Max Verstappen had op weg naar de kwalificatie nog wat werk aan de winkel in Abu Dhabi en aan het begin van de derde vrije training liet hij er daarom geen gras over groeien. De Nederlander dook meteen op een set medium sloffen de baan op voor een aantal snelle ronden.
Terwijl zijn concurrenten nog even aftastten was Verstappen ongeveer een halve seconde langzamer op zijn medium banden dan hij tijdens de tweede training was op de zachte banden. De baan was echter een paar tienden langzamer dan tijdens VT2, vanwege de temperatuur en de wind, wat dus betekende dat de Nederlander meteen goed begon.
Na tien minuten zocht Verstappen de rust van zijn pitbox weer op, terwijl de andere toppers op dat moment de baan op kwamen. Hamilton was ook meteen weer snel, 0,6 seconden sneller dan Verstappen, maar reed wel op een set van de zachte banden. Later snoepte de Mercedes-coureur nog eens 0,2 af van zijn tijd, om zo uit te komen op een 1.24,0.
Met nog veertig minuten op de klok begon Verstappen verrassend genoeg aan een lange run. Hij reed een zevental ronden op de medium band, alvorens hij weer terugkeerde naar zijn garage. Op vrijdag reed hij een lange run op de zachte band, wat betekent dat hij in die omstandigheden het medium rubber nog niet had geprobeerd.
Het zorgt er wel voor dat Verstappen nog maar een set medium over heeft voor de rest van het weekend. Meestal worden er in Q2 twee sets gebruikt, dus het zou aan kunnen geven dat de Nederlander vol voor de zachte band kiest en daar vervolgens op zondag op wil starten. Op die manier zou hij de aanval kunnen kiezen op het zachtste rubber.
Zijn tijden zagen er net als op de zachte banden in ieder geval goed uit en waren minstens zo snel als de rondetijden van Hamilton op vrijdag. Als enige man de op de baan deed Verstappen een lange run, terwijl Bottas ondertussen op de zachte banden sneller was en Perez op de medium banden ook onder de tijd van Max door ging.
Betrouwbaarheidsproblemen Verstappen
Hamilton ging er vervolgens in het laatste kwart nog eens voor zitten en ging 0,8 seconden sneller op de zachte band, waarmee hij al ruim een halve seconde sneller was dan op vrijdag. De Mercedes-motor en de zevenvoudige wereldkampioen leek op volle(re) toeren te draaien.
Nadat Verstappen een einde had gebreid aan zijn lange run en de garage weer betrad om zich op te maken voor korte runs, werkte men plots weer met man en macht aan de wagen van Verstappen. Wederom was het de achtervleugel, die uiteindelijk zelfs gewisseld moest worden.
Teambaas Horner sprak van een probleem dat ze nog niet eerder hadden gezien, maar Verstappen liet zich niet zo snel uit het veld slaan. Hij ging op zijn zachte banden de baan op om de tijd van Hamilton aan te vallen. De Red Bull-coureur kwam uiteindelijk twee tienden tekort, (1.23,4, )maar was wel ruim sneller dan zijn eigen tijd van gisteren en Bottas, die hij tijdens de kwalificatie en de race ook van zich af zal moeten schudden.
Tijdens zijn snelle ronden was het wel duidelijk dat Verstappen nog wat moeite had met zijn RB16B. Hij brak tot twee maal toe een ronde af na foutjes en stuurcorrecties, en klonk over de radio niet tevreden. Zeer tevreden zal hij niet zijn op weg naar de kwalificatie, dat moge duidelijk zijn. Zijn snelste tijd was echter niet heel slecht, dus daar kan hij wel op verder bouwen.
Ook interessant:
Dit moet je weten over het vernieuwde circuit in Abu Dhabi
De allerlaatste beproeving voor de Formule 1-coureurs zal plaatsvinden op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi. Dit jaar ziet de seizoensafsluitende race er iets anders uit. Het circuit is verbouwd om de race nóg spannender te maken. Wat is er veranderd? Dat zie je in de video hieronder.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Abu Dhabi 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!