Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Italië 2020

Doornbos: "Hamilton had kunnen weten dat pitstraat dicht kon gaan"

Lewis Hamilton kreeg tijdens de Grand Prix van Italië zo'n beetje de zwaarst mogelijke straf opgelegd voor het inrijden van de gesloten pitstraat. Volgens Robert Doornbos had dat echter niet gehoeven, omdat de coureurs van tevoren was verteld dat de mogelijkheid bestond dat de pits dicht zou gaan.

Hamilton Italië
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

De stop and go-penalty die Hamilton van de stewards opgelegd kreeg, zorgde ervoor dat hij niet meer in de buurt kwam van het ereschavot. Uiteindelijk eindigde de Brit als zevende, wat helemaal te wijten was aan een niet alledaagse situatie in de Formule 1.

"Het is vrij bijzonder dat de pitlane dicht is", vertelt Doornbos in zijn videocolumn voor Ziggo Sport. "Ze kregen de auto van Magnussen niet weg en de situatie was erg onveilig. De marshalls waren op de baan en de ingang van de pits is verschrikkelijk snel; je komt met 280 kilometer per uur de parabolica uit, waarna je gelijk moet oversteken. Dus het was een goede zet van Masi op de pitstraat te sluiten."

Dat besluit ging aan Hamilton voorbij, maar Doornbos beweert dat de Brit wist dat de mogelijkheid bestond dat de pitsstraat dicht kon gaan. "Er is daar een led-scherm dat normaal gesproken ook een indicatie geeft dat er gele vlaggen hangen. Dit keer staat er een kruis doorheen. De mannen hebben op donderdag tijdens de rijdersbriefing te horen gekregen dat ze de pitstraat niet in mogen als er een kruis staat. Mercedes miste dat en ook (Antonio) Giovinazzi en Alfa Romeo."

Waar Hamilton en Giovinazzi een kruis misten, miste Max Verstappen vooral een portie geluk en vermogen. "De kwalificatie verliep al niet naar wens met een vijfde plaats", zegt Doornbos. "Zijn start was zeker niet top en hij moest vechten met Daniel Ricciardo richting de eerste bocht. Vervolgens kwam de rode vlag en startte de Nederlander zijn motor voor de herstart en merkte hij al dat er iets niet goed was met zijn Honda-motor.

"We zagen hem aan boord allerlei knoppen indrukken om te kijken of hij iets van vermogen terug kon halen", zag de Rotterdammer. "Uiteindelijk moest hij de auto parkeren in de pitstraat en uiteraard was Verstappen niet tevreden."

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lewis Hamilton

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Italië 2020 RN365 Nieuwsdossier

9 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"