In de derde, en laatste, vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk zochten de coureurs meer de limiet op. Vooraan wisselden de teams van Ferrari en Mercedes zich aan kop af. Valtteri Bottas opende met een 1.31,3, een tijd die al snel verbeterd werd door Charles Leclerc.
Max Verstappen kon zich niet mengen in het gevecht vooraan en moest met zijn Red Bull een volle seconde toegeven halverwege de sessie. De Nederlander stond daarmee wederom de voor hem zo bekende vijfde positie.
Het tempo vooraan werd steeds verder opgevoerd, waarbij het Mercedes was dat het heft wederom in handen nam. Bottas dook als eerste de 1.30 in, voor teamgenoot Lewis Hamilton en de beide Ferrari's.
Ondertussen worstelde Verstappen met zijn Red Bull, waarbij hij meerdere keren wijd ging. Duidelijk zichtbaar was dat de balans van de RB15 niet goed was en het zoeken naar grip was. Iets dat ook teammaat Pierre Gasly liet zien met een uitstapje.
Het wachten was op de kwalificatieruns van de toppers in het laatste kwartier van de training, die een goede indicatie moesten geven voor de krachtverhoudingen. Bottas nam daarbij het voortouw door zijn eigen tijd met liefst zeven tienden te verbeteren.
Zowel Bottas als Hamilton gingen bij het opzoeken van de grens wijd en konden hun weg via de zeer ruime uitloopstroken vervolgen. Concurrent Ferrari moest het antwoord op het tempo van de zilveren brigade schuldig blijven, waarbij Leclerc beslag legde op de derde positie op vier tienden van Bottas.
Verstappen gaf in zijn eerste snelle ronde liefst 1,3 seconde toe, wat hem de vijfde tijd bracht. De Nederlander beklaagde zich over de boordradio over het weggedrag: "Ik heb nergens grip met deze banden. Het ene moment overstuur en het volgende onderstuur."
Mercedes domineerde ook de derde training, waardoor het de grote favoriet is voor de poleposition tijdens de kwalificatie vanmiddag. Om 15:00 uur beginnen de coureurs aan de strijd om de pole op Paul Ricard.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!