Het was alweer even geleden dat de Formule 1 was neergestreken op een 'bekend' circuit waar ook de vorige jaren werd geracet. De laatste vier raceweekenden, achtereenvolgend in Duitsland, Portugal, Imola en Turkije waren wat dat betreft bijzonder, maar dit weekend keerden de coureurs weer terug op bekend terrein.
In Bahrein stond de eerste training vooral in het teken van experimenteren voor Red Bull, aangezien de omstandigheden tijdens de eerste oefensessie niet representatief zijn voor de rest van de dag. Red Bull probeerde in de eerste training wat onderdelen en afstellingen uit, maar die bleken niet naar wens te werken.
Het zorgde ervoor dat Verstappen tijdens het tweede deel van de eerste training niet meer de baan op kwam en de Nederlander uiteindelijk niet verder kwam dan de zesde plaats op de ranglijst, op een ruime seconde achterstand op de snelste man op de baan genaamd Lewis Hamilton.
Analyse gaat verder onder de afbeelding
Red Bull recht rug in VT2
Tijdens de tweede training waren de testonderdelen van de auto van Verstappen verdwenen en kon hij gewoon weer aan de slag met zijn afstelling voor de kwalificatie en de race. Althans, nadat het verplichte testwerk voor Pirelli achter de rug was. De coureurs waren vrijdag verplicht om zowel in de eerste als de tweede training minimaal zes aaneengesloten ronden te rijden op de 2021-band.
En het zoeken naar een goede afstelling ging goed, zo meldde de Nederlander na afloop van de vrijdag. "Het lukt nooit om de perfecte balans te vinden en er zijn nog steeds wat dingen die we beter moeten begrijpen, maar in het algemeen was het een positieve vrijdag", zo blikte de Red Bull-coureur terug.
Kijkend naar de uitslag van de tweede vrije training stond hij er inderdaad een stuk beter bij. In de kwalificatietrim wist de Limburger op de medium band in het kielzog van Hamilton te blijven, die op de zachte band onderweg was tijdens zijn snelste ronde.
Kanttekening daarbij is dat de zachte banden snel lijken te oververhitten op het circuit in Bahrein. Vele coureurs klaagden daar over en tijdens een relatief lange ronde kunnen de coureurs op de zachte banden daar last van hebben gehad. De sectortijden lijken te bevestigen dat de zachte band in de derde sector het onderspit dolf ten opzichte van de medium band.
Het lijkt er dan ook op dat we de medium band op zaterdag tijdens Q2 in actie gaan zien. Zeker omdat de zachte banden het in de racetrim ook al snel opgaven. Na ruim tien ronden leek het rood omrande rubber al rijp voor de Bahreinse sloop.
Artikel gaat verder onder de uitslag.
Verstappen ijzersterk in de longruns
Nadat de Pirelli-testbanden door Verstappen waren achtergelaten in de pitbox en hij zich weer kon focussen op zijn eigen weekend, begon hij aan enkele longruns. De Mercedes-coureurs lieten langer op zich wachten, omdat het team zich helemaal op liet gaan in het testwerk voor de Italiaanse bandenleverancier.
Het team van Lewis Hamilton en Valtteri Bottas maakte namelijk van de gelegenheid gebruik om zelf uitvoerig met de banden te testen, wetende dat deze in 2021 gebruikt zullen worden en ze ook dan het kampioenschap binnen willen slepen. Bovendien zal het team geen gebruik meer kunnen maken van het DAS-systeem, waardoor het misschien nog wel belangrijker is om zoveel mogelijk data te verzamelen over het nieuwe Italiaanse rubber.
In de longruns kwam Verstappen sterk voor de dag vergeleken met Mercedes, al reden Hamilton en Bottas aanzienlijk minder ronden dan hun Red Bull-rivaal. Verstappen werkte een longrun op de zachte band van vijf ronden en een longrun op de medium band van elf ronden af. Hamilton en Bottas reden beiden niet veel meer dan een handvol ronden op de zachte band, maar moesten hun meerdere erkennen
In de onderstaande tabel vind je de tijden van de longruns in de tweede vrije training van Verstappen, Hamilton en Bottas. Het getal tussen haakjes geeft aan hoeveel ronden oud de set banden was aan het begin van de longrun.
Longruns van top drie op zachte band
Ronde | Verstappen | Hamilton | Bottas |
---|---|---|---|
1. | 1:34,6 (5) | 1:34,8 (6) | 1:37,7 (4) |
2. | 1:36,4 | 1:35,6 | 1:34,3 |
3. | 1:35,2 | 1:36,1 | 1:35,2 |
4. | 1:35,6 | 1:36,6 | 1:36,0 |
5. | 1:36,0 | - | 1:36,9 |
6. | - | - | 1:36,9 |
7. | - | - | 1:39,1 |
8. | - | - | 1:36,9 |
En in die longruns op de zachte band kon Verstappen zich gewoon meten met zijn Mercedes-concullega's en Toto Wolff wist na afloop zelfs te melden dat Verstappen de snelste coureur van het stel was. Een kanttekening is dus wel dat Mercedes aanzienlijk minder tijd heeft besteed aan de afstelling voor dit weekend, omdat het zo druk was met de banden van 2021.
Als Mercedes op zaterdag de volledige focus legt op de eigen afstelling, dan zullen zij ongetwijfeld stappen maken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Red Bull geen stappen vooruit zal zetten. Een andere, laatste kanttekening is dat Verstappen op de medium band een hele goede, betere langere run neerzette als op de zachte band. Die tijden zijn echter niet te vergelijken met die van de Mercedes-coureurs, omdat zij geen lange runs deden op die band, die door de hoge slijtage in de race aanzienlijk belangrijker zal zijn dan de zachte band. Het biedt wel hoop voor de rest van het weekend van Verstappen.
De razendsnelle Verstappen had het geluk niet aan zijn zijde in Turkije, maar kan hij in Bahrein wel Mercedes verslaan? Alles over de GP van Bahrein in de nieuwste editie van de Formule 1-podcast van RacingNews365, die hieronder te beluisteren is.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Bahrein 2020 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!