Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Max Verstappen

Zoveel punten hebben Verstappen en Hamilton dit seizoen 'verspeeld'

Max Verstappen en Lewis Hamilton presteren dit seizoen op de toppen van hun kunnen, maar hebben ook sommige races punten laten liggen. Hoe anders zou het kampioenschap er nu uitzien als beide coureurs in 2021 geen punten hadden verloren?

Hamilton Verstappen USA
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Max Verstappen gaat momenteel aan de leiding van het kampioenschap bij de coureurs. De Nederlander heeft een voorsprong van twaalf punten op Lewis Hamilton, maar heeft dit seizoen ook wat punten laten liggen. Helmut Marko beweerde al eerder dat Verstappen dit seizoen 'meer dan 50 punten' zou zijn verloren. RacingNews365 blikt daarom terug op dit seizoen en beschrijft het 'wat als'-scenario.

Om het eerlijk te houden bekijken we niet alleen naar waar de Red Bull-coureur punten heeft 'laten liggen' (al dan niet door toedoen van een ander), maar ook naar races waar zijn rivaal van Mercedes beter had kunnen scoren. Om het niet te ingewikkeld te maken, focussen we op wat Verstappen en Hamilton zelf anders hadden kunnen doen op de baan, in plaats van ons af te vragen wat zich had kunnen ontvouwen met verschillende strategieën.

Bahrein

De Red Bull was de snellere auto in Bahrein, maar toch was het Mercedes die met Hamilton de winst wist te pakken. Verstappen vertrok vanaf poleposition en ging aan de leiding van de wedstrijd, dus besloot Mercedes te kiezen voor een agressieve strategie. Hamilton ging naar binnen voor de undercut en maakte hierdoor veel tijd goed op Verstappen.

De Nederlander dook later de pits in en ging op nieuwe banden in de aanval. De Red Bull-coureur maakte veel tijd goed en zat al snel aan de staart van de Brit. Echter, toen Verstappen Hamilton inhaalde ging hij te wijd. Daardoor werd hij gedwongen om de positie terug te geven aan de Mercedes-coureur en het opnieuw te proberen.

De Nederlander had alleen te veel gevraagd van zijn banden en kon daardoor niet opnieuw een poging doen. Hamilton kwam hierdoor als eerste over de streep en de Limburger moest genoegen nemen met de tweede plaats. Als de eerste inhaalpoging poging wel was geslaagd, of Verstappen had gewacht op een ander moment, had de uitslag er anders uit kunnen hebben gezien.

			© Honda
	© Honda

Portugal

In deze analyse zijn we van mening dat beide coureurs in Imola hebben gemaximaliseerd. Uiteraard profiteerde Hamilton van een rode vlag-situatie, maar de Mercedes-coureur reed ook een puike inhaalrace.

In Portugal beschikte de Duitse renstal over de snellere auto. Daarom kunnen we stellen dat de overwinning van Hamilton en een tweede plek voor Verstappen het maximaal haalbare was voor beide coureurs.

De Nederlander liep echter een extra punt mis voor de snelste raceronde. Hij reed het snelste rondje, maar deze werd afgepakt vanwege het overschrijden van de track limits. Aangezien dat een punt is dat hij zonder die fout had kunnen behouden, tellen we dat mee.

Azerbeidzjan

In Spanje en Monaco hebben beide coureurs alles uit de auto weten te halen. Hamilton won in Spanje, nadat hij de leiding bij de start was verloren maar terugwon door een tweede stop, waardoor hij op verse banden Verstappen wist in te halen. De Nederlander wist op zijn beurt in Monaco de overwinning op zijn naam te schrijven. Hamilton kwam op het stratencircuit niet verder dan een zevende plek, maar had ook niet de auto om naar voren te rijden.

Hoe anders was dat in Azerbeidzjan. Beide coureurs hadden pech tegen het einde van race. Verstappens achterband klapte met nog vijf ronden te gaan, waardoor de Nederlander rechtsaf de muur in ging. Hamilton lag op dat moment derde achter Sergio Perez.

De race werd stilgelegd en wat volgde was een herstart voor de laatste ronden. Hamilton had een goede kans op de overwinning, maar verknalde het bij de herstart. De Brit vergat een cruciaal knopje op zijn stuur en ging daardoor rechtdoor bij de eerste bocht en finishte uiteindelijk als vijftiende.

Wat als de Pirelli-band van Verstappen niet was geklapt? De Nederlander was dan relatief makkelijk eerste geworden en had 26 punten gescoord (hij had de snelste raceronde in handen). Naar alle waarschijnlijkheid was Hamilton dan derde geworden achter Sergio Perez en ook de Brit had in Bakoe dus 15 punten kunnen scoren.

Groot-Brittannië

De races in Frankrijk, Stiermarken en Oostenrijk hadden voor beide coureurs niet beter kunnen verlopen. Verstappen wist alle drie de races te winnen en Hamilton maximaliseerde met twee tweede plekken en een vierde plaats.

De volgende race was meteen één van de meest controversiële van dit seizoen. Hamilton was op vrijdag in de kwalificatie de snelste, maar Verstappen wist in de sprintrace de leiding te pakken en veroverde hiermee de poleposition voor de race op zondag. Wat volgde zal bij veel Nederlanders nog op het netvlies gebrand staan.

De Brit probeerde in de openingsronde de Nederlander in te halen in Copse. Hij raakte Verstappen op het achterwiel en de Red Bull vloog met hoge snelheid de muur in. Als we er vanuit gaan dat deze crash niet had plaats gevonden dan zou het opnieuw tussen Hamilton en Verstappen zijn gegaan voor de overwinning.

Wie er had gewonnen is onmogelijk om te voorspellen, maar we mogen er vanuit gaan dat de Nederlander op zijn minst tweede was geworden. In plaats van ervan uit te gaan dat Verstappen die dag het maximaal haalbare had kunnen bereiken, geven we hem het absoluut minimale en dus een tweede plek. Hamilton houdt hiermee zijn overwinning, plus extra punt voor de snelste raceronde.

Hongarije

De Grand Prix van Hongarije werd opnieuw gekenmerkt door een crash. Valtteri Bottas verknalde zijn start en probeerde dat goed te maken in de remzone. De Fin remde te laat en reed achter tegen Lando Norris aan, die op zijn beurt Verstappen (en Perez) aantikte.

Wat als deze crash niet was gebeurd? Hamilton had de race dan naar alle waarschijnlijkheid gewonnen. De Mercedes-coureur was in de kwalificatie vier tienden sneller dan Verstappen en had dus duidelijk de overhand op de Hungaroring. Maar de Red Bull-coureur had een betere start dan Bottas en was naar alle waarschijnlijk tweede geworden.

Esteban Ocon wist de race in Hongarije te winnen. Hamilton werd tweede dankzij de diskwalificatie van Vettel en Verstappen pakte twee punten met een negende plek. In ons fictief scenario zou Hamilton hebben gewonnen en Verstappen zou tweede zijn geworden. Beide coureurs zouden dit weekend dus meer punten hebben gescoord.

Italië

Er is niet veel te zeggen over de races in België en Nederland. De 'race' op Spa was een geval van overmacht en in Zandvoort was Verstappen de snelste. Iets anders moet gezegd worden van de Grand Prix van Italië.

De titelrivalen kwamen op het circuit van Monza opnieuw in aanvaring met elkaar. Hamilton kwam de pitstraat uit terwijl Verstappen over startfinish kwam gereden. De Brit wilde zijn plek behouden en de Nederlander wilde er uiteraard voorbij. Het resulteerde in een bizarre crash. De Red Bull kwam op de Mercedes terecht en beide coureurs lagen uit de race met nul punten.

Het is onzeker of Verstappen Hamilton had kunnen inhalen als hij een bocht langer had gewacht. Daarom gaan we opnieuw uit van het minimale. Zowel de Red Bull-coureur als de Mercedes-man reden op het moment van de crash achter Norris en Ricciardo. Gezien de snelheid van de McLaren in Italië zeggen we dat Hamilton minimaal derde had kunnen worden en Verstappen minimaal vierde. Wederom een flink aantal misgelopen punten.

			© Mercedes
	© Mercedes

Turkije

In Rusland hebben beide coureurs opnieuw gemaximaliseerd. De Limburger deed dit ook in Turkije, maar daar heeft de Brit wat punten laten liggen. Mercedes installeerde een nieuwe verbrandingsmotor in de bolide van Hamilton, die daardoor een gridstraf van tien plaatsen kreeg en als elfde moest starten.

De Mercedes-coureur reed een prima inhaalrace, maar er had nog meer in gezeten. Hamilton werd op de radio opgeroepen om naar binnen te rijden voor nieuwe intermediates. De Brit weigerde dit en kwam pas ronden later de pits in voor nieuwe banden. Hiermee verloor de coureur een aantal punten.

Hamilton reed achter Perez toen hij de oproep kreeg, dus in deze situatie gaan we ervan uit dat Perez derde was geworden, mocht de Brit wel hadden geluisterd naar zijn team. Het minimaal haalbare voor Hamilton was dus een vierde plaats. De Mercedes-coureur werd echter vijfde en liet daar dus twee punten liggen.

Terugblikkend op het Grand Prix-weekend in Austin verwachten we geen andere uitkomst van de race.

Conclusie

Het is verbazingwekkend hoe vaak zowel Verstappen als Hamilton dit seizoen het maximale uit de race hebben gehaald. De titelrivalen hebben beide in de overgrote meerderheid van de races minimaal puntenverlies geleden. De meeste punten verloren ze uiteraard die keren dat zij betrokken waren bij crashes.

Als we terugkijken op het seizoen tot zover, kunnen we echter wel stellen dat de Nederlander duidelijk de meeste pech heeft gehad. Zonder uitvalbeurten en foutjes met tracklimits had Verstappen nu 80 punten meer kunnen hebben. Hamilton zou zonder nul-scores en fouten 32 punten meer hebben kunnen scoren.

Dat maakt de fictieve stand in het wereldkampioenschap minder spannend dan het momenteel is. In onze situatie zou de Nederlander nu aan de leiding gaan met 367,5 punten, terwijl de Mercedes-coureur op een puntenaantal van 307,5 zou staan. Verstappen zou in dit scenario dus een voorsprong hebben van 60 punten met nog vijf races te gaan.

De Nederlander heeft dus duidelijk meer punten 'verspeeld' dan zijn Britse rivaal, maar ja, 'wat als' hoort niet bij de Formule 1. Technische uitvalbeurten en pech maken deel uit van de sport, al had menig Nederlander het wellicht niet zo gewild.

Hoeveel punten hadden Max en Lewis meer kunnen hebben?

Race Verstappen Hamilton
Bahrein +7 -7
Imola 0 0
Portugal +1 0
Spanje 0 0
Monaco 0 0
Azerbeidzjan +26 +15
Frankrijk 0 0
Stiermarken 0 0
Oostenrijk 0 0
Groot-Brittannië +18 0
Hongarije +16 +7
België 0 0
Nederland 0 0
Italië +12 +15
Rusland 0 0
Turkije 0 +2
Verenigde Staten 0 0
Totaal + 80 + 32

Ook interessant:

Verstappen gaat nu het verschil maken met Hamilton

Kan Max Verstappen ook in Mexico, of beter gezegd Maxico, schitteren? In de nieuwste RacingNews365-podcast bespreken Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk de kansen van de Red Bull-coureur. En krijgt Lewis Hamilton weer een gridstraf. Beluister de nieuwste podcast hieronder!

Formule 1 GP Mexico 2021 RN365 Nieuwsdossier

17 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
LIVE Tweede vrije training Formule 1 GP Spanje