Door zijn zege afgelopen raceweekend in Brazilië is Verstappen in de lijst met meeste F1-zeges aller tijden gestegen tot de vierde plek. Hij haalde Alain Prost in en kan in Las Vegas al op gelijke hoogte komen met niemand minder dan Sebastian Vettel, die in zijn carrière 53 keer won.
Logischerwijs is de 'tweede vader' van Verstappen, Helmut Marko, heel blij met de prestaties van zijn stercoureur. "De performance van Max Verstappen in Brazilië vat het gehele seizoen samen", zo laat de Red Bull-adviseur optekenen in gesprek met Sky Sport. "Hij rijdt op een ongekend hoog niveau en maakt geen enkele fout."
Anderen bekeken ook:
Loyaliteit
De ene oogappel van Marko kan dus al heel snel de ander bijhalen op die prachtige F1-lijst. De Oostenrijker ziet echter een kenmerkend verschil tussen Verstappen en Vettel, maar ook tussen Verstappen en bijvoorbeeld Hamilton of Schumacher.
"Tja, 26 jaar, 52 overwinningen en dat allemaal met één en hetzelfde team. Coureurs als Hamilton en Vettel hadden daar meer teams voor nodig. Dat toont aan hoe loyaal Verstappen is en hoe het hele team hier geweldig op elkaar is ingespeeld", aldus Marko.
Hamilton verkaste na zes F1-seizoenen namelijk van McLaren naar Mercedes, terwijl Vettel het Red Bull-team na vier wereldtitels en een minder jaar inruilde voor Ferrari. Overigens wonnen Hamilton en Schumacher als enige coureurs nog meer races voor één team dan Verstappen.
De Brit won tot op heden 82 keer voor Mercedes en Schumacher was in zijn hoogtijdagen 72 keer zegevierend namens het Ferrari-team. Vettel wist ooit 38 keer te winnen voor Red Bull, waarmee hij tot en met de GP van Monaco van dit jaar bovenaan stond op de lijst met meest succesvolle Red Bull-coureurs.
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Brazilië 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!
RR6
Ik denk dat de loyaliteit en toewijding van Max en iedereen binnen RedBullRacing er voor hebben gezorgd dat er vanaf 2016 , ondanks die brakke Renault motor, een stijgende lijn is ingezet. Alle schakels binnen RBR zijn complementair aan elkaar en daar maken ze het verschil. Het is dus de optelsom van de beste en meest constante coureur, de geniale ontwerper, de bevlogen teamleiding, meest toegewijde crew en fabriek en de uitmuntende Honda-PU.
Pascale
Maar ik denk ook dat de loyaliteit mede door Honda komt. Max had ook echt genoeg van de Renault motor. En destijds zijn ook enkele gesprekken met andere teams geweest volgens Jos en Raymond. Dat mocht het met Honda niet beter gaan, dat hij dan van clausule gebruik kon maken. Maar bij Honda was wel direct de betrokkenheid merkbaar en de wil en doorzettingsvermogen van alle mensen in de fabriek. Dat en hetgeen er ook echt naar hem geluisterd werd naar wat hij aan motor merkte en ook actief naar zijn input en ervaringen met de motor gevraagd werd, gaf direct vertrouwen in Honda. Daarmee wil ik niet zeggen dat de mensen in de fabriek van Renault niet hard werkten ( tenzij de uitdrukking met de Franse slag daar gold), maar vooral de hoge heren die geen bemoeienissen wilden en iedere terugkoppeling als negatief kritiekpunt zagen. Terwijl Honda deze punten juist als positieve feedback ervaart. En GP is ook heel belangrijk. Ik denk dat als GP zou moeten stoppen van de nieuwe bazen, of dat Marco na volgend jaar niet zoals de geruchten gaan, uit vrije wil vertrekt, maar dat hij ontslag krijgt, dat Max voor hun zal opkomen en misschien dan naar ander team gaat kijken. Mocht vertrek vrijwillig zijn is dat uiteraard wat anders. Sowieso petje af voor op die leeftijd nog zo heen en weer te reizen en dat met zo'n stom schema waarbij meer jetlags zijn, dan nodig waren bij een logischere planning. Hij is eerder als een opa dan 2e vader denk ik.
Hennie-1965
Het grootste voordeel wat Honda had tov met McLaren is dat Honda bij McLaren de motor moesten bouwen naar het ontwerp van de McLaren wagen en daar ging het fout, Bij Red Bull hebben ze vanaf het begin gezegd tegen Honda " bouwen jullie de beste motor op de beste manier en wij ( Red Bull Racing ) bouwen de wagen om de motor heen, dit bleek de perfecte oplossing en leidde tot de de strakke dominantie van het team. In het begin had ik echt wel twijfels, vooral na het fiasco met McLaren. Maar het bleek toch een succes te zijn, maar wat ik nog steeds niet kan begrijpen is de wispelturigheid van Honda, eerst stoppen in 2021, Red Bull gaat zelf de motoren bouwen en zetten een complete fabriek neer hiervoor, in de tussentijd besluit Honda om toch maar te blijven tot 2026 en dan helemaal de stekker eruit te trekken. Vervolgens komt dan het nieuws dat Honda toch maar weer doorgaat na 2026 maar niet met het succes team wat zij samen met Red Bull hebben opgezet maar overstappen naar Aston Martin.
Dit bericht is aangepast op:
RGV1978
Maar wat is nu het kenmerkende verschil tussen Verstappen, Hamilton en Vettel? Is me nog steeds niet duidelijk
RR6
Het meest kenmerkend; hun paspoort 😜
TheButcher
De loyaliteit naar 1 team..
Artis
Ik zou wel eens iemand een poging zien wagen op een kwalitatief vergelijk. Racelijnen, bochtsnelheid, corrigerend vermogen, natte race, slechte afstelling pace maximaliseren, goede afstelling volledig benutten, banden sparen, duels verdedigen , duels inhalen, raceoverzicht, geduld, samenwerking, zelfstandigheid, constantheid, sluwheid, remmen, kwalificatie versus race, snelheid 1 rondje, en ga maar door. Maak een lijst van kwaliteiten en geef de heren een cijfer, bepaal de eindscore. Kan je nog eens tot het einde der tijden over discussiëren ook.
Dit bericht is aangepast op:
Marcel66
Redactie: in de kop van het artikel 'Verstappen en Hamilton & Vettel' of Verstappen, Hamilton en Vettel
Jetpilot
Het grootste verschil is dat Hamilton 7 keer (eigenlijk 8 keer) wereldkampioen werd en Verstappen maar 3 keer (eigenlijk 2 keer). Een ander verschil is het feit dat de auto van Verstappen in alle aspecten beter (vooral SNELLER) is dan alle andere auto's en dat Hamilton ook nog wel eens een overwinning een iemand anders moest laten. Dat hoeft die verschrikkelijk loyale Verstappen (wie zou dat niet zijn met zo'n auto en zo'n salaris) niet.
Lobster50
Oei, en wanneer moest Hamilton een overwinning aan een ander laten? Oh ja, die keren dat hij op pure snelheid en racecraft verslagen werd. Vooral omdat er geen teamorders naar zijn faveure werden gegeven. Goh, dat is wel een pluspunt voor 'zeur' Loewietje. En dan zullen we het maar niet hebben over de jaren dat dit schertsfiguur met een motor reed die zoveel sneller was als de rest van het veld. Daarbij niet te vergeten dat het toen ook nog niet verplicht was om de klantenteams van exact hetzelfde materiaal te voorzien als het eigen team. Iets wat MB tot in den treure heeft uitgemolken.
Jetpilot
Kijk eens aan: schertsfiguur, zeur, het niveau is inderdaad wat je van een lobster mag verwachten. Probeer bijvoorbeeld eens te bedenken tegen welke teamgenoten het schertsfiguur moest knokken. Hij won bijvoorbeeld als rookie van Alonso, wat deze man nooit heeft weten te verkroppen. Alonso haatte daarom Hamilton. Reden waarom Alonso wordt bejubeld door de Verstappen fans met hun lobster hersentjes. Haat. Pure haat. En dat noemen zich F1 fans. Om je te bescheuren.
Fredjv
#jetpilot...ik lees bij u alleen maar verdraaide feiten, aannames en onwaarheden. Kom eens met exacte feiten.