Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Stefano Domenicali

Domenicali wijst naar 'alternatieven' voor F1-kalender: "Alles blijft groeien!"

De F1 blijft de laatste jaren groeien in populariteit, en dat blijft niet onopgemerkt. Zo heeft CEO Stefano Domenicali zijn handen vol aan het invullen van de kalender, met alle wereldwijde interesse. Maar er ligt een plan op tafel, zo stelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.

Domenicali
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Formule 1 groeit de laatste jaren in rap tempo. Er komen steeds meer fans bij, en de koningsklasse van de autosport bereikt alle uithoeken van de wereld. Een groot aantal landen staat te popelen om zelf ook een Formule 1 Grand Prix te organiseren, en zo is er aan animo dus geen gebrek. 

Maar dat zorgt ook voor de nodige uitdagingen. De kalender, die met 24 races op dit moment al aardig vol staat, kan niet alle locaties zomaar kwijt. Er moeten dus keuzes gemaakt worden, een taak waar Formule 1-CEO Stefano Domenicali zich over buigt. Welke races blijven op de kalender staan, en welke circuits moeten plaatsmaken voor andere locaties? 

Voor komend seizoen komt er al een volgende verandering in, want de Grand Prix van Spanje wordt vanaf 2026 verreden op de Madring. Het stratencircuit in Madrid vervangt daarmee de race in Imola. De kans is echter klein dat het daar bij zal blijven, want vanuit Europa, Azië en Afrika is er interesse in een plekje op de Formule 1-kalender. 

Maar de Formule 1 heeft een plan, zo stelt Domenicali. Recent werd de Grand Prix van Monaco bijvoorbeeld verlengd tot en met 2035. Met alle interesse lijkt dat misschien wat veel van het goede, maar de CEO legt in een exclusief interview met RacingNews365 uit waarom die keuze is gemaakt. “In de toekomst hebben we een lange lijst met contracten met langlopende overeenkomsten."

"We willen de investering van promoters namelijk beschermen, om iedereen die zo komt een unieke ervaring te kunnen bieden. Dat is natuurlijk verbonden met geld, en met grote dingen in een deel van de wereld waar de Formule 1 heel, heel belangrijk is."

Rotatie

Een aantal circuits zijn dus al verzekerd van een plek op de kalender, in ieder geval voor de komende jaren. Om ook ruimte te maken voor andere locaties en verder schuiven in de kalender mogelijk te maken, wordt ook gekeken naar een andere oplossing. Domenicali legt uit dat het idee van een rotatieschema nog altijd op tafel ligt. 

"In Europa hebben we een aantal plekken op de kalender die vrij zullen komen voor een rotatieschema, en we hebben ook nog wat andere circuits waarvan het contract vóór 2030 af zal lopen. In die gevallen gaan we nog praten over een optie tot verlenging."

"Het mooie is dat je in Europa ook ziet hoe hoog het niveau ligt. Kijk bijvoorbeeld naar Hongarije (daar werd dit jaar voor het eerst gebruik gemaakt van de nieuwe faciliteiten op het circuit, red.). Dat laat zien dat mensen echt investeren en ook echt uitkijken naar de toekomst, als je het graag genoeg wilt en je echt gelooft in het project en in onze visie."

Interesse van alle kanten

Die toewijding en passie voor de sport is niet alleen zichtbaar bij de circuits die al een tijdje meedraaien, want ook nieuwe locaties zijn maar wat enthousiast om een plekje op de kalender te bemachtigen. Aan opties dus geen gebrek voor Domenicali en de Formule 1, zo bevestigt hij zelf ook. 

"We kunnen nu ook hetzelfde zeggen (dat mensen investeren in F1, red.), want we hebben een hoop alternatieven liggen die heel praktisch zouden kunnen zijn. Dan is het aan ons om de juiste beslissing te nemen. Barcelona is bijvoorbeeld geïnteresseerd om weer een plek in te nemen zodra Madrid op de kalender komt."

Maar het blijft niet bij de Spaanse circuits. "We hebben Turkije, Portugal, en nog een hoop andere locaties die erg bereid zijn om in gesprek te gaan. Op de langere termijn, het grote project, hebben we ook Afrika nog. En Thailand, en nog meer andere locaties. In Europa komt er ook weer interesse vanuit Duitsland, dus dat is ook fantastisch. We zijn erg blij om te zien dat alles blijft groeien, en dat het zich in de juiste richting ontwikkelt."

Ook interessant:

Kan Max Verstappen net als op Monza ook in Azerbeidzjan hoge ogen gooien? Dat is de grote vraag die speelt voorafgaand aan het raceweekend in Baku. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk gaan daar als vanzelfsprekend op in, in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

x
Zandvoort F1 bevestigt nieuw format GP Nederland