Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Lance Stroll

Waarom Stroll door een 'gratis' pitstop op het podium eindigde in Italië

In Monza legde Lance Stroll beslag op zijn tweede Formule 1-podium in zijn loopbaan. Dat kwam echter tot stand door wat geluk, omdat Lance Stroll eigenlijk de hele race geen pitstop heeft gemaakt.

Stroll podium monza
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Racing Point

Het komt niet vaak voor dat een Grand Prix stil wordt gelegd. Afgelopen weekend was dat wel het geval nadat Charles Leclerc snoeihard van de baan was gevlogen. Zijn bolide moest worden opgeruimd en de bandenstapels moesten weer terug op hun goede plek worden gezet. De wedstrijdleider zag geen andere optie dan de rode vlag te laten zwaaien.

Eén coureur profiteerde daar enorm van. Tijdens de safety car periode voor de rode vlag, die werd veroorzaakt door de stilgevallen Haas-bolide van Kevin Magnussen, had de Lance Stroll als enige geen pitstop gemaakt voor verse banden. Een bijzondere keuze, aangezien hij op de zachte banden reed die op papier op dat moment prima konden worden ingewisseld.

In Spa deed Racing Point hetzelfde met Sergio Perez, die ook tijdens de safety car als enige geen nieuwe banden ging halen. Dat was uiteindelijk de verkeerde keuze, zo gaf het team toe, aangezien de Mexicaan daardoor ver terugviel en lager eindigde dan had gehoeven. Tijdens de Italiaanse Grand Prix bleek het in het geval van Stroll echter een geweldige keuze, al had Racing Point nooit kunnen weten dat er een rode vlag zou komen.

Maar dat gebeurde dus wel. De rode vlag hing en alle coureurs begaven zich naar de pitstraat, waar ze achter elkaar werden opgesteld. Lance Stroll lag in tweede positie, achter Lewis Hamilton, en had dus nog geen pitstop gemaakt. Dat hoefde hij in het vervolg van de race ook niet meer te doen, omdat de huidige regels het toestaan om banden te vervangen tijdens een rode vlag.

Artikel 41.4 van de sportieve regels beschrijft wat er allemaal mag op het moment dat de rode vlag gezwaaid wordt en alle coureurs in de pitstraat wachten op de herstart. In het onderstaande overzicht zie je wat de teams op dat moment allemaal mogen doen, op voorwaarde dat de werkzaamheden op tijd zijn afgerond en niet in de weg zetten van de herstart.

  • Het starten van de motor en voorbereidingen daarop treffen
  • Het aanbrengen of verwijderen van koelapparatuur
  • Het verwisselen van air ducts rond de remmen
  • Veranderingen aanbrengen aan de radiator ducts
  • Veranderingen aanbrengen ten behoeve van het comfort van de coureur
  • Het wisselen van wielen en banden
  • Het repareren van schade door een crash
  • De aerodynamische set-up van een voorvleugel mag worden aangepast, maar daarbij mogen geen nieuwe onderdelen worden aangebracht.

En dus bofte Lance Stroll en startte hij het tweede deel van de race op de tweede plek, met de bestrafte Lewis Hamilton voor zijn neus. De overwinning had hij daardoor voor het grijpen, maar na een slechte start moest hij genoegen nemen met de derde plaats.

Red Bull droop na de Grand Prix van Italië met de staart tussen de benen af. Komt daar nu het besef van wat Max Verstappen allang riep? Namelijk dat de wereldtitel toch echt buiten handbereik is? Tom Coronel weet het in de nieuwste podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is, helemaal zeker.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lance Stroll

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Italië 2020 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"