Cadillac F1 zal volgend jaar het elfde team op de Formule 1-grid worden en de gloednieuwe Amerikaanse renstal lijkt grote plannen te hebben. Met Sergio Pérez en Valtteri Bottas heeft het team gekozen voor ervaring, in de hoop om de auto snel te ontwikkelen en om wellicht een aantal mooie resultaten te behalen.
Eerder liet de ervaren technisch adviseur Pat Symonds al weten dat de schaal van het F1-project van Cadillac angstaanjagend is. Het team wil het personeelsbestand laten groeien tot een man of zeshonderd, groter dan veel teams in het middenveld, en dat terwijl het team zelf weinig onderdelen zal produceren. Ook werkt het team, via General Motors, aan een eigen krachtbron, die het vanaf 2029 wil gaan gebruiken.
Een tijdje geleden kwam ook het nieuws naar buiten dat Cadillac de knip heeft getrokken om de bekendmaking van de 2026-kleurstelling te laten plaatsvinden tijdens het reclameblok in de rust van de Super Bowl. De kosten hiervan: 8 miljoen dollar.
Lowdon spreekt over 'coole actie'
In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Cadillac F1-teambaas Graeme Lowdon openhartig over de beweegredenen achter deze unieke manier waarop de kleurstelling van de eerste auto van het team wordt onthuld.
"Een van de dingen die we hebben gezegd ter ondersteuning van onze deelname, is dat we op een authentieke manier nieuwe fans naar de Formule 1 wilden trekken. Dit is daar een voorbeeld van. Het is echt goed voor de Formule 1 en geweldig voor het team."
"Het verbindt alles wat te maken heeft met cultuur, de bredere sport, Formule 1, het Amerikaanse erfgoed en wat wij doen. Het laat ook zien hoe het team wil werken. Als het nieuwe fans aantrekt om het team te volgen, en nieuwe fans om de Formule 1 te volgen, dan is dat alleen maar beter. Wij zijn natuurlijk al om, maar er zijn veel mensen die hopelijk zullen kijken en zeggen: 'Wow, dit ziet er best gaaf uit'."
"Het lanceren van een kleurstelling is een trots moment en hier is een kans om dat te doen en zoveel mogelijk mensen te bereiken. Het is een coole actie: we willen dat mensen de auto zien en nieuwsgierig worden naar het team."
'Meegaan op deze reis'
Maar Cadillac wil niet alleen zichzelf in de spotlights zetten. Volgens Lowdon wil de Amerikaanse renstal met het kopen van de peperdure reclametijd ook bijdragen aan de algehele naamsbekendheid en populariteit van de Formule 1 in de Verenigde Staten en de rest van de wereld.
"Wij hebben vaak gezegd dat we niet willen dat mensen alleen volgen wat wij doen. We willen dat ze met ons meegaan op deze reis om een nieuw team te introduceren. Zoiets gebeurt maar zelden. Wij vinden het een supercoole reis, en hoe meer mensen er met ons mee doen, hoe beter. Hopelijk kan een initiatief zoals het Super Bowl-project daar een belangrijke rol in spelen."
De Super Bowl vindt plaats op zondag 8 februari 2026. Dat betekent tegelijkertijd dat we die dag voor het eerst kunnen kijken naar de eerste auto van de gloednieuwe Amerikaanse renstal. Of mensen dan 'Wow, dit ziet er best gaaf uit' zullen zeggen, zal dan blijken.
Ook interessant:
Zo vlak voor Kerstmis duiken de mannen van de Formule 1-podcast van RacingNews365 nog één keer de virtuele podcaststudio in. Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk beantwoorden jullie vragen na het F1-seizoen 2025!
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier























Praat mee!