Hamilton slaat toe bij de start
Met Max Verstappen op pole voor Lewis Hamilton ging de Grand Prix van Abu Dhabi van start. Alle ogen waren gericht op de start en de eerste bocht.
Het was Hamilton die eenvoudig de leiding in de race overnam van Verstappen die geen goede start kende. De Nederlander viel aan bij Hamilton aan het einde van het rechte stuk. Met een extreem late remactie dwong hij Hamilton buiten de baan, waarop de wedstrijdleiding oordeelde dat de Mercedes-coureur geen voordeel behaalde en zijn positie niet terug hoefde te geven.
Hamilton profiteerde op zijn medium band en bepaalde het tempo in de race, met achter hem Verstappen en Perez. Het gaatje werd langzaam groter, waarbij het gevoel overheerste dat Hamilton iets meer over had. Zoals Mercedes voorspelde gingen de zachte banden er na 10 rondjes aan. Hamilton voerde het tempo op en sloeg een groot gat naar Verstappen.
In ronde 13 dook Verstappen dan ook de pits in om te wisselen naar een nieuwe set van de harde band, waardoor de Red Bull-coureur terug viel naar de vijfde positie. Mercedes riep Hamilton direct naar binnen om ook te wisselen naar de harde band. Perez nam hierdoor de leiding over voor Hamilton, Sainz (nog niet gestopt) en Verstappen.
Perez verricht heldendaad, maar het is niet genoeg
Verstappen moest zorgen dat hij zo snel mogelijk voorbij wist te komen aan Sainz, maar de Ferrari-coureur had meer snelheid dan verwacht. Na enkele ronden wist hij de Spanjaard te passeren, maar het gat naar Hamilton bedroeg reeds acht seconden.
Perez probeerde zijn auto breder dan breed te maken. Hamilton waagde een eerste aanval, maar het was Perez die direct counterde. Door de actie van de Mexicaan sloot Verstappen zelfs aan bij de Hamilton en was het gat volledig weg. Het was nu weer aan de beide titelrivalen.
Van een gevecht was echter geen sprake, want Hamilton's Mercedes was een maatje te groot voor Verstappens Red Bull. Ronde na ronde werd het gat dan ook groter. Voor Red Bull was er dan ook een gelukje of een tactisch meesterplan nodig om de rollen om te keren in de race.
Red Bull valt aan tijdens VSC
Een Virtual Safety Car situatie ontstond om de gestrande wagen van Antonio Giovinazzi weg te takelen. Red Bull haalde direct Verstappen en Perez naar binnen, maar Hamilton bleef buiten. De voorsprong van de Brit bedroeg 17 ronden, maar zijn banden waren wel 23 rondjes ouder dan die van Verstappen.
Hamilton wist dat hij nog 20 ronden door moest rijden op zijn harde banden, waarbij Verstappen ongeveer een seconde per ronde goed moest maken. De spanning in de race was daarmee ineens weer terug, want hou zouden de banden van Hamilton het houden in de slotfase?
Verstappen wist een paar seconden dicht te rijden, maar het gat bleef hangen op zo'n 13 seconden.
Met nog 10 ronden te gaan bedroeg het gat nog 12 seconden. Verstappen wist langzaam terrein goed te maken, maar de vraag bleef of het genoeg ging zijn. Een crash van Nicholas Latifi zorgde ervoor dat de safety car op de baan kwam, maar wederom was het Hamilton die niet naar binnen dook.
Verstappen wisselde wel, waardoor er voor hem een gouden kans wachtte bij een mogelijke herstart. Met nog een ronde te gaan ging de safety car weg en kreeg Verstappen de kans om aan te vallen. Direct viel hij aan en pakte hij Hamilton om zo naar de zege te rijden.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Qatar? Dan keert Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!