Het geklaag van de manmen vooraan, of dat nu Max Verstappen is zoals afgelopen weekend, of Lewis Hamilton in voorgaande jaren, klinkt eigenlijk alleen in het geval van een droge race. Men wil immers temperatuur in de banden en de remmen houden voor een goede herstart, iets wat op een natte baan schier onmogelijk is. "Waarom rijdt de safety car zo langzaam?", is een veelgehoorde kreet over de boordradio. "Soms móét ik wel zo langzaam rijden", legt Maylander uit in gesprek met RacingNews365 . "Het is mijn taak om het Formule 1-veld veilig voorbij een plek van een crash te loodsen, zodat het medische team veilig kan werken. Daarbij heb ik het liefst een compact veld achter mij, dus wil ik inzetten op een snel harmonica-effect. Daarbij rem ik de voorste jongens af, om de coureurs daarachter de kans te geven de gaten snel te dichten."
Safety car-coureur: "Dat zou er wel heel raar uitzien"
Op het moment dat Maylander dat veld in zijn geheel heeft opgevangen, dan is de claim dat hij ‘te langzaam’ rijdt eigenlijk niet meer valide. Hij geeft echt wel gas met zijn auto: "Ik rijd weliswaar niet op honderd procent van mijn kunnen, maar geef alsnog flink gas. Het zou er bovendien ook heel vreemd uitzien als ik voortdurend de limiet opzoek en aan het pushen ben. Ik moet daarom ook wel een zekere veiligheidsmarge inbouwen, laten we zeggen dat ik op zo’n 95 procent van mijn kunnen rijd." Youtube staat vol met filmpjes van knullige acties van safety car-coureurs, al dan niet ingegeven dor discutabele beslissingen van de wedstrijdleiding. Maylander schittert in die items door afwezigheid. Hij klopt zichzelf dan ook op de borst als hij stelt dat hij nog nooit is gecrasht: "Ik kan me eigenlijk maar één moment herinneren waarop ik naast de baan raakte en de uitloopstroken moest gebruiken, en dat was door een probleem met de banden." Dit interview is eerder in een iets gewijzigde versie online verschenen.
Meest gelezen