Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Helft van de coureurs al geveld door gridstraf vanwege motorwissel

We zitten in het stadium van het seizoen waarin volop motorwissels worden doorgevoerd, niet zelden met een gridstraf tot gevolg. Maar hoe staan alle Formule 1-coureurs er voor wat betreft hun verbruikte motoronderdelen? Het is te zien dat de helft van de grid er al aan heeft moeten geloven, terwijl de andere helft niet meer straffeloos kan wisselen naar een nieuwe motor of nieuw motoronderdeel.

Verstappen Sochi
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool / Getty Images

Als we het anno 2021 over motoronderdelen hebben waar je een gridstraf voor kunt krijgen als je er meer exemplaren dan toegestaan van aanspreekt, dan hebben we het over de volgende zeven onderdelen.

Internal Combustion Engine (ICE): max 3 stuks
Turbo Charger (TC): max 3 stuks
MGU-H: max 3 stuks
MGU-K: max 3 stuks
Energy Store (ES): max 2 stuks
Control Electronics (CE): max 2 stuks
Exhaust (EX): max 8 stuks

Van de eerste vier hierboven genoemde onderdelen mogen de coureurs straffeloos drie onderdelen gebruiken, van de ES en CE slechts twee en liefst acht uitlaten. Ga je daar overheen, dan volgt een gridstraf. Hieronder geven we aan hoeveel onderdelen elke coureur al heeft gebruikt, bijgewerkt tot na het Grand Prix-weekend in Turkije.

Te zien is dat al tien coureurs een gridstraf hebben gekregen voor het wisselen van motoronderdelen. Tien coureurs moeten nog vrezen. Het eerstvolgende slachtoffer lijkt Vettel te gaan zijn. HIj zal een nieuwe motor krijgen in de VS, zo bevestigde hij. Qua motorleveranciers is alleen Renault, dat alleen het eigen Alpine van motoren voorziet, nog straffeloos. Wel staan beide coureurs als enige op scherp wat betreft alle onderdelen, zo ook de uitlaat. Bij Alfa Romeo en Haas is men ook nog straffeloos, net als bij Aston Martin. Slechts een coureur moest al vijf motoren aanspreken: Valtteri Bottas.

Aantal gebruikte motoronderdelen per coureur

Coureur ICE (3) TC (3) MGU-H (3) MGU-K (3) ES (2) CE (2) EX (8)
Hamilton 4 3 3 3 2 2 4
Bottas 5 5 5 4 2 3 5
Verstappen 4 4 4 4 3 3 7
Perez 4 4 4 4 4 4 6
Ricciardo 4 4 4 2 2 2 4
Norris 3 3 3 3 2 2 5
Stroll 3 3 3 2 2 2 3
Vettel* 3 3 3 3 2 2 4
Alonso 3 3 3 3 2 2 8
Ocon 3 3 3 3 2 2 8
Leclerc 4 4 4 3 3 3 6
Sainz 4 4 4 3 3 3 7
Tsunoda 3 3 3 3 3 3 6
Gasly 4 4 4 4 3 3 7
Raikkonen 3 3 3 2 2 2 6
Giovinazzi 3 3 3 2 2 2 6
Mazepin 3 3 3 2 2 2 5
Schumacher 3 3 3 2 2 2 5
Russell 3 3 3 2 2 2 3
Latifi 4 4 4 2 2 2 4

Ook interessant:

Video: COTA, het circuit waarop Verstappen Hamilton pijn kan doen

COTA is een uiterst technisch circuit, waar een foutje zo is gemaakt. Race mee over het decor van de Grand Prix van de Verenigde Staten.

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op twee tickets!

ABONNEER & WIN

Formule 1 GP Verenigde Staten 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Record Alonso pakt na jarenlang racen record van Schumacher af