Bij de start zien we een goede start voor George Russell die een plekje opschuift, dat terwijl Lewis Hamilton het aan de stok krijgt met Kevin Magnussen. Met schade moet Hamilton de pits in, terwijl ook Magnussen veel tijd verliest en noodgedwongen vroeg naar binnen moet.
Tussen Sergio Perez en Max Verstappen verandert er niks bij de start. Verstappen neemt ook geen onnodige risico's en sluit aan achter de Ferrari-coureur. Terwijl Hamilton over de boordradio voorstelt om de wedstrijd dan maar te staken, gaat Carlos Sainz (wéér) in de fout. Hij spint van de baan en valt daardoor terug tot buiten de punten. Weg rugdekking voor Leclerc.
Als de stofwolken van het uitstapje zijn opgetrokken, zien we diezelfde stofwolken voor een soortgelijk uitstapje van Verstappen op exact hetzelfde punt. Ook hij overstuurt van de baan, waarna het team hem meldt dat hij het slachtoffer werd van een windvlaag. Hij valt terug naar P4, waarna hij om logische redenen weinig moeite heeft met teamgenoot Perez.
Russell moet het volgende slachtoffer worden, maar Verstappen rijdt daar niet zomaar naartoe, zelfs niet als blijkt dat de temperaturen behoorlijk hoog oplopen aan boord van de W13. Van de toppers is Verstappen de eerste die binnenkomt, waarbij hij terugvalt naar P4. Zijn jacht wordt echter gehinderd door aanhoudende problemen met DRS. De ene keer gaat de vleugel open, de andere keer niet. Een foeterende Verstappen kan zijn frustraties daarover via de boordradio niet verbloemen.
Na wat instructies van het team lijkt het DRS-systeem voor de duur van in totaal twee ronden wél goed te werken en al snel meldt Verstappen zich wél naast Russell. Een heerlijk gevecht ontstaat, waarin ook de Brit echt van geen wijken wil weten. Verstappen komt er niet aan voorbij.
Perez kijkt van een afstandje toe en vraagt het team om hem makkelijk voorbij te laten aan Verstappen. Echter, de hele race kantelt op het moment dat Leclerc langzaam door het beeld rijdt en hij zijn F1-75 met panne stilzet in de Ferrari-garage. Opeens gaat er een Mercedes aan de leiding, met twee Red Bulls daar vlak achter.
Verstappen is het dan beu om klem te zitten en gaat nog vóór de helft van de race voor een tweede stop naar binnen. Hij wisselt van zacht naar medium weer terug naar zacht. Hij ligt dan vierde, achter... Valtteri Bottas! Daar gaat Verstappen echter makkelijk aan voorbij.
De Nederlander is op die verse zachte sloffen tot drie seconden sneller dan Russell, die op fraaie wijze eerder al opzij is gezet door Sergio Perez. Als hij aansluit onder de vleugel van Russell, duikt de Mercedes-coureur direct naar binnen. Een ronde later gaat Perez naar binnen en dat geeft de leiding voor het eerst in de race aan Verstappen. Met nog 22 ronden te gaan gaat Verstappen voor de derde een laatste keer naar binnen voor nieuwe medium banden.
Zijn achterstand? Vijf seconden. Die rijdt hij op verser rubber relatief eenvoudig dicht. Perez krijgt dan ook tijdig een seintje. Strekking van de boodschap: 'Maak 't hem vooral niet te moeilijk'. Dat doet hij dan ook niet. "Thank you, mate", zegt Verstappen over de boordradio.
Zo rijdt het Red Bull-duo samen op naar de finish en zal er vanavond een groot feest losbarsten bij Red Bull. Ze kwamen als de nummer twee in beide kampioenschappen aan in Spanje en gaan er weer weg als kampioenschapsleiders.
Het podium wordt gecompleteerd door George Russell. Daarachter zien we knappe prestaties voor George Russell en van achteraan opgerukte Lewis Hamilton. Hij rukt op naar P4, maar koelingsproblemen doen hem nog een plekje verliezen aan Sainz. Bottas, Esteban Ocon, Lando Norris, Fernando Alonso, en Yuki Tsunoda pakken de laatste punten. Het bonuspunt voor de snelste raceronde gaat eveneens naar Red Bull en wel naar Perez.
Wint Verstappen of een andere favoriet in Las Vegas? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer je inzet uit!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Spanje 2022 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!