De eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Monaco begint met een heuse harde banden-parade. Het gaat vooral om meters maken, vertrouwd raken met de auto én met het listige circuit. We zien dat de Ferrari's en de Red Bulls bovenaan staan in het eerste kwartier, maar Ferrari rijdt als enige team zijn eerste rondjes op medium banden. Des te opvallender dat Verstappen op dat moment de allersnelste is.
De sessie wordt onderbroken als Mick Schumacher op vreemde wijze, maar met technische problemen er niet in slaagt de pitsingang te halen. Hij blokkeert de doorgang, waarna de rode vlag wordt uitgehangen. Na dat oponthoud zien we steeds meer medium banden, waarop Lando Norris de snelste tijd overneemt en waarop ook Lewis Hamilton zich van voren meldt.
De baan wordt natuurlijk ronde na ronde sneller en als Verstappen voor het eerst naar buiten gaat op medium rubber is hij al teruggevallen naar de vijfde plaats. Aan kop gaan dan Lando Norris en Pierre Gasly, beiden op medium banden. Verstappen echter duikt daar ruim drie tienden onder. Carlos Sainz is dan nóg sneller onderweg in de eerste twee sectoren, maar hij kan zijn ronde niet afmaken als hij op verkeer stuit.
Ook Verstappen eventjes de fout in
Terwijl Sainz op verkeer stuit, stuit Verstappen bijna op de muur als hij rechtdoor schiet in St. Devote. Hij kan zonder schade zijn weg vervolgen, maar dat setje banden heeft een flinke optater gekregen. Leclerc geeft vervolgens de snelste tijd een optater door met bijna twee tienden onder de tijd van Verstappen te duiken. De compound? Medium banden.
We zien dan sowieso eigenlijk nog maar heel weinig zachte banden, enkel de achterhoedeteams van Williams en Aston Martin opteren daarvoor, maar met weinig spectaculaire resultaten tot gevolg. Met nog drie minuten op de klokken te gaan staan beide Red Bulls in de pitbox en zit voor hen de sessie erop. Verstappen wordt vierde, Sergio Perez werkte zich nog op naar P2, achter snelste man Leclerc. De gehele top acht rijdt de snelste ronde op medium banden.
Grote afwezige tijdens VT1 is Valtteri Bottas. Alfa Romeo schroefde de achterkant van de auto om daar 'een probleem' te onderzoeken, zo meldde het team zonder werkelijk iets prijs te geven.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Monaco 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!