Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1 Grand Prix Azerbeidzjan 2021

Mercedes opent jacht op Red Bull op en naast de baan in Azerbeidzjan

Mercedes zal in de Formule 1 Grand Prix van Azerbeidzjan revanche willen nemen na het uiterst moeizaam verlopen raceweekend in Monaco. Red Bull zal daar met Max Verstappen een stokje voor willen steken, maar dat is niet de enige strijd die lijkt los te barsten in de havenstad.

Verstappen Bakoe
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Na de unieke uitdagingen die bij de Grand Prix van Monaco horen, wachten de Formule 1-coureurs weer hele andere hindernissen in Bakoe. Net als de GP van Monaco ging ook de GP van Azerbeidzjan vorig jaar niet door, maar dit jaar staat de race weer in de spotlights.

Het Baku City Circuit is uniek in zijn soort. Het is net als Monaco een stratencircuit, maar daar houden alle overeenkomsten meteen ook op. Monaco is een Mickey Mouse-circuit, terwijl de baan in Baku juist snel is met uitstekende kansen tot inhalen.

Door het dramatisch verlopen weekend voor Mercedes, kreeg de Formule 1 precies wat het nodig had. Red Bull leidt beide wereldkampioenschappen en ja, dat maakt het kampioenschap wel zo spannend. Mercedes zal erop gebrand zijn om in Azerbeidzjan terrein terug te winnen.

Kan Mercedes terugknokken?

Op papier moet het circuit wat beter passen bij de Mercedes dan het circuit in Monaco. Op papier ook zou het circuit zelfs wat beter bij Mercedes moeten passen dan bij Red Bull, niet in de laatste plaats vanwege sector drie. Richting startfinish houden de coureurs het gaspedaal bijna twee kilometer lang diep ingetrapt. Elk beetje vermogen uit de motor telt en de Mercedes-motor is gewoon nog de beste krachtbron.

De bochten daarentegen zorgen voor wat tegengewicht. Mercedes had in de snelle bochten van Portugal en Spanje een klein voordeel, maar dit zijn voornamelijk 90 graden bochten, waarbij tractie en driveability de doorslag geven. Op dat vlak zit Red Bull minstens op gelijke hoogte met Mercedes en misschien dat ze zelfs iets op de Duitse constructeur voor lopen.

Overigens is zowel Max Verstappen als Lewis Hamilton nooit echt heel goed gegaan in Bakoe. In 2018 erfde Hamilton de zege pas toen Sebastian Vettel een fout maakte en Valtteri Bottas een klapband kreeg. Verstappen stond er zelfs nog nooit op het podium. Zijn meest memorabele moment was de botsing met Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo in 2018. Echter, Monaco toonde aan dat aan een dergelijke pechreeks altijd een einde kan komen.

Los van het gevecht op de baan, kan er ook weleens een felle strijd tussen de hoofdrolspelers van dit moment losbarsten naast de baan.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© Getty Images//Red Bull Contentpool
	© Getty Images//Red Bull Contentpool

Flexwings, flexwings en nog eens flexwings

Dit Grand Prix-weekend werd door Mercedes aangekondigd als een slagveld. Het team kondigde immers aan protest aan te tekenen tegen de inzet van de flexibele achtervleugel van Red Bull. Christian Horner en Helmut Marko lijken daar vooralsnog de schouders over op te halen. Ze gaven al aan daadwerkelijk met de achtervleugel te gaan rijden en als Mercedes de aanval opent, slaat men terug met een protest tegen de voorvleugel van Mercedes.

Het valt moeilijk te voorspellen hoe dit allemaal uit gaat pakken, aangezien het vooralsnog vooral bij een hoop woorden en wijzen is gebleven. Het valt bovendien moeilijk te peilen wat de intentie is van het protest van Mercedes. Immers, de achtervleugel heeft alle 'load tests' doorstaan en de regels wijzigen pas op 15 juni aanstaande. Het is hoe dan ook al even geleden sinds de Formule 1 te maken kreeg met een dergelijke 'knokpartij' naast de baan tussen de twee meest aansprekende teams van het moment.

En Ferrari en McLaren dan?

Het is welhaast een gegeven dat Red Bull en Mercedes in hun previews aanhalen dat Ferrari en McLaren er ook aan zitten te komen. Die twee teams zijn onderling in een fel gevecht verwikkeld. De McLaren echter lijkt een wat meer allround F1-auto te zijn, terwijl de Ferrari-motor misschien nog niet is opgewassen tegen de Mercedes-power van McLaren.

Het weekend wordt deze vrijdag afgetrapt met de eerste vrije training die begint om 10:30 uur. Het volledige tijdschema check je hieronder. Wil je niets missen van de actie, dan stem je tijdens alle sessies af op onze liveblogs en natuurlijk kun je ook altijd F1 TV Pro erbij pakken.

Tijdschema Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training Vrijdag 4 juni 10:30 - 11:30 uur
Tweede vrije training Vrijdag 4 juni 14:00 - 15:00 uur
Derde vrije training Zaterdag 5 juni 11:00 - 12:00 uur
Kwalificatie Zaterdag 5 juni 14:00 - 15:00 uur
Race Zondag 6 juni 14:00 uur

Abonneer je op ons YouTube-kanaal en mis niets van de Formule 1.

Abonneer je op ons YouTube-kanaal.

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'