Op een zonovergoten circuit van Silverstone was het lang wachten op het eerste serieuze werk. Lando Norris klokte als eerste een serieuze tijd, waarna ook Max Verstappen na twintig minuten een tijd klokte. De Nederlander keerde al snel weer terug naar de pits, om daar van headrest te wisselen. Op spins van Alfa Romeo-coureurs Kimi Raikkonen en Antonio Giovinazzi na gebeurde er werkelijk niets op Silverstone in het eerste half uur. Laatstgenoemde blokkeerde alle vier de wielen, waarna hij veel rubber en bodywork verloor onderweg terug naar de pits. Het zorgde voor een rode vlag om alle rotzooi op te ruimen. Alle ogen waren natuurlijk gericht op de terugkerende Nico Hulkenberg, die last-minute werd ingevlogen om Sergio Perez bij Racing Point te vervangen.
Verstappen voerde op de harde band lange tijd het tijdenoverzicht aan, maar zag de Mercedessen onder zijn tijd duiken. Hamilton was een halve seconde snelle halverwege de training, maar gebruikte - net als Valtteri Bottas- de zachte band.
Met nog een half uur te gaan waagde Verstappen zich ook met het zachte rubber op het asfalt. Hamilton had op dat moment de rode sloffen ingewisseld voor de medium band. De WK-leider vond de zachte band 'waardeloos'. Hamilton scherpte zijn tijd aan, maar Verstappen dook er liefst een halve seconde onder door. Alexander Albon, die dit weekend rijdt met een nieuwe race-engineer, gaf zeven tienden toe op zijn teamgenoot.
Verstappen testte in de eerste training diverse nieuwe onderdelen op de Red Bull. De balans van de auto leek beter te zijn dan in Hongarije. De Red Bull-coureur reed zijn langere run op de zachtste banden, daar waar Hamilton koos voor de medium band. Hulkenberg kende een vlekkeloze terugkeer in de Formule 1 en sloot de sessie af als negende.
Achteraan het veld waren er problemen voor Sebastian Vettel die door een koelingsprobleem geen tijd kon noteren.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Groot-Brittannië 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!