Zoals verwacht na een eerste sessie waarin achttien van de twintig rijders slechts één of twee rondjes konden rijden, was het ontzettend druk bij de start van het tweede bedrijf. Bovendien hadden de baancommissarissen geen saaie middag: doordat rijders nog niet écht af hadden getast in de eerste sessie, ging menig rijder rechtuit in een uitloopstrook of schampte deze een van de muren op het stratencircuit. Daarnaast werden er verschillende set-ups gebruikt door de teams, Max Verstappen ging bijvoorbeeld driemaal met een compleet andere afstelling naar buiten - alles als gevolg van de afgelaste eerste sessie.
Schadevrij was de tweede vrije training, ondanks dat alle putdeksels onder toeziend oog van interim-wedstrijdleider Michael Masi waren vastgelast, niet. Racing Point-rijder Lance Stroll joeg zijn RP19 na een kwartiertje trainen in de omheining bij de tweede bocht, waardoor de Canadees waardevolle tijd verloor. De jarige Daniil Kvyat (25) was verantwoordelijk voor de tweede code rood, nadat hij zijn Toro Rosso hard de muur insmeet op twee derde van de sessie. Bij het sluiten van de markt wisten Kevin Magnussen en Lewis Hamilton ternauwernood een gigantische crash te voorkomen.
In de tussenliggende 'groene' fasen bleken de Ferrari’s van Leclerc en Sebastian Vettel een maatje te groot voor de concurrentie. Leclerc, die tijdens de Azerbeidzjaanse GP van vorig jaar zijn eerste WK-punten scoorde, reed ruim drie tienden van een seconde rapper dan teammaat Vettel. De voorsprong op de eerste niet-Ferrari bedroeg bovendien een kleine zeven tienden. Hamilton voerde de concurrentie van de rode brigade aan, voor een sterke Verstappen en Valtteri Bottas.
Sterk waren ook de mannen van Toro Rosso te noemen, tenminste, tot Kvyat zijn STR14 tot schroot verwerkte. Diens collega Alexander Albon kwam voortgestuwd door de Spec 2-Honda tot een achtste positie, waar Kvyat ondanks zijn crash op een keurige zesde positie eindigde. Pierre Gasly moest andermaal toegeven op Verstappen (0,447 seconden) er reikte tot een negende plaats. Carlos Sainz nestelde zich tussen de Toro Rosso’s.
Daniel Ricciardo was vaandeldrager wat betreft het rechtdoor rijden op plaatsen waar men af dient te slaan: de Australiër schoot liefst driemaal rechtdoor en oververhitte zijn remmen in een poging om na de derde keer achteruitrijdend weer in het juiste spoor terecht te komen. Renault had sowieso een lastige dag in Azerbeidzjan. Ricciardo (vijftiende) en Nico Hulkenberg (zeventiende) kwamen er totaal niet aan te pas in Bakoe.
Vlak voor de Renaults was er plaats voor de mannen van Alfa Romeo, waar Antonio Giovinazzi eens een keertje sneller was dan Kimi Raikkonen. Stroll kwam door zijn vroege schuiver niet aan het rijden van competitieve tijden toe, hoewel hij alsnog voor de Williams van Robert Kubica eindigde.
Het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan wordt vervolgd met de derde vrije training op het Baku City Circuit, deze start zaterdagmiddag om 12.00 uur Nederlandse tijd – het is dan 14.00 uur in Azerbeidzjan.
Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.
Abonneer & winMeest gelezen
In dit artikel
Belangrijkste nieuws over de GP van Azerbeidzjan RN365 Nieuwsdossier