Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Honda

Red Bull-Honda komt veel tekort op rechte stukken

Max Verstappen en Pierre Gasly kwamen tijdens de kwalificatie in China flink tekort op de rechte stukken. De Red Bull-coureurs waren niet bovenin de topsnelhedenlijsten te vinden.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Nadat veel Honda-coureurs bij de seizoensopener in Australië tijdens de race bovenin de topsnelhedenlijsten te vinden waren, waakte Honda al voor teveel euforie. De Japanse motor is, naar eigen zeggen, nog niet van het niveau van Ferrari en Mercedes. Iets dat in Bahrein bleek en ook in China zien we dat de Honda-krachtbron pk's tekort komt.

Het enige betrouwbare meetmoment om het piekvermogen van de motoren te meten vormt de kwalificatie. Alle coureurs, auto's en motoren staan op het standje 'maximaal' en de omstandigheden zijn gelijk: dezelfde banden, dezelfde hoeveelheid benzine, allemaal DRS én op hetzelfde moment op de baan. Tijdens een sessie wordt op vier meetpunten de topsnelheid gemeten: start/finish, meetpunt in sector 1, meetpunt in sector 2 en de speedtrap aan het einde van het lange rechte stuk. Max Verstappen en Pierre Gasly waren nergens in de top terug te vinden.

RacingNews365 analyseerde de topsnelheden van de vier motorfabrikanten, waarbij we de snelste coureur per merk hebben gekozen: Verstappen - Honda, Bottas - Mercedes, Vettel - Ferrari en Ricciardo - Renault. Achter de naam Verstappen hebben we in onderstaande tabel ook zijn positie in de ranking aangegeven, waarbij er tijdens de kwalificatie achttien coureurs in actie kwamen.

Duidelijk is dat de Red Bull-Honda combinatie op alle meetpunten flink tekort komt ten opzichte van de concurrenten. Op vrijdag liet Red Bull al weten dat het op alle rechte stukken bij elkaar zo'n acht tienden verliest ten opzichte van Ferrari en ongeveer vier tienden ten opzichte van Mercedes. Een bewering die gestaafd wordt door onderstaande cijfers.

Topsnelheden kwalificatie GP China

Meetpunt Verstappen Bottas Vettel Ricciardo
Speedtrap 318,3 (15) 322,0 327,1 323,9
Start/finish 269,6 (12) 271,9 275,6 271,9
Sector 1 283,1 (16) 285,8 287,0 284,8
Sector 2 279,4 (14) 281,1 282,7 280,3

RN365 Nieuwsdossier Belangrijkste nieuws over de GP van China