Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Formule 1

Toen de eerste F1-testdag van het seizoen uitliep op een farce

Tijdens de testdagen voor het Formule 1-seizoen is het natuurlijk het fijnste om je complete programma af te werken. Hoe anders was dat tien jaar geleden, toen de teams te maken kregen met de nieuwe hybride motoren.

Lewis Hamilton 2014 Jerez test
Terugblik
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Waar de F1-teams in 2024 slechts drie testdagen tot hun beschikking hebben, was dat aantal tien jaar geleden met de introductie van de hybride motoren nog heel anders. Toen waren er twaalf testdagen verdeeld over drie testperiodes die ieder vier dagen duurden. Eerst in het Spaanse Jerez en toen nog twee keer vier testdagen in Bahrein.

De auto's kunnen natuurlijk zomaar stilvallen tijdens de testdagen, maar voorafgaand aan het Formule 1-seizoen in 2014 waren er wel heel veel onderbrekingen. De teams worstelden met de zeer complexe en nieuwe 1.6L hybride V6 turbo motoren, met Mercedes, Ferrari en Renault als de drie leveranciers.

Tekst loopt verder onder de tabel

Motorleverancier per team in 2014

Team Motorleverancier
Red Bull Renault
Mercedes Mercedes
Ferrari Ferrari
Lotus Renault
McLaren Mercedes
Force India Mercedes
Sauber Ferrari
Toro Rosso Renault
Williams Mercedes
Marussia Ferrari
Caterham Renault

Wat gebeurde er in 2014?

In eerste instantie gebeurde er letterlijk niet veel tijdens de tests. Zo koos Lotus ervoor om de test helemaal over te slaan omdat de 'dubbele neus' op de wagen niet op tijd klaar zou zijn, terwijl Marussia de eerste twee dagen in Zuid-Spanje noodgedwongen moest overslaan. De andere teams kwamen tezamen niet verder dan 91 ronden op de eerste testdag, waarbij Kimi Raikkonen een derde van dat aantal voor zijn rekening nam. Hij was bovendien de snelste in zijn Ferrari.

Lewis Hamilton moest bijvoorbeeld na 18 ronden de strijd staken in zijn Mercedes W05. Zijn voorvleugel brak af en die kwam onder de voorwielen terecht, waardoor de Mercedes niet meer te besturen was en rechtdoor de bandenstapel in ging. Einde testdag voor de Brit, die later dat jaar voor de tweede keer wereldkampioen werd.

Na een zeer opmerkelijke eerste testdag in Jerez kwam het Formule 1-veld in een rustiger vaarwater terecht en kwamen er steeds meer rondjes op het bord. Zo reed Mercedes-coureur Nico Rosberg 188 rondjes en was Kevin Magnussen de snelste namens McLaren op de derde dag.

Verhoudingen worden duidelijk

Toen de teams koers zetten richting Bahrein voor het tweede en derde deel van de wintertests, werd het steeds duidelijker dan één van de fabrikanten de nieuwe reglementen goed onder de knie had, terwijl de andere twee minder presteerden.

Ferrari had het moeilijk en Red Bull-Renault kreeg steeds meer problemen met regerend kampioen Sebastian Vettel en Daniel Ricciardo als nieuwbakken coureur in de auto. Daarentegen vloog Mercedes over de baan met een sterke motor met veel vermogen.

De vier Mercedes-teams kwamen in totaal tot 17.994 kilometer over de twaalf testdagen, terwijl de drie teams met de Ferrari-motor 10.213 kilometer reden. Renault lag ver achter, want met vier teams kwam Renault niet verder dan 8.743 testkilometers voor vier teams.

Dat was gelijk een voorbode voor het tijdperk van de hybride motoren in de Formule 1 tussen 2014 en 2021, toen Mercedes zeer dominant was. Ferrari kwam nog aardig terug, terwijl Renault er niet echt bovenop is gekomen na de testdagen van tien jaar geleden.

Op dit moment is Alpine het enige team dat de power unit van Renault gebruikt. Die heeft simpelweg te weinig weinig vermogen en ook al probeerde het team de regels aan te passen, dat lukte ze niet. Honda kwam in de tussentijd als enige andere fabrikant de wereld van de Formule 1 in. Van een desastreus huwelijk met McLaren werd Honda uitgerekend met de voormalige klant van Renault, Red Bull, wereldkampioen.

			© XPBimages
	© XPBimages

Max Verstappen is de grote favoriet voor de overwinning in Miami. Hij heeft tot nu toe alle edities van deze Grand Prix gewonnen. Als de Nederlander zondag opnieuw wint, betaalt Unibet maar liefst 30 keer jouw inzet uit!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 30 keer jouw inzet!

Formule 1 wintertest Bahrein 2024 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Toekomst Newey's manager hint op zijn volgende stap na Red Bull-vertrek