Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Dit was zonder pech de voorsprong geweest van Verstappen op Hamilton

Als, als, als... Max Verstappen koopt er natuurlijk niets voor. Als hij echter terugblikt op de eerste elf races, zal hij zich realiseren dat hij het goed heeft gedaan en louter vanwege externe omstandigheden niet de leiding in handen heeft in de strijd om de wereldtitel in de Formule 1.

Max Verstappen
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Max Verstappen was de eerste helft van het seizoen in bloedvorm. Toch gaat hij niet als kampioenschapsleider de zomerstop in. Lewis Hamilton heeft namelijk 195 punten verzameld in de eerste elf races, tegenover 187 voor Max Verstappen.

Terugkijkend op de eerste seizoenshelft kom je al snel tot de conclusie dat de Nederlander veel pech heeft gehad en daarom niet aan de leiding gaat. Hij finishte namelijk elke race in de top twee, tenzij er iets gebeurde had.

Zo groot had zijn voorsprong kunnen zijn als er geen gekke dingen waren gebeurd.

GP Azerbeidzjan

Het leek een simpele overwinning te worden voor Max Verstappen in de straten van Azerbeidzjan. De racepace van de Red Bulls was heel goed en de Nederlander lag op P1, met Sergio Perez vier seconden achter hem op P2. Lewis Hamilton had tijdens de pitstops zijn leidende positie weggegeven en had beide Red Bulls voor moeten laten.

In ronde 46 van 51 ging het echter mis voor de Nederlander, wiens Pirelli-band plofte zonder enige waarschuwing. Een zekere zege en 26 punten konden dan ook prullenbak in. Lewis Hamilton had er zonder de klapband van Max Verstappen waarschijnlijk 15 gehaald, dus daar was de Red Bull-coureur 11 punten uitgelopen als hij geen pech had gehad.

Uiteindelijk haalde de Brit echter geen enkel punt, nadat hij compleet in de fout ging bij de herstart na Max' crash. Hij tikte per ongeluk een knopje aan, waardoor hij rechtdoor schoot. Een geluk bij een ongeluk voor Verstappen.

GP Groot-Brittannië

Op Silverstone kenden we een bijzonder weekend. De eerste sprintkwalificatie in de geschiedenis van de sport vond daar namelijk plaats. Nadat de Nederlander tweede was geworden in de kwalificatie moest hij aan de bak, maar door een goede start wist hij de sprintrace te winnen en dus de poleposition te grijpen voor de race.

Daar ontvouwde zich in de eerste ronde een heerlijk gevecht met de als tweede gestarte Hamilton. De Brit gaf zich niet gewonnen en gooide zijn Mercedes W12 op weg naar Copse aan de binnenkant en liet hem staan. Zijn Red Bull-rivaal gaf ook geen krimp en als gevolg tikte Hamilton de Nederlander aan, die eindigde in de bandenstapels. Pech voor Verstappen, want Hamilton was de hoofdschuldige volgens de stewards.

Als de Nederlander die eerste ronde aan de leiding had gelegen, dan was de kans zeer groot geweest dat hij de GP van Groot-Brittannië ook daadwerkelijk als winnaar had afgesloten. 25 en in ieder geval 18 punten zijn hem die race dus ontnomen, terwijl Hamilton er in dit scenario 7 teveel heeft gekregen. Het is lastig in te schatten wie de snelste raceronde zou hebben gehad, dus die laten we buiten beschouwing.

GP Hongarije

En zo belandden we afgelopen week in Boedapest, waar er op de Hungaroring werd geracet. De poleposition was voor Lewis Hamilton, die zeer sterk was in de kwalificatie. Verstappen vertrok de race vanaf de derde startplek, maar lag na een dramatische start van Valtteri Bottas al snel op de tweede plek.

In de regen maakte hij zeker een kans tegen Hamilton, maar op droogweerbanden leek Mercedes simpelweg te snel te zijn. Hoe de race was verlopen voor de Nederlander zullen we echter nooit precies weten, want Bottas ging compleet de fout in en ramde Jan en alleman van de baan in de eerste bocht. Verstappen kwam door de schade die hij daarbij opliep niet verder dan P9.

P2 had er na die dramastart van Bottas gewoon ingezeten, dus zo liep Verstappen zo'n 16 punten mis. Hamilton zou in dit scenario echter 7 punten meer krijgen, want zonder die crash van zijn teamgenoot was hij er waarschijnlijk vandoor gegaan naar de zege.
			© Getty Images/Red Bull Contentpool
	© Getty Images/Red Bull Contentpool

We pakken pen en papier erbij, want we gaan rekenen. Het komt er op neer dat Verstappen 67 punten is misgelopen door zijn pechgevallen. In de hierboven beschreven scenario's zou Hamilton er echter ook 15 punten op vooruitgaan, maar alsnog levert dat een verschil op van 52 punten. Trek daar de 8 punten vanaf die Hamilton als voorsprong heeft, en de Red Bull-coureur had een leiding gehad van 44 WK-punten. Daarbij hebben we geen punt toegekend voor de snelste ronde in Groot-Brittannië en Hongarije.

Dat staat gelijk aan zes races als tweede eindigen achter Hamilton, dus het maakt wel degelijk een groot verschil. Maar goed, het is nou eenmaal zo gelopen. Red Bull zal zich nu moeten gaan focussen op de tweede seizoenshelft, hopen dat het geluk iets meer aan hun zijde is en dan kan Verstappen met behulp van zijn consistentie absoluut een gooi gaan doen naar de wereldtitel.

WK-punten als Verstappen geen pech had gehad

Verstappen Hamilton
Huidig aantal punten 187 195
Azerbeidzjan + 26 + 15
Groot-Brittannië + 25 - 7
Hongarije + 16 + 7
Alternatief aantal punten 254 210

Formule 1 GP Hongarije 2021 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Analyse GP Spanje sleutelmoment in Formule 1-kampioenschap