Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

Hezemans kritisch op McLaren na diskwalificaties: "Dit risico moet je niet nemen"

Lando Norris en McLaren leken met een tweede plaats weer een stap dichterbij een rijderstitel te zijn, maar de dubbele diskwalificatie voor het team gooide flink roet in het eten. Mike Hezemans snapt er helemaal niets van.

Norris Las Vegas race
Interview
Naar nieuwsoverzicht © 2025 Getty Images

Lando Norris en McLaren leken in Las Vegas weer een stap dichter in de buurt van de rijderstitel te komen. Max Verstappen schreef weliswaar de race op zijn naam, maar door de tweede plaats van Norris liep de Nederlander maar zeven punten in. Zo bleef zijn achterstand steken op 42 punten.

Enkele uren na de race kwam de FIA echter met slecht nieuws voor de Britse renstal. De vloerplank van de bolides van Norris én teamgenoot Oscar Piastri waren te ver gesleten, en zodoende werden de beide heren gediskwalificeerd. 0 punten voor Norris en Piastri, en zo staat Verstappen nog maar 24 punten achter de WK-leider. 

McLaren heeft met de nodige tegenargumenten nog een poging gewaagd de stewards ervan te overtuigen dat de diskwalificaties wel een erg strenge maatregel waren, maar daar ging men niet in mee. Zodoende was dit een zware domper om te verwerken voor het team dat er juist zo goed voor staat in het rijderskampioenschap.

Mike Hezemans snapt er in gesprek met RacingNews365 dan ook helemaal niets van. "Niet normaal... Daar snap ik echt helemaal niets van. En dan nog niet zo'n beetje ook. Bij Piastri was het 8,74 millimeter en bij Norris 8,88 millimeter, geloof ik. Daar snap ik echt helemaal niks van."

"Ik heb ook geen idee waarom, ze zeggen dat het door porpoising komt. Ja, dat kan. Maar er rijden natuurlijk ook achttien andere auto's rond die het niet hebben. Nu weet ik niet of ze iedereen gecontroleerd hebben, maar dit is wel raar." 

Het doet ook denken aan dat probleem van Norris in de slotfase van de race, benadrukt Hezemans. "En wat natuurlijk ook opviel, is dat Lando zo langzaam ging rijden. Iedereen dacht dat het de brandstof was, maar dat geeft natuurlijk ook wel aan dat er iets aan de hand was. Dan gaat de FIA natuurlijk ook wel zoeken."

"Risico moet je niet nemen"

Hezemans is dan ook kritisch op de Britse renstal, want als kanshebber in de titelstrijd mag een team dit toch eigenlijk niet overkomen. "Heel stom. Het zal ook wel te maken hebben met het feit dat ze weinig gereden hebben en dat het nat was in de kwalificatie. De tweede vrije training zaten ze ook nog met die putdeksel, dus dat werd hem ook niet. En de derde vrije training was ook eigenlijk half nat, met aan het einde pas weer droog."

Genoeg oorzaken om aan te wijzen dus, maar volgens Hezemans maakt dat allemaal niets uit. "Ik denk dus dat ze gewoon niet genoeg data hadden, maar toch is dat wel een fout. Want het hoeft natuurlijk niet. Als je zo ver voor staat, moet je dit risico natuurlijk niet nemen. Vooral omdat die auto al heel goed gaat." 

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Huh!? Opvallend: Diskwalificatie McLaren nadelig voor Red Bull