Red Bull worstelt in Frankrijk al het gehele weekend met de bolide. Paul Ricard is geen ideaal circuit voor de RB15, aangezien Max Verstappen en Pierre Gasly veel vermogen tekort komen. Dit ondanks de introductie van de nieuwe Spec 3-motor van Honda. De lange rechte stukken en snelle bochten leveren hierdoor een significant nadeel op ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Verstappen sprak zelfs over een tijdverlies van een volle seconde per ronde op de rechte stukken.
Daar waar altijd gekeken werd naar deze twee motorleveranciers, Renault was immers vorig jaar uitgekotst door Red Bull, is de Franse krachtbron zeker tijdens de kwalificatie aanzienlijk verbeterd. Honda staat in de pikorde slechts op de vierde en laatste positie, waardoor Verstappen moest vechten met Norris en Carlos Sainz. Uit analyse blijkt dat de McLaren op ieder rechte stuk tijd wint ten opzichte van de Red Bull, maar de RB15 in de bochten nog een klap beter is. De party modus van Renault zorgt er echter voor dat de tijdwinst op de rechte stukken bijna gelijk is aan het tijdverlies in de bochten.
De schreeuw om meer vermogen van Honda wordt dan ook sterker, Red Bull mist een krachtige party modus. De kostbare tienden die het dankzij het ontbreken daarvan mist, zorgen er niet langer alleen voor dat het Ferrari en Mercedes niet kan bedreigen, maar dat het ook achterom moet kijken.
De cijfers van de kwalificatie
Max Verstappen was nergens in de top 10 te vinden op de meetpunten waarop op hoge snelheid gereden werd, sterker nog: hij bivakkeerde in de achterhoede.
Speedtraps kwalificatie GP Frankrijk
Meetpunt | Positie | Verstappen | Hoogste km/u | Verschil |
---|---|---|---|---|
Speedtrap | 15 | 333,9 | 342,2 | - 8,3 |
Start/Finish | 20 | 300,4 | 308,0 | - 7,6 |
Meetpunt 2 | 15 | 284,5 | 294,2 | - 9,7 |
Verstappen wist zich met een prima ronde zich te onttrekken aan de malaise van teamgenoot Pierre Gasly die zichzelf slechts als negende wist te kwalificeren, liefst zeven tienden achter de Nederlander. Het is tekenend voor de vorm van de Britse renstal en de jonge coureur, die voor het eerst dit seizoen kritiek kreeg vanuit Helmut Marko. Het was niet goed wat Gasly liet zien en dat werd hem kort, maar krachtig, duidelijk gemaakt.
Moet Red Bull vrezen voor McLaren en Renault?
Ja en nee. Op circuits waarop vermogen belangrijk is en Red Bull worstelt glijdt het ineens af naar het middenveld. McLaren komt op de (semi-)snelle circuits uitstekend voor de dag en verraste in Frankrijk, net als Daniel Ricciardo in zijn Renault dat in Canada deed. Het gat naar deze teams is significant kleiner dan de voorbije jaren, waarin deze teams met regelmaat een ronde aan de broek kregen van de Red Bull-coureurs.
Iedere fout of minder optreden van Red Bull wordt dan ook hard afgestraft tijdens de kwalificatie, maar tijdens de race is dat een ander verhaal. De kracht van Red Bull zit hem in het chassis, dat aanzienlijk beter is dan dat van McLaren en Renault. Deze teams kunnen in de race hun kwalificatie modus veel minder gebruiken en door de mindere wegligging kampen zij met hogere bandenslijtage.
Het racetempo dat Verstappen aan de man kan brengen is aanzienlijk beter, maar het feit dat we nu schrijven over McLaren en Renault, in plaats van over Mercedes en Ferrari is wel een teken aan de wand. Verstappen was na afloop van de kwalificatie duidelijk: “Ik hou met niet bezig met McLaren, ik wil alleen naar voren kijken.” Wil de Nederlander de komende races kunnen schitteren, dan heeft hij daarvoor een vermogensboost vanuit Japan nodig, aangezien circuits als de Red Bull Ring en Silverstone qua karakteristiek weinig verschillen van Gilles Villeneuve en Paul Ricard, waarop Red Bull fors tekort kwam.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!