Vanaf een vijfde positie begon Max Verstappen aan de Grand Prix van Bahrein, een positie die in de openingsfase niet onder druk kwam te staan. De Nederlander kon zich echter niet mengen in de gevechten tussen de Ferrari's en Mercedessen voor hem.
De druk kwam van achteren waarbij Carlos Sainz aansloot en in de vierde ronde een inhaalactie ondernam. Hierbij raakten de twee coureurs elkaar, met een lekke rechtervoorband voor de McLaren-coureur tot gevolg. Met het wegvallen van Sainz ontstond er een gat achter Verstappen die in een niemandsland terecht kwam. De wedstrijdleiding oordeelde dat er sprake was van een race-incident en deelde geen straf uit.
In ronde 12 maakte Verstappen zijn pitstop om te wisselen naar de gele medium band. Bottas volgde dit voorbeeld één ronde later en kwam achter de Red Bull terug op de baan. De Mercedes-coureur stoof een ronde later voorbij met behulp van DRS en trok een gaatje.
Ook op de medium band wist Verstappen de snelheid van de leiders niet te volgen, waarbij Leclerc, Hamilton en Vettel een royale voorsprong hadden. Bottas wist ook een gaatje te slaan naar de Red Bull, waardoor het een eenzame race voor Verstappen werd. Na twintig ronden bedroeg zijn achterstand op Leclerc al achttien seconden en die achterstand liep ronde na ronde op..
Het tempo van de Red Bull was in Bahrein niet goed genoeg om een rol te spelen in de strijd om de podiumplaatsen. Na een stop in ronde 32, waarbij Verstappen wederom wisselde naar een nieuwe set van de gele medium band, was het een kwestie van de bolide veilig naar de finish brengen. Een eenzame race dreigde voor Verstappen.
De vijfde plaats werd een vierde doordat Sebastian Vettel spinde en zijn voorvleugel verloor. De Ferrari-coureur moest een extra stop maken en viel daarbij terug tot de achtste positie maar maakte razendsnel terrein goed. Met nog tien ronden te gaan was zijn achterstand echter 25 seconden, waardoor de vierde plaats van Verstappen niet in gevaar kwam.
Een podiumplaats kwam voor Verstappen toch nog in zicht doordat leider Charles Leclerc kampte met motorische problemen en snel terug viel. Een voorsprong van meer dan 40 seconden verdween als sneeuw voor de zon. Met nog twee ronden te gaan zat de Nederlander onder de achtervleugel van Leclerc, maar de safety car verpeste heeft feestje voor de Nederlander die als vierde over de meet kwam.
Meest gelezen
In dit artikel
Het laatste Max Verstappen nieuws RN365 Nieuwsdossier