Op een nat circuit van Imola ging de Grand Prix van Emilia-Romagna van start, met alle favorieten op de intermediate band. Lewis Hamilton vertrok van pole position voor Sergio Perez en Max Verstappen.
De regen maakte het circuit spekglad, wat voor volop spektakel zorgde in de openingsronde van de race. Verstappen had een mega start en vloog Perez en Hamilton voorbij, om direct een gat te trekken. Het was echter de safety car die roet in het eten gooide, doordat Nicholas Latifi crashte nadat hij werd aangetikt door Nikita Mazepin.
De chaos was compleet toen ook Mick Schumacher crashte terwijl hij zijn banden hevig opwarmde achter de safety car en zonder voorvleugel terug moest keren naar de pitstraat.
In de zesde ronde werd het veld losgelaten en was het Verstappen die Hamilton bij de herstart achter zich hield. De WK-leider kon de Nederlander, die na 10 ronden een voorsprong van 5 seconden verdedigde, niet volgen.
Voor Perez vervloog alle kans op een klinkend resultaat nadat hij stop-and-go straf van tien seconden kreeg, omdat hij na een uitstapje door de grindbak tijdens de safety car periode zijn verloren posities weer inhaalde.
Hamilton wist het gat met Verstappen lange tijd constant te houden, waarbij de baan langzaam opdroogde. Het was een kwestie van proberen om zo lang mogelijk de intermediate band goed te houden, tot het moment daar was om te wisselen naar de slicks. Hamilton wist het beste met die omstandigheden om te gaan en dichtte het gat naar Verstappen grotendeels.
In ronde 27 dook Verstappen de pits in om te wisselen naar de medium band en zijn voorbeeld werd de ronde erna gevolgd door Hamilton en Leclerc. Razendsnel bouwde Verstappen zijn voorsprong uit tot vijf seconden.
De race veranderde compleet binnen enkele ronden, nadat Hamilton van de baan schoot en zijn auto beschadigde. Vervolgens was het teamgenoot Bottas die zwaar crashte met Russell. Laatste genoemde vloog op hoge snelheid over de Mercedes heen bij het aanremmen van de eerste bocht.
De wedstrijdleiding besloot om de rode vlag te zwaaien en de race stil te leggen. Zo konden de beide wrakken geborgen worden en de brokstukken opgeruimd worden. Het gaf Hamilton, die een ronde achter lag, de kans om een inhaalrace te rijden.
Bij de herstart ging het maar net goed voor Verstappen, die zijn banden te enthousiast opwarmde en spinde. Teamgenoot Perez spinde vanaf de vierde plaats in de grindbak, maar kon zijn weg weer vervolgen vanaf de veertiende plaats. Hij gooide echter volop belangrijke punten weg voor het team.
Hamilton profiteerde dankbaar van het wegvallen van Perez en stoof naar voren. Met nog 13 ronden te gaan passeerde hij Sainz voor de vierde positie en ook Leclerc en Norris reden vlak voor hem.
Verstappen ging ondertussen fier aan de leiding van de race en verdedigde een voorsprong van 15 seconden met nog 10 ronden te gaan. Belangrijker voor hem was op welke positie Hamilton zou finishen en wie van beiden de snelste raceronde zou klokken en zo het bonuspunt wist te veroveren.
Hamilton verschalkte Leclerc toen die geen DRS meer had van Norris en zette vervolgens succesvol de aanval in op Norris. Daarmee hield de regerend kampioen na een zeer enerverende race de schade ten opzichte van winnaar Verstappen beperkt. Hamilton wist ook de snelste ronde nog op zijn naam te zetten en gaat hierdoor met een punt voorsprong aan de leiding van het WK.
Norris legde beslag op de derde plaats, voor Leclerc en Sainz. Perez kwam niet verder dan de twaalfde positie.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Emilia-Romagna 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!