Sinds de Grand Prix van Italië wordt in de Formule 1 voor elk raceweekend een maximale rondetijd ingesteld tijdens de kwalificatie. Coureurs mogen niet te langzaam rijden tijdens hun opwarm- of afkoelronden, anders riskeren ze een straf. Deze regel is ingevoerd om de chaos in de laatste sector van de kwalificatie te voorkomen, aangezien coureurs daar vaak traag reden om ruimte te creëren.
Deze regel bracht echter een nieuw probleem met zich mee. Nu coureurs niet meer langzaam mogen rijden om ruimte te creëren in de kwalificatie, doen ze dit al bij het verlaten van de pitstraat. In Singapore bijvoorbeeld stopte Max Verstappen voor het groene stoplicht om ruimte te creëren, wat andere coureurs hinderde en tot een onderzoek leidde, maar uiteindelijk onbestraft bleef.In Mexico gebeurde iets vergelijkbaars toen Verstappen en twee andere coureurs opnieuw deze tactiek toepasten. Naar aanleiding hiervan greep de wedstrijdleiding in voorafgaand aan het Braziliaanse GP-weekend en voerde een nieuwe regel in. Coureurs mogen nu niet meer stilstaan in de pitstraat wanneer het stoplicht op groen staat. Ze kunnen nog steeds ruimte creëren bij het verlaten van de pitstraat, maar moeten zo ver mogelijk naar links rijden om andere coureurs de kans te geven om hen eventueel in te halen. En ook die regel heeft tot dusver weinig positieve invloed gehad op het verloop van de kwalificatiesessie. Max Verstappen en zijn teambaas Christian Horner geven hun ongezouten mening tegenover onder andere RacingNews365.
"Pak het probleem bij de wortels aan, pleisters plakken is zinloos"
Gevraagd naar de nieuwe regel, laat Max Verstappen duidelijk zijn ongenoegen merken. Als deze regel in de toekomst ook op andere circuits wordt toegepast, voorziet de drievoudig Formule 1-kampioen problematische situaties. "Dit is vreselijk. Op dit circuit in Brazilië is de uitrit van de pitstraat erg lang en er staan muren. Als je dit op andere circuits invoert, kunnen coureurs soms langzaam rijden terwijl andere auto's met meer dan 300 kilometer per uur voorbij razen. Dat maakt het extreem gevaarlijk," bekritiseert hij.
De onvrede van de topcoureur blijft bij teambaas Christian Horner niet onopgemerkt. De Brit heeft advies paraat voor de mondiale autosportbond die de regels opstelt. "We maken het allemaal veel te moeilijk. Er is een regel voor het verlaten van de pitbox, het rijden in de pitstraat, het uitrijden van de pitstraat... We moeten terug naar de basis."
"Waarom moeten die outlaps zo gedetailleerd worden uitgevoerd? Ligt het aan de bandendruk, de bandentemperatuur of iets anders? We hebben dit probleem in vijftig jaar Formule 1 nooit gehad. Waarom is het nu een probleem? Het probleem moet bij de wortels worden aangepakt, het heeft geen zin om pleisters te blijven plakken", aldus het Red Bull-kopstuk.
Horner stelt dat die verantwoording niet bij de teams ligt. Het is aan andere partijen om het probleem op te lossen. "Er zijn heel veel slimme engineers (binnen de sport, red.) die weten wat ze doen en altijd alles optimaliseren. Banden zijn daarin een beetje het buitenbeentje. Het is gewoon heel moeilijk om een band in optimale staat te krijgen en een band is zó'n groot onderdeel van de prestaties van de auto."
Ook interessant:
In chaos zie je hoe goed Max Verstappen écht is
Hij was misschien wel de enige constante coureur, die met twee overwinningen naar huis ging. Juist als de chaos op z'n grootst is, weet je van één iemand dat hij sowieso het hoofd cool houdt: Max Verstappen.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!