De stop and go-penalty die Hamilton van de stewards opgelegd kreeg, zorgde ervoor dat hij niet meer in de buurt kwam van het ereschavot. Uiteindelijk eindigde de Brit als zevende, wat helemaal te wijten was aan een niet alledaagse situatie in de Formule 1.
"Het is vrij bijzonder dat de pitlane dicht is", vertelt Doornbos in zijn videocolumn voor Ziggo Sport. "Ze kregen de auto van Magnussen niet weg en de situatie was erg onveilig. De marshalls waren op de baan en de ingang van de pits is verschrikkelijk snel; je komt met 280 kilometer per uur de parabolica uit, waarna je gelijk moet oversteken. Dus het was een goede zet van Masi op de pitstraat te sluiten."
Dat besluit ging aan Hamilton voorbij, maar Doornbos beweert dat de Brit wist dat de mogelijkheid bestond dat de pitsstraat dicht kon gaan. "Er is daar een led-scherm dat normaal gesproken ook een indicatie geeft dat er gele vlaggen hangen. Dit keer staat er een kruis doorheen. De mannen hebben op donderdag tijdens de rijdersbriefing te horen gekregen dat ze de pitstraat niet in mogen als er een kruis staat. Mercedes miste dat en ook (Antonio) Giovinazzi en Alfa Romeo."
Waar Hamilton en Giovinazzi een kruis misten, miste Max Verstappen vooral een portie geluk en vermogen. "De kwalificatie verliep al niet naar wens met een vijfde plaats", zegt Doornbos. "Zijn start was zeker niet top en hij moest vechten met Daniel Ricciardo richting de eerste bocht. Vervolgens kwam de rode vlag en startte de Nederlander zijn motor voor de herstart en merkte hij al dat er iets niet goed was met zijn Honda-motor.
"We zagen hem aan boord allerlei knoppen indrukken om te kijken of hij iets van vermogen terug kon halen", zag de Rotterdammer. "Uiteindelijk moest hij de auto parkeren in de pitstraat en uiteraard was Verstappen niet tevreden."