Het grote verhaal van de dag was niet eens het solide optreden van Red Bull, maar juist het povere optreden van diens belangrijkste concurrent, Mercedes. Het team werd op de vroege vrijdagmorgen geteisterd door hardnekkige versnellingsbakproblemen, waardoor Valtteri Bottas vandaag niet meer dan zes ronden reed.
In de middag reed Lewis Hamilton er met 42 aanzienlijk meer, maar alsnog wist Mercedes niet te imponeren. Niet qua productiviteit en niet qua snelheid, al valt daar nu nog niet heel veel uit op te maken. Feit is wel dat Max Verstappen vandaag de snelste was. Zijn snelste tijd reed hij 's middags op de medium C3-compound.
Als eenling was hij tevens de meest productieve coureur op de baan vandaag. Hij reed 138 ronden en op die ranglijst werd hij op de hielen gezeten door Esteban Ocon 128. Red Bull en Alpine zette samen met Williams vandaag maar één coureur in, alle andere teams twee. Geen enkel team kwam echter aan de ronde-aantallen van Red Bull en Verstappen, ook niet met twee coureurs.
Twee teams die opvielen in zowel pace als betrouwbaarheid waren McLaren en AlphaTauri. Eerstgenoemde team lijkt de switch naar Mercedes-motoren prima te verteren, terwijl Het zusterteam van Red Bull vanaf de eerste meters solide en uitgebalanceerd oogde. De top drie-coureurs, te weten Verstappen, Lando Norris en Esteban Ocon, reden hun ronden respectievelijke op de medium C3, medium C3 en de zachte C4-compound. Mercedes reed enkel op harde banden.
De eerste testdag bleef verschoond van crashes, de sessie werd dan ook maar één keer stilgelegd en dat was voor het stilvallen van Charles Leclerc in zijn Ferrari. Overige problemen waren er voor Haas F1 (versnellingsbak) en Aston Martin (elektronische problemen).
Morgen (zaterdag) zien we Max Verstappen niet in actie als hij de RB16B de hele dag af moet staan aan Sergio Perez. De Mexicaan blijft tot en met zondagochtend zitten, om Verstappen vervolgens de test af te laten sluiten op zondagmiddag.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Wintertest 2021 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!