Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Waarom de F1-race in Monza wel achter de safety car móést finishen

De Grand Prix van Italië eindigde, tot ergernis van vele coureurs en fans, achter de safety car. De FIA heeft echter alle regels opgevolgd. Ook een nieuwe regel na de GP van Abu Dhabi in 2021 speelde hierbij een rol.

De slotfase van de Grand Prix van Italië was niet waar menig Formule 1-fan op had gehoopt. Een late safety car, veroorzaakt door een uitvalbeurt van Daniel Ricciardo, zorgde bijna voor een spannend einde in Monza. Vrijwel iedereen hoopte op een mini-sprint naar de finish, maar de race eindigde achter de safety car. Na afloop van de race in Monza kwam de FIA al snel met uitleg waarom de race niet kon worden herstart. "Aangezien de veiligheid van onze marshals tijdens het bergen van een auto onze enige prioriteit is, en het incident niet groot genoeg was om met de rode vlag te zwaaien, eindigde de race achter de safety car, dit volgens de procedures zoals overeengekomen tussen de FIA en alle deelnemers." Het bergen van de bolide van Ricciardo duurde wat langer dan gehoopt, maar in de voorlaatste ronde kon de safety car in principe naar binnen. Twee belangrijke factoren zorgden er echter voor dat dit volgens de regels niet (meer) mogelijk was. Een van deze factoren komt door een regelwijziging na de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021, toen Max Verstappen de wereldtitel won.

Waarom de FIA niet anders kon in Italië

In de laatste ronden van de GP van Italië was de volgorde van de coureurs op de baan onjuist. Dit kwam door een kleine blunder bij de start van de safety car: in plaats van Verstappen en Leclerc op te pikken, werd George Russell opgepikt als 'de eerste van het veld', waardoor het langer duurde om de juiste rangschikking achter de safety car te krijgen. Hierdoor werd kostbare tijd verloren om de race te herstarten, vooral gezien een relatief nieuwe regel. Na de GP van Abu Dhabi in 2021 werd één woordje veranderd bij de herstart-procedure van de safety car. Hierin stond dat any driver zich van een achterstand moest ontdoen, alvorens de race kon worden herstart. Dit kan niet alleen 'alle coureurs' betekenen, maar ook 'enige coureurs'. Hierbij kreeg de wedstrijdleider het recht om slechts een selectie rijders voorbij te laten. Het woordje any is sinds het Formule 1-seizoen van 2022 veranderd naar all , waardoor daadwerkelijk alle coureurs (die op een ronde zijn gezet) op de juiste plaats moeten rijden. Hierdoor is een herhaling van de GP van Abu Dhabi in 2021 niet meer mogelijk en had de wedstrijdleiding tijdens de afgelopen race in Monza iets minder vrijheid op dit gebied. De wedstrijdleiding had door alle omstandigheden in de slotfase van de race dus geen enkele andere keuze dan de safety car op het circuit te houden. Een rode vlag zwaaien voor wat spektakel in de slotronden is ook niet conform de reglementen en was dus ook geen optie. Hoewel er veel ontevredenheid was over de slotfase van de race, kón de FIA dus niet anders dan mee te gaan in haar eigen regels.

Viaplay
x
Data tonen aan Verstappen staat er beter voor dan gedacht