Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
01 d 23:55:54
1 PIA 1:42.022
2 VER 1:42.426
3 NOR 1:42.526
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

FIA

FIA-stewards luiden de noodklok na protest tegen Red Bull en consorten

Het duurde tweeënhalve week en toen wisten we echt 100% zeker wat de uitslag van de GP van de Verenigde Staten was. Dat kwam door het onderwerp track limits. Niet voor het eerst, en de stewards vrezen ook niet voor het laatst, zorgde het voor onduidelijkheid en irritaties. De FIA moet aan de bak, oordelen de stewards.

Perez US
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Twee weken na de GP van de Verenigde Staten besloot Haas nog protest aan te tekenen tegen de uitslag. Drie teams, namelijk Red Bull, Aston Martin en Williams werden opgetrommeld door de FIA, omdat Haas na het bestuderen van onboardbeelden van vier coureurs reden tot protest zag.

Sergio Perez, Alex Albon, Logan Sargeant en Lance Stroll zouden allemaal zonder gevolgen over de schreef zijn gegaan in bocht zes. Het bewijs, de onboardbeelden van de vier coureurs, werd echter niet als nieuw en significant beschouwd, waardoor er al snel een streep kon worden getrokken onder de zaak.

Op accurate en constante wijze

Dat wil helaas niet zeggen dat we het laatste over track limits hebben gehoord, want is het de laatste jaren schering en inslag dat er ophef is over de limieten van de baan. In hun uitspraak laten de stewards weten dat Albon op de beelden inderdaad enkele keren overduidelijk de regels overtreedt.

Tegelijkertijd benadrukken de stewards dat het voor hen niet mogelijk was om op accurate en constante wijze (wat betekent voor iedere auto in iedere ronde) eventuele overtredingen van de track limits in bocht zes in de gaten te houden. De beelden die de stewards daar normaal voor gebruiken, waren voor die bocht niet beschikbaar, omdat de beveiligingscamera's niet juist waren opgesteld. De apex van de bocht was niet goed in beeld.

In sommige gevallen kon er gebruik worden gemaakt van de onboardbeelden van een achtervolgende auto, maar omdat er natuurlijk niet altijd een auto op de hielen van een andere auto zit, kon men op deze wijze ook niet 'op accurate en constante' wijze de track limits in de gaten houden.

Balende stewards

Het oordeel van de stewards is dus duidelijk. Ze waren simpelweg niet in staat om de track limits fatsoenlijk te beoordelen, omdat hen dat onmogelijk was gemaakt. En ze hebben gelijk. Je kan geen straffen uitdelen op basis van halve informatie, terwijl die straffen mogelijk grote gevolgen kunnen hebben.

Maar datzelfde geldt als je andersom redeneert. Het draait om miljoenen en als een team zoals Haas zich netjes aan de track limits houdt, terwijl de rest de regels aan zijn laars lapt zonder enige gevolgen, dan klopt dat ook niet. Dat heeft eveneens grote mogelijke gevolgen voor de uitslag van het kampioenschap.

De stewards laten hun onvrede merken. "Alhoewel het protest is afgewezen, hebben wij stewards wel enkele individuele gevallen gezien waarbij duidelijk werd dat er in bocht zes track limits werden overschreden. Wij stewards vinden het onvermogen om de regels hand te haven zeer onbevredigend."

Noodklok geluid

Ze doen dan ook een dringende oproep aan de F1, de FIA en alle andere partijen. "We raden het alle betrokkenen ten zeerste aan om snel een oplossing te vinden voor dit wijdverspreide probleem, om zo toekomstige overtredingen te voorkomen."

Wat dan de oplossing is, dat laten de stewards naar eigen zeggen over aan de experts. "Of het nou wordt aangepakt door middel van technologie, aanpassingen aan het circuit, een combinatie daarvan of een andere regel of handhavingsstandaard, dat laten we over aan degenen die dat beter kunnen beoordelen."

"Door de timing van dit protest snappen we dat een oplossing praktisch onmogelijk is om dit jaar al te implementeren. Aangezien er veel verschillende circuits met verschillen track limit-problemen zijn, snappen we dat de FIA veel werk moet verrichten, wat ze in samenwerking met verschillende circuits ook doen. Voor de start van het 2024 seizoen moeten er echter verdere oplossingen worden gevonden", aldus de dringende oproep van de stewards.

Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    F1rst

    Haas heeft ook boter op het hoofd. Ook Mag en Hul maakten zich schuldig aan het overtreden van de track limits. Enkele daarvan kon je zelf inschatten vanuit de onboard camera's. Maar inschatten is geen bewijs. Duidelijk is wel dat track limits aangepakt dient te worden. Een camera die niet optimaal stond ingesteld of ontbrak mag geen reden meer zijn. Ik ben niet tegen track limits, omdat het voor iedereen gelijk is. Maar......... Schaf track limits af of maak het de coureurs onmogelijk buiten de lijnen te gaan zonder problemen. Grindbak of gras helpt daar al. Wil men dat niet dan duidelijk een camera ter plekke die alles accuraat vastlegt. Het gaat om miljoenen dan kan er best een goede camera geplaatst worden.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Unstoppable

      Helemaal eens, we kunnen mensen op de maan zetten, dus een paar lijntjes constant in beeld brengen moet peanuts zijn!

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_yt.png

    Fedal

    Nee, hier maak ik geen woorden meer aan vuil. De uitslag is binnen en onterecht ten onrechte van Haas.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Red_Bully

    Met alle techniek van tegenwoordig en de bakken met geld die in deze sport omgaan, moet dit toch wel op te lossen zijn? Denk aan sensoren, die een melding geven en registreren, bij de stewards, de engineers en/of de coureur. Drie keer piepen, vijf seconden straf. Niet werkende sensor, dan hoeven ze alleen die auto('s) goed te volgen. Sabotage is diskwalificatie. Kom op zeg, al die slimme koppen daar en ze zijn nog met beelden en lijntjes bezig...

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    De_F1_ontkenner

    Gewoon terug. naar de grindbakken. is meteen al het gezeik afgelopen en dan is het ook meteen duidelijk als je te ver gaat :).

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Mr.IDgafos

    Ik zeg al jaren dat grindbakken terug moeten komen en dan houd het gezeik ook snel op. En wil men dat niet, dan is er nog een optie en dat zijn sensoren in de curbstones en de auto’s. Je kunt er in de vleugel plaatsen, in de achtervleugel en in de vloer en dat icm sensoren in de het circuit maakt het makkelijk om te zien wie over de streep gaat. Maar ik denk dat het laatste niet is wat men wil, want track limits maken de sport kapot. Zeurende en klikkende coureurs, straffen die in de meeste gevallen nergens op slaan en dat wil de kijker gewoon niet. Gewoon grindbakken plaatsen en gaat een coureur over de streep heeft hij er zelf last van en het probleem is opgelost. Daarnaast moeten ook de auto’s lichter worden, zodat een coureur minder moeite heeft de auto op de baan te houden. Ik wil racende coureurs zien en geen gezeik over track limits enz al helemaal niet van die zeurende en klikkende coureurs.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    van de kampong

    Afschaffen lijkt mij . Je kan er tijd mee winnen maar ook verliezen dus wat is het probleem dan .

x
Live Reacties na training met twee gezichten voor Verstappen