Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan GP Japan

Start race
00 d 20:22:03
1 VER 1:26.983
2 NOR 1:26.995
3 PIA 1:27.027
Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Max Verstappen

Red Bull komt kort voor de launch met update over nieuwe bolide Verstappen

De nieuwe Formule 1-auto van Max Verstappen, de RB18, zal op woensdag 9 februari worden onthuld in Milton Keynes, Groot-Brittannië. Kort voor de grote onthulling geeft teambaas Christian Horner in een exclusief interview met RacingNews365 een update over de voortgang van de ontwikkeling.

RB18 Concept
Interview
Naar nieuwsoverzicht © Kieran Henderson
Over iets meer dan twee weken begint voor Max Verstappen en collega's het seizoen met de testdagen in Barcelona. Van 23 tot en met 25 februari proberen ze hun nieuwe bolides voor het eerst echt uit. In de weken daarvoor zijn de teams druk bezig met de laatste puntjes op de i, en ook halen ze voor het eerst het doek van hun bolides, die ze vol trots aan de fans tonen.

Red Bull doet dat al aanstaande woensdag (9 februari). Red Bull-adviseur Helmut Marko liet eerder al weten dat de fans niet de werkelijke RB18 moeten verwachten als het doek van de wagen gaat, want de Oostenrijkse renstal wil net als veel van haar concurrenten de kaarten zo lang mogelijk tegen de borst houden.

Horner bevestigt: Red Bull onthult nog geen details

Als Red Bull woensdag de nieuwe wagen laat zien, is dat zeker niet definitieve versie, zo bevestigt teambaas Christian Horner in een exclusief interview met RacingNews365 eveneens.

"Alle launches van alle teams zijn volgens mij enorm gefotoshopt", benadrukt hij. "Zeker met deze nieuwe regels zullen alle teams vastberaden zijn om hun eigen intellectuele eigendom te beschermen, dus iedereen zal zo weinig mogelijk we willen geven. We krijgen nooit diffusers en dergelijke te zien, alleen de vleugels zijn misschien wat anders op de launchfoto's, maar dat is normaal."

Volgens de Brit zullen we pas tijdens de tweede testweek, in Bahrein, echt te zien krijgen hoe de auto's er tijdens de Grand Prix-weekenden uit gaan zien. "Het is slechts een voorproefje op het seizoen, de launch. Pas in Bahrein komt hetgeen wat we zien in de buurt van hetgeen dat we zullen zien tijdens de races", aldus de Brit.

Drukke periode voor de boeg

Net als natuurlijk alle teams heeft Red Bull een enorm drukke periode voor de boeg. De launch is niets vergeleken met al het werk dat achter de schermen nog wordt verricht aan de nieuwe wagen. Gaat Red Bull deze al uittesten voorafgaand aan de testdagen, door middel van een shakedown?

Horner weet het nog niet zeker, maar denkt van wel. "Waarschijnlijk doen we nog een shakedown voordat we afreizen naar de eerste testdagen in Barcelona. Het wordt krap, maar alles ligt op schema", verklapt de teambaas van Verstappen en Perez, die benadrukt dat de eerste drie testdagen vooral in het teken staan van het leren kennen van de auto.

"Met maar zes testdagen wil je elke dag natuurlijk maximaliseren. In Barcelona zullen we voornamelijk focussen op het leren kennen van de RB18, lange runs afwerken, de betrouwbaarheid controleren, de karakteristieken van de wagen begrijpen, net als het begrijpen van de dynamiek van de wagen."

Dat begrip is dit jaar namelijk belangrijker dan ooit, want door het budgetplafond kan Red Bull er niet simpelweg geld tegenaan smijten om de auto beter te maken. De renstal moet goed nadenken en secuur aan de slag gaan, benadrukt Horner. "Met het budgetplafond moeten we zorgvuldig kiezen op welk vlak we updates willen introduceren", aldus de leidsman van Red Bull.

Ook interessant:

Natuurlijk gaat Verstappen niet minder risico nemen!

Opeens hoorde we weer iets van Lewis Hamilton! Hij was 'terug'! Maar wat had die stilte nou toch allemaal te betekenen? En hoe gaat het met Max Verstappen. Pakt hij de zaken in 2022 anders aan nu hij wereldkampioen is geworden?

Luister nu de RacingNews365 F1-podcast met Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk.

Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet 

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50x je inzet!

Interviews RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Sander van de Donk

    Geld tegen de balk aan smijten, mooie woordspeling van 'geld over de balk smijten'

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      Jesse Janse

      En precies dat is de reden dat de baas mij een spreekwoordenboek heeft gegeven voor Kerst... Zucht :)

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    rogiogie

    F1 is tegenwoordig vooral een data-simulatie sport. Het aantal runs in windtunnel en CFD berekeningen is dan wel beperkt, met name voor MEC en RBR. Maar daarnaast zijn er tal van andere simulaties met de enorme hoeveelheid aan data die niet in resources beperkt zijn. En wat betreft kosten van onderdelen op de auto: die ontwikkelkosten tellen pas mee voor het budgetplafond als een nieuw onderdeel daadwerkelijk ook op de auto in gebruik is genomen. Dus daar kunnen teams als MEC en RBR nog best wat geld tegenaan gooien.

x
LIVE Live reacties na adembenemende pole Verstappen in Japan