Twee tweede plaatsen was de oogst van Nyck de Vries de de dubbele afspraak van de Formule E in Londen afgelopen weekend: "Had je me dat vóór het weekend voorgehouden, dan had ik daar voor getekend", aldus De Fries in gesprek met RacingNews365. Op zaterdag reed hij een dijk van een inhaalrace, op zondag had hij naar eigen zeggen eigenlijk moeten winnen. Ongelukkig getimede attack modes en Lucas di Grassi die zich met een merkwaardige actie aan kop van het veld meldde gooiden roet in het eten.
Met nog twee races te gaan op het Berlijnse Tempelhof vliegveld voert Nyck de Vries het WK in de Formule E aan. Hij wordt op de voet gevolg door Robin Frijns (zie stand hieronder), maar daar houdt het voor wat betreft de titelkandidaten niet op. Puur mathematisch gezien maken nog vijftien coureurs kans op de wereldtitel.
Spannend? Op papier wel, maar volgens De Vries toont het aan dat bepaalde dingen voor wat betreft het weekendformat in de Formule E beter kunnen: "Het maakt dat het toch een beetje overkomt als een loterij. Als je bijvoorbeeld drie teams hebt die strijden om de wereldtitel, dan is dat evengoed spannend, maar alsnog wel makkelijker te volgen", zo laat de Mercedes-coureur weten. "Sommige dingen moeten veranderen."
Met name de kwalificatie-opzet in de volledig elektrische formuleklasse is hem een doorn in het oog. Die wordt afgewerkt in vier groepen van zes coureurs, waarbij de de snelste rijders uit het kampioenschap uitkomen in groep 1. Doorgaans is de regel op het soort stratencircuits waar de Formule E racet dat hoe meer er gereden wordt, hoe meer grip er ligt, hoe groter de kans op een goede kwalificatie.
Het maakt dat niet altijd, of bijna nooit, de beste coureurs helemaal vooraan staan, waardoor de overwinning ook niet altijd naar de beste coureurs gaan. "Dat terwijl de Formule E dit niet nodig heeft, want de klasse is van zichzelf al spannend en mooi genoeg met voldoende actie", zo benadrukt De Vries, die sowieso voor het overgrote merendeel liefhebber is van de klasse die in zijn ogen snel groeit.
De kwalificatie-opzet maakt dat hij na afloop van de tweede race in Londen zich afvroeg of dit wel het juiste moment is om bovenaan te staan in het kampioenschap. Hij zal sowieso starten in groep 1 in de kwalificatie in Berlijn: "Alles zal afhangen van de manier waarop de baan evolueert. Als de baan in groep 4 een halve seconde sneller is dan in groep 1, dan kan ik dat niet goedmaken. De tijd moet het leren."
De laatste twee races in het Formule E kampioenschap worden verreden in het weekend van 14 en 15 augustus.
WK Stand Formule E
# | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1. | De Vries | Mercedes | 95 |
2. | Frijns | Envision Virgin Racing | 89 |
3. | Bird | Jaguar | 81 |
4. | Dennis | BMW Andretti | 81 |
5. | Da Costa | DS Techeetah | 80 |
6. | Lynn | Mahindra | 78 |
7. | Cassidy | Envision Virgin Racing | 76 |
8. | Evans | Jaguar | 75 |
9. | Mortara | Rokit Venturi | 74 |
10. | Rast | Audi Sport | 72 |
Ook interessant:
Het team rond Max Verstappen
Je doet het niet alleen in de Formule 1 en dat weet ook Max Verstappen. In deze video laat RacingNews365 het team rond Max Verstappen zien.
Bij een overwinning van Ajax op Sparta, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzetMeest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!