Een launch met de oude auto, een shakedown achter gesloten deuren. Red Bull houdt haar nieuwe F1-auto zeer geheim. Toch weten we wel al wat dingen over de nieuwe Red Bull RB19, de auto waarmee Max Verstappen op zoek gaat naar zijn derde Formule 1-wereldtitel en waarmee hij met behulp van Sergio Perez ook de tweede achtereenvolgende constructeurstitel aan Red Bull wil schenken.
Wat weten we wel al over de nieuwe RB19? We zetten het voor je op een rijtje.
Minder ontwikkeling
De nieuwe RB19 zal gehinderd worden door de straf die Red Bull vorig jaar heeft gekregen. Men mag vanwege het overschrijden van de budgetcap (in 2021) namelijk 10% minder tijd doorbrengen in de windtunnel en 10% minder tijd nemen voor het uitvoeren van CFD-simulaties, een andere manier om de ontwikkeling van de auto te stimuleren.
Dat komt bovenop de 'straf' die Red Bull ook al krijgt door de beste te zijn. In de Formule 1 is er namelijk sprake van 'aerodynamic testing restrictions'. Kort gezegd mag het beste team de minste tijd spenderen aan de ontwikkeling van de wagen en het slechtste team de meeste tijd. Red Bull zit op 63%, Ferrari op 75%, Mercedes op 80%, oplopend tot 115% voor Williams, het slechtste team. Elk half jaar wordt er opnieuw naar de stand gekeken. De volgende keer dat dit gebeurt is op 30 juni.
Volgens Helmut Marko is de impact van de straf echter niet enorm, zo vertelt hij in gesprek met Kronen Zeitung. "We wisten dat ons werk in de windtunnel allemaal perfect zou moeten verlopen. In 2022 hadden we echter de beste auto en als onze nieuwe bolide naar behoren werkt, dan ben ik er van overtuigd dat de gevolgen mee zullen vallen."
Toegestane windtunneluren eerste helft 2023
WK-stand | Percentage | Toegestane runs per periode | Team |
---|---|---|---|
1 | 63* | 202 | Red Bull |
2 | 75 | 240 | Ferrari |
3 | 80 | 256 | Mercedes |
4 | 85 | 272 | Alpine |
5 | 90 | 288 | McLaren |
6 | 95 | 304 | Alfa Romeo |
7 | 100 | 320 | Aston Martin |
8 | 105 | 336 | Haas |
9 | 110 | 352 | AlphaTauri |
10+ | 115 | 368 | Williams |
Evolutie
De nieuwe Red Bull is dan ook niet helemaal nieuw. Niet per se omdat er minder tijd was in de windtunnel, maar simpelweg omdat de vorige bolide dusdanig goed was, dat grote wijzigingen doorvoeren niet aan de orde was. Er wordt dan ook gesproken van een evolutie.
"Omdat de reglementen niet veel veranderd zijn, denken we dat we een goed pakket in huis hebben. De onderkant van de wagen is wat korter en er zijn nog wat kleinigheden, maar ik ben geen engineer", vertelt Marko. "De nieuwe bolide is een evolutie van de RB18, geen revolutie."
Lichter
Een van de grote problemen in 2022 was het gewicht van de RB18. Vanaf dag een lag dit namelijk veel te hoog. Het streefgewicht van 798 kilo werd nooit gehaald. Sterker nog: men kwam niet eens in de buurt. Dit jaar is dat anders.
Marko legt uit. "We hebben ook geleerd van 'Weight Watchers'", zo grapt hij al doelend op het overgewicht van de vorige bolide. "Het gewicht hebben we weten te verminderen."
Naar verluidt zit Red Bull zelfs op gewicht, wat betekent dat ze niet minder mogen wegen. Wat dat betreft heeft men er dus het maximale uit weten te halen.
Verbeterde Honda-motor
Ook de motor is beter geworden, zo verzekert Marko. De nieuwste Honda-motor kan meer beschikbaar vermogen gebruiken door verbeteringen aan de onderdelen op het vlak van betrouwbaarheid, vertelt Helmut."Het vermogen dat vrij kan worden gegeven is toegenomen, zonder dat dit ten koste gaat van de betrouwbaarheid", aldus de Red Bull-adviseur, die daar nog wel een opmerking aan toevoegt. "De toename is echter niet vergelijkbaar met de cijfers die we horen over de Ferrari-motor."
Na 2025 gaan Honda en Red Bull definitief uit elkaar, maar volgens Marko hoeft dat geen problemen op te leveren. "Honda werkt aan haar eigen motor voor 2026, maar ze hebben ons verzekerd dat ze tot eind 2025 optimaal zullen werken om meer titels te winnen."
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull gaan verstoppertje spelen
Het Formule 1-seizoen wordt deze week afgetrapt met de testdagen in Bahrein en dat betekent dat we na een lange winterstop eindelijk weer wat F1-geweld te zien krijgen. Reden genoeg voor een spiksplinternieuwe aflevering van de RacingNews365 Formule 1-podcast met autocoureur Tom Coronel, F1-expert Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk!
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 wintertest Bahrein 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!