Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
Quali za 01 mei
Race zo 02 mei
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
Quali za 08 mei
Race zo 09 mei
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
Quali za 22 mei
Race zo 23 mei
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
Quali za 05 jun
Race zo 06 jun
mco
can
vr 11 jun - zo 13 jun
Quali za 12 jun
Race zo 13 jun
aze
fra
vr 25 jun - zo 27 jun
Quali za 26 jun
Race zo 27 jun
can
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
Quali za 03 jul
Race zo 04 jul
fra
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
Quali za 17 jul
Race zo 18 jul
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
sgp
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
sgp
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
Start GP Portugal
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Red Bull Racing

Horner en Wolff eensgezind en eisen compensatie voor sprintkwalificaties in F1

Red Bull en Mercedes zijn best te porren voor sprintkwalificaties in de Formule 1, maar zijn van mening dat er financieel wel wat tegenover mag staan. Een extra race, zo stellen ze, zorgt voor méér kosten en daar moet onder het nieuwe budgetplafond dan ook meer ruimte voor zijn.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het is iets dat we dit seizoen nieuw in de Formule 1 gaan zien: sprintkwalificaties. Op zaterdag racen de coureurs over een afstand van 100 kilometer tegen elkaar, om zo de startopstelling voor de race op zondag te bepalen. Red Bull en Mercedes zijn er voor te porren, maar wel onder bepaalde voorwaarden. Want wie draait er op voor die extra kosten?

"Het is voor ons al heel lastig om onder de budgetlimiet te blijven", zo geeft Mercedes-teambaas Toto Wolff te kennen in gesprek met onder andere RacingNews365. "En we willen Stefano Domenicali en zijn ideeën graag steunen, zeker omdat dit plan de moeite waard is, maar we hebben simpelweg niet de reserves op het moment dat we erachter komen dat we een half miljoen extra kwijt zijn."

"En dat kan dan betekenen dat we die kosten terug moeten winnen op personeelsniveau en dat is een pad dat we absoluut niet willen bewandelen."

Red Bull-teambaas Christian Horner is het niet altijd eens met Wolff, maar schaart zich in dit geval volkomen achter de woorden van zijn concurrent: "Er moet gesproken worden over redelijke compensaties. Op het moment dat we als Red Bull alles op alles zetten om ergens 20- tot 30 duizend euro te besparen om maar aan de budgetlimiet te voldoen, kan het niet zo zijn dat we opeens met een dergelijke variabele te maken krijgen."

"We gaan graag mee in het idee van sprintkwalificaties, maar het moet wel goed geregeld worden", aldus Horner, die benadrukt hoeveel het kost om überhaupt twee auto's te laten rijden: "Deel 145 miljoen (de hoogte van de budgetlimiet, red.) maar eens door 23 Grands Prix."

Nu zou je kunnen zeggen dat het rijden van 100 kilometer in een sprintkwalificatie minder is dan de 150 kilometer die de auto's tijdens een reguliere vrije training rijden, maar de topteams geven dan aan dat het materiaal tijdens een race meer tot het uiterste wordt gedreven en dat de kans op schade in competitie natuurlijk hoger is dan tijdens oefensessies.

Waren Verstappen en Red Bull te braaf in Bahrein?

Luister nu de podcast met host Mental Theo, autocoureur Tom Coronel en F1-expert Ruud Dimmers.

9 reacties

    x
    Breaking Red Bull lokt Mercedes-kopstuk weg voor eigen motorafdeling