"Met deze nieuwe generatie auto's hebben we dat nooit gedaan. De laatste paar jaar was de auto goed genoeg om dit te compenseren. Maar dat is wel iets waar we voor volgend jaar naar moeten kijken. Je maakt keuzes en in plaats van in een Monza-vleugel hebben wij dat geld ergens anders aan gespendeerd. Maar met de problemen die je al hebt, maakt dit het allemaal nog weer wat erger."
Aan het woord was Max Verstappen in 2024 toen het ging over het uitblijven van een speciale ultra low downforce Monza-achtervleugel. In plaats daarvan trimde Red Bull de reguliere achtervleugel, om weliswaar minder downforce te genereren, maar waardoor men nog altijd met teveel drag kampte.
Het was Verstappen duidelijk dat Red Bull in het nieuwe jaar baat zou hebben bij een dedicated Monza-achtervleugel, maar de Nederlander komt in dat opzicht van een koude kermis thuis. Dat blijkt uit de woorden van Paul Monaghan tijdens de show and tell-sessie op Zandvoort van afgelopen weekend.
"Verwacht voor wat betreft het trimmen van de achtervleugel iets soortgelijks te zien. Hier (op Zandvoort, red.) rijd je welhaast met de grootste vleugel, op Monza met de kleinste, tot het punt waarop je ze bijna ondersteboven installeert."
"Of je nu een dedicated Monza-vleugel meeneemt of toch je reguliere low downforce vleugel trimt, je bereikt er ruwweg hetzelfde mee. Je kan alleen twisten over de efficiëntie ervan, maar aan het einde van de rit moet onze boekhouding ook kloppen. Als mensen ervoor kiezen zo'n speciale achtervleugel te bouwen, is dat aan hen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!