Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Monaco 2022

Grote vraagtekens boven Formule 1 GP Monaco 2022

Zeg je 'Grand Prix van Monaco' dan zeg je vaak automatisch 'treintje rijden'. Ja, de glitter en glamour is prachtig, evenals het waanzinnige decor, maar de races zijn vaak niet het spannendst. Grote vraag voor dit weekend echter: Wie gaat dat treintje aanvoeren en wie wordt de locomotief?

Verstappen Spain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

We hebben zes Formule 1 Grands Prix in 2022 achter de rug, op zes uiteenlopende circuits. Maar vergelijk al die banen met Circuit de Monaco in Monte Carlo en de zes circuits die we al hebben gehad, kan je op één grote hoop gooien. In Monaco gelden andere wetten, is alles anders. De beste auto hoeft opeens de beste auto niet meer te zijn en de slechtste auto de slechtste niet meer. In Monaco immers worden hele andere zaken van een auto gevraagd dan op andere circuits.

Het maakt dat niemand op voorhand echt een grote favoriet durft aan te wijzen. De Ferrari wordt geroemd om zijn allround-kwaliteiten. De Red Bull was welhaast onverslaanbaar, maar eigenlijk alleen in een héél klein window, dat niet zo makkelijk gevonden werd als het bredere window waarin de Ferrari goed werkt. Het waren de veelgehoorde kreten van dit seizoen, maar wat is daar na meerdere updatepakketten nog van over?

En riep Lando Norris nou in Miami dat de Mercedes al het hele seizoen misschien wel de beste auto was in het langzame draaiwerk? Als dat zo is en als de updates van de vorige race in Spanje echt een sprong voorwaarts betekenden, dan mogen we misschien ook niet helemaal buiten Mercedes rekenen. Toto Wolff ondertussen doet die suggestie af als onzin en wijst naar het recente verleden door de stellen dat men de laatste jaren al niet super sterk was in Monaco.

De Oostenrijker vergeet daarbij echter te vermelden dat dat in die jaren grotendeels kwam door de lange wielbasis van de Mercedessen, wat de auto voor Monaco-begrippen log maakte. Dit jaar echter is dat anders. Dat nadeel heeft men ten opzichte van de concurrent in ieder geval niet meer.

Genoeg vraagtekens dus boven de race, waarbij er in de vorm van het weer nog één aan toegevoegd wordt. Hadden we het aan het begin van dit artikel over een mogelijk saaie race, regen kan precies het spektakel brengen dat de race nodig heeft. Met name op de dag van de race is er een kleine kans dat er wat hemelwater naar beneden valt.

Moet Aston Martin een protest vrezen?

De storm die vorige week in Spanje opeens de kop op stak, is waarschijnlijk nog niet gaan liggen. De Aston Martin toonde gelijkenissen met de Red Bull. De FIA verklaarde de AMR22 legaal, terwijl Red Bull intern de zaak tot op de bodem uit zal zoeken. Er zijn immers werknemers van Red Bull naar Aston Martin overgestapt en men wil er honderd procent zeker van zijn dat er geen intieme documenten zijn meeverhuisd. Op de directe vraag van RacingNews365 of Aston Martin een protest tegemoet kan, antwoordde Horner eerst nog wat ontwijkend: "Ik kan niet namens de andere teams spreken."

Maar Red Bull zelf? Overweegt het team van Max Verstappen stappen te ondernemen: "We zullen eerst ons eigen onderzoek af moeten wachten", aldus Horner. Maar op het moment dat een directe concurrent van Aston Martin - en in het dichtgepakte middenveld zijn er dat nogal wat - zich benadeeld voelt door de verrassende updates van Aston Martin, hoeft een protest niet ver weg te zijn.

Waar we racen dit weekend

We hadden het al even over het decor voor de Grand Prix van Monaco. Het beroemdste stratencircuit ter wereld is het kortste én langzaamste circuit van de Formule 1-kalender. Sterker nog, het is zó langzaam dat de GP van Monaco de enige race is waarvoor geen minimum raceafstand van 305 kilometer geldt. Vermenigvuldig 3.337 meter met 78 ronden en je komt niet verder dan een raceafstand van 260 kilometer.

Overigens was Monaco voorheen altijd uniek in het feit dat er op donderdag getraind werd om op zaterdag de actie te hervatten. Nu men voor 2022 heeft geprobeerd de weekenden in te korten, houdt men zelfs in het van tradities aan elkaar hangende Monaco vast aan dat nieuwe ritme.

De vangrails zijn nooit ver weg in het prinsdom, waardoor het kleinste foutje zwaar afgestraft kan worden. In dat opzicht is het weekend mentaal veel zwaarder dan fysiek. Een foutje kan bovendien lang doorwerken, daar kwam Max Verstappen zelf in 2016 en 2018 nog achter. Toen crashte hij respectievelijk in Q1 en VT3, waardoor de kwalificatie én de race in één klap om zeep waren geholpen. Het geheim lijkt hem dan ook te zitten in de juiste opbouw van het weekend. Op vrijdag kan er nog niks gewonnen worden, alleen maar verloren. Het vroegste moment voor risico's is dan ook zaterdagmiddag tijdens de kwalificatie.

Verwacht overigens ook weinig updates bij de verschillende teams. Ja, de zullen de vleugels haast verticaal zetten om maar zoveel mogelijk downforce te genereren, maar andersoortige updates laten zich gewoon niet evalueren in Monaco.

Het volledige tijdschema voor de Grand Prix van Monaco bekijk je hieronder.

Tijdschema GP Monaco

Viaplay
Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training vrijdag 27 mei -
Tweede vrije training vrijdag 27 mei -
Derde vrije training zaterdag 28 mei -
Kwalificatie zaterdag 28 mei -
Race zondag 29 mei -

Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Red Bull verrast met aankondiging duizelingwekkende RB17