Wat niet in het persbericht stond, was de onvrede die er heerste over de samenwerking tussen Red Bull en AlphaTauri, zo meldt het Duitse Motorsport Magazin. Het zou vele teams in de paddock namelijk een doorn in het oog zijn dat Red Bull eigenaar is van beide nu zo waardevolle teams in de Formule 1. Dat is natuurlijk niets nieuws, maar nu de sport immens populair is en de teams waardes van miljarden hebben, is er toch wrok.
Anderen bekeken ook:
Synergie
De twee teams groeiden de laatste jaren wat uit elkaar, maar eerder dit seizoen werd door de nieuwe Red Bull-bazen besloten dat het roer om moest. De twee teams gaan zo nauw mogelijk samen werken, daar waar de reglementen dat toestaan, om zo naar eigen zeggen 'gebruik te maken van alle synergieën'. AlphaTauri moet in de toekomst van het moederbedrijf bijvoorbeeld alle toegestane onderdelen over gaan nemen van Red Bull, om zo de prestaties te verbeteren.
Dat AlphaTauri al tijdens dit seizoen een opmars maakt, zou de concurrentie ook verdacht vinden. Gaat alles wel volgens de regels bij de samenwerking tussen de twee teams? De andere teams zouden in de vergadering hebben gepleit voor nieuwe regels die nauwere samenwerking moeten tegengaan. In die regels zou moeten komen te staan dat elk team zijn eigen windtunnel moet gaan gebruiken. Red Bull en AlphaTauri gebruiken op dit moment dezelfde windtunnel en zijn logischerwijs fel tegen.
Anderen bekeken ook:
Invloed Horner een probleem
Een andere doorn in het oog van de concurrentie zou de invloed van Red Bull-teambaas Christian Horner zijn bij AlphaTauri. De teambaas trekt achter de schermen steeds meer aan de touwtjes en zou zijn macht aan het uitbreiden zijn. Zo is hij op commercieel gebied nauw betrokken bij de nieuwe identiteit die AlphaTauri op de achtergrond aan het opzetten is.De teambaas zou een marketingbureau dat nauw in contact met Red Bull staat hebben gekoppeld aan AlphaTauri, terwijl de oude partner van AlphaTauri het veld heeft moeten ruimen. Het resultaat zou een nieuwe titelpartner zijn in de vorm van Cash App en VISA, die volgend jaar de naamgever van het zusterteam van Red Bull zouden kunnen zijn, zo schrijft het Duitse medium.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Race-Eend
En natuurlijk worden diezelfde wenkbrauwen gefronst over Mercedes en Toto Wolf over hun invloed op andere F1 auto's en teams?
Cherokee
Die invloed lijkt me een stuk kleiner dan die van RB op AT. Of jij moet andere info hebben.
Sebsom
Denk je nou echt dat Mercedes geen invloed heeft over de teams die hun motor gebruiken? Slaap maar lekker verder.🤣🤣🤣
Genkkolderbos
Als je het hier over het Redbull of Max hebt dan is het antwoord altijd Mercedes of Hamilton of Toto
Ernesto Vos
Wat een onzin toch weer. Haas en AR kopen alles wat toegestaan is bij Ferrari. En als je het over invloed van een team baas hebt kom je als eerste uit bij Toto Wolff, die werkelijk overal een vinger in de pap heeft.
Genkkolderbos
Vertel verder wie zijn het ?
Dlanor
Sorry, ik snap jouw reactie niet. Ernesto heeft toch gelijk dat Haas en AR, conform het regelement, veel van Ferrari kopen? Ook is bekend dat Toto invloed heeft bij de FIA, daar zit bijv. ook een oud medewerkster van hem waarvan bekend is dat zij geregeld contact met elkaar hebben. Graag verduidelijking.
NTurfkruier
Toen het geld koste was het niet van belang maar nu 4 Redbulls op plaats 1 t/m 4 zou teveel pijn doen. Poen en afgunst zijn slechte argumenten.
Archer
Bizar. Ferrari verkoopt ook alles wat mogelijk is aan andere teams zonder gefronste wenkbrauwen. Ik denk dat de teams dat wel ok vinden omdat deze teams oa Haas en AR weinig gevaar opleveren en heel af en toe een punt pakken. Bij AT zal dat anders zijn vermoed ik gezien het succes van RB.
Genkkolderbos
Niet helemaal mee eens Redbull kan nieuwe onderdelen testen op alpha tauri
Hennie-1965
Red Bull Racing en Alpha Tauri ( voorheen Torro Rosso ) zijn tot dit seizoen op zichzelf staande teams geweest, de ene zit in Engeland en de andere in Italië, in hoever ze dit jaar hebben samengewerkt is nog minimaal. Komend seizoen gaan ze meer samenwerken, in elk geval tot zover het door de regels het toestaan ! En wat Mercedes en Ferrari mogen doen mag Red Bull Racing natuurlijk net zo goed doen! Ik zou het zelfs stom vinden als ze dat niet gingen doen, gewoon volgens de regelementen!
Dit bericht is aangepast op:
ThisGuy
Maar 1x heeft een F1 auto met een Ferrari klantenmotor en wedstrijd gewonnen. Dat was Vettel in een Torro Rosso. Bij Mercedes is dat een stuk hoger en die hebben lang niet zoveel wedstrijden gereden.
Willem1
Grappig dat het gebruik van dezelfde windtunnel een issue zou zijn (de rest van de reeds door anderen genoemde punten sluit ik me overigens bij aan). In het verleden is al eens toegelicht hoe sterk door de FIA gecontroleerd wordt dat Haas en Ferrari dezelfde windtunnel op een nette manier delen. Dat punt is dus eigenlijk een aanval op de controles door de FIA. Misschien heeft meneer Wolff de FIA te vaak straffeloos bedonderd om vertrouwen in de controles door de FIA te hebben?
Wiesneuze
@Willem1 Ferrari en Haas gebruiken idd dezelfde windtunnel. Dit is geen probleem omdat beiden niet regelmatig winnen. De Haas en de Ferrari lijken qua concept wel erg op elkaar, ze hebben ook dezelfde eigenschappen. Ze zakken beiden vrij snel door hun banden heen. Anderen zijn dus bang dat SAT te veel van eigenschappen van de Red Bull overneemt.
S800S2000nsx
oeps, tsunoda is te goed aan het worden, is in de kwalificatie beter dan perez met de RB, misschien hamilton in de AT zetten zodat de AT buiten de top 10 blijft en zo rijdt hij toch een beetje met een RB van de Aldi
Dit bericht is aangepast op:
Hennie-1965
Ik heb zo'n donker vermoeden dat de teams welke vraagtekens bij de toekomstige samenwerking van AT en RBR vooral die wagens met een ster op hun bolide of alleen op hun motor hebben staan. Als er al ergens vraagtekens bij gesteld behoren te worden in bij de steeds toenemende invloed van Toto Wolff en consorten op de totale Formule 1 ! Dat is pas een schande, die zit in bijna elk team wat met hun motoren rijd heel dik in alle beslissingen. Ik zou willen dat ze de diverse teams bij hun naam hadden genoemd en het nu niet zo wazig laten. In principe zijn er 2 teams die de dienst uitmaken, Mercedes en Ferrari, door het leveren van diverse onderdelen buiten de motoren, dit doen beide teams voor zover de regels het toelaten ! Wat is het verschil dat Red Bull Racing dat met hun eigen team wil gaan doen ? Precies helemaal NUL verschil, zolang het blijft bij wat toegelaten word door de FIA ! Dus andere teams kunnen janken wat ze willen, zolang RBR en AT binnen de regels blijven kunnen ze er niets aan veranderen zonder hun eigen ruiten in te gooien !
Genkkolderbos
Mercedes levert ook onderdelen aan Aston martin maar dit is anders dan het bedrijf bezitten.
Hennie-1965
Als ik me niet vergis bezit Toto Wolff ook aandelen in Aston Martin, die heeft bij alle teams die met Mercedes motoren rijden op één of andere manier een dikke vinger in de pap ! Als er een stemming in de groep van teams is komt dat er elke keer weer uit, alleen heeft ie bij Aston Martin te maken met Stroll Sr die niet te flauw is om tegen de Mercedes clan in te gaan, de rest loopt allemaal mee, helaas !
Fedal
Als ze daar tegen optreden, kunnen ze het toch stiekum doen? Of ze huren mij gewoon in. Dan brief ik alles door wat Newey, Marko en Horner mij vertellen hoe ze het moeten doen. Voor het geld hoeven ze het niet te laten...ik vraag niet de hoofdprijs.
Martin van Os
De technische reglementen worden gewoon nageleefd. Er zijn onderdelen die een team zelf moet ontwerpen en fabriceren, en dat dat AT, reken maar dat de FiA dat soort dingen goed in de gaten houd. Je ligt als "samenwerkend" team echt onder een vergrootglas dat alles volgens het boekje gaat. Dat Horner betrokken is om samen met de marketing afdeling alles klaar te maken voor de launch van het nieuwe team en bijbehorende imago, heeft geen invloed over hoe goed of hoe slecht hun bolide wordt van volgend jaar. Windtunnels delen wordt meer gedaan en ook daar zal er veel toezicht zijn over de legaliteit. De teams worden denk ik gewoon bang omdat AT toch in het 2e helft van het seizoen ineens stappen heeft gemaakt. Ze vergeten wel dat de stappen die de afgelopen paar races zijn gemaakt te danken zijn aan onderdelen die al voor de 2024 bolide bedoeld zijn, aangezien die ook legaal zijn op de 2023 bolide kunnen ze dit mooi testen het het werkt in het pakket. Maar volgend seizoen hebben alle teams weer stappen gezet al zal AT waarschijnlijk wel weer terugzakken naar de 2e helft van de grid.
Generator
Volgens mij is er een groot verschil tussen invloed hebben op en alles bepalen binnen een team. Dat is doodzonde als je bedenkt dat er geen ruimte is voor nieuwe teams. Voor de rest heel veel stemmingmakerij en complottheorien van Maxima fanclub hier.
Dit bericht is aangepast op:
BarryChello
Er wordt in de F 1-paddock met gefronste wenkbrauwen gekeken naar de samenwerking tussen RB en AT. Vrije vertaling van auteur: F1-teams openen de aanval op RB, eisen regelwijzigingen. Als je tegenwoordig vragen stelt dan open je blijkbaar meteen de aanval. En als je een verzoek doet, dan stel je meteen eisen.
Aniek de Vries
Mensen moeten niet zo zeiken. Er werd toch niet zoveel gezeurd over Mercedes' dominantie?