Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Red Bull zelfs met 'Messi' in haar midden enorm hard geraakt door FIA-straf

In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Pierre Wache, de Technisch Directeur van Red Bull, over de FIA-straf en waarom deze er echt inhakt bij het team van Max Verstappen en Sergio Perez. Alhoewel het team met Adrian Newey een ster à la Lionel Messi in het team heeft, is de impact enorm.

XPB 1166304 Hi Res
Interview
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Nadat het team vorig jaar de budgetlimiet had overschreden, kreeg Red Bull een forse straf van de FIA. Een jaar lang mogen ze 10% minder tijd doorbrengen in de windtunnel en bij de ontwikkeling van de auto mogen ze 10% minder tijd gebruiken voor computersimulaties.

Wat is het gevolg daarvan op het team? In een exclusief interview met RacingNews365 vertelt Technisch Directeur Pierre Wache van Red Bull dat hij geïrriteerd raakt door concurrenten die roepen dat de straf te licht is, maar tegelijkertijd is hij er van overtuigd dat de motivatie van het team veel goed kan maken.

"Het is ons belangrijkste middel bij de ontwikkeling van onze F1-bolide tijdens het seizoen. Het maakt me boos als ik zie dat mensen roepen dat de straf misschien niet zwaar is. Als je naar de regels kijkt en hoe deze zijn opgesteld, dan hebben we sowieso al een handicap vanwege de balance of performance."

Als je Messi in je team hebt, maar met een man minder speelt, dan is het alsnog heel lastig om te winnen

- Pierre Wache

En dat doet al pijn, laat staan als er nog een straf bovenop komt. "Dat systeem heeft de FIA geïntroduceerd en de teams hebben daar mee ingestemd. Als die maatregelen geen effect zouden hebben, dan had de autosportbond dat natuurlijk nooit ingevoerd."

"Tussen twee verschillende posities op de ranglijst zit een verschil van 5% qua tijd die een team mag gebruiken in de windtunnel en voor simulaties. Vijf procent? Dat is al een zware straf. Wij zullen daarbovenop nog 7% minder krijgen. Dus dan heb je het eigenlijk bijna voor twee posities minder aan ontwikkelingstijd die we krijgen. Het verschil ten opzichte van de andere teams is enorm voor ons."

In de tabel hieronder zie je hoe hard Red Bull wordt geraakt. Williams mag net wat minder dan het dubbele van Red Bulls uren in de windtunnel doorbrengen. Per half jaar zijn er drie 'periodes'. Op 31 juni wordt er weer naar de ranglijst gekeken om opnieuw te bepalen wie hoeveel ontwikkelingstijd krijgt in het komende half jaar.

Toegestane windtunneluren eerste helft 2023

WK-stand Percentage Toegestane runs per periode Team
1 63* 202 Red Bull
2 75 240 Ferrari
3 80 256 Mercedes
4 85 272 Alpine
5 90 288 McLaren
6 95 304 Alfa Romeo
7 100 320 Aston Martin
8 105 336 Haas
9 110 352 AlphaTauri
10+ 115 368 Williams

Red Bull 'met een man minder'

Gelukkig heeft Red Bull enkele zeer slimme mensen in het team die misschien veel van die gemiste tijd goed kunnen maken, maar Wache benadrukt dat het eigenlijk te vergelijken is met een man minder in een voetbalteam. Dan kan je nog wel iemand als Adrian Newey in je midden hebben, de gevolgen blijf je merken.

"Het is als een voetbalteam", legt het Franse Red Bull-kopstuk uit. "Als je met tien mensen speelt en ook al heb je Messi in je team, dan is het heel lastig om de wedstrijd alsnog naar je toe te trekken, bijvoorbeeld."

Maar wat iedereen bij Red Bull de afgelopen maanden in koor roept en wat volgens Wache ook helemaal klopt, is dat de FIA-straf een enorme motivatieboost teweeg brengt binnen de renstal uit Milton Keynes. "We hebben een hele goede aerodynamica afdeling. Het is een strijd op elk technisch niveau. Op alle vlakken."

"Natuurlijk hebben we Adrian Newey in ons midden, maar de andere teams hebben ook hele goede mensen in dienst. Het werk dat we hebben verricht aan de winnende RB18 is natuurlijk ook niet het werk van één persoon, dat is voornamelijk het werk van het hele team. We kunnen harder gaan werken, maar de concurrentie zal dat ook doen."

"Wat wel klopt", vervolgt hij tot slot. "Is dat we meer motivatie hebben gekregen nu we minder windtunneltijd tot onze beschikking hebben. Daar zijn we boos over, waardoor de motivatie juist heel hoog is. Dat maakt misschien nog iets goed van de tijd die we verloren zijn", aldus Wache.

			© RN365/Michael Potts
	© RN365/Michael Potts

Wat vindt Verstappen er eigenlijk van?

In een ander exclusief interview, met niemand minder dan tweevoudig Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen, kwam de Nederlander in gesprek met RacingNews365 eveneens kort terug op de Red Bull-straf. Ook hij onderschrijft de motivatieboost die zijn team heeft gekregen.

"Op dit moment is het lastig te zeggen wat voor invloed de straf gaat hebben, maar de motivatie om beter te presteren is hoger dan ooit. Persoonlijk vind ik nog steeds dat het een hele zware straf is voor wat we hebben gedaan, maar ja. Wat doen we er nu nog aan? Het is gebeurd en volgend jaar gaan we zien wat de gevolgen zijn voor ons", aldus de nuchtere F1-coureur.

Ook interessant:

Kalff blikt terug op F1-seizoen 2022: "Verstappen wordt volwassener en groeit"

Het Formule 1-seizoen is voorbij en samen met Allard Kalff blikken we in twee video's terug op het spectaculaire seizoen. Hoe goed waren de bolides van de topteams, is Max Verstappen veranderd en wie is nou eigenlijk de kopman bij Ferrari? Je ziet het in onderstaande video!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Max Marko bevestigt gridstraf Verstappen in Brazilië