Silverstone is al jarenlang een van de vaste krachten op de Formule 1-kalender en dat blijft ook nog wel een tijdje zo. De Grand Prix van Groot-Brittannië wordt namelijk tot en met 2034 georganiseerd op het iconische circuit. Toch is het ook voor het altijd populaire evenement niet gemakkelijk om uitverkocht te raken. Zeker nu Max Verstappen de dominante factor is in de Formule 1.
"Historisch gezien hebben we altijd tot het einde moeten promoten, maar er was zeker een duidelijke terugslag na corona. Dat was niet uniek voor de motorsport of de Formule 1. Het was ook te zien bij andere sport- en entertainmentevenementen", zo vertelt Stuart Pringle, directeur van de GP van Groot-Brittannië, tegenover Autosport. "Maar als er een grote kans is op dezelfde winnaar en zo het gevaar uit de sport wordt gehaald, haalt dat de scherpe kantjes eraf. Vorig jaar was er veel herhaling in de zin van dat één team domineerde en dit seizoen ging op dezelfde manier van start", zo legt Pringle verder uit.
"De dingen veranderen nu misschien. Ik erken dat we een aantal jaren hebben gehad waarin een Britse coureur het kampioenschap domineerde en dat vonden we als Britse promotor niet zo erg! Maar het is zeker een stuk moeilijker geworden nu Red Bull domineert", aldus de directeur. "Ook moet je als promotor je strategie voor de ticketprijzen goed krijgen. Je zou deze dingen kunnen versnellen als je de prijs verlaagt. Maar we hebben dure rekeningen te betalen, en dan hebben we het nog niet eens over de promotiekosten. Het gaat erom dat we een strategie kiezen en ervoor zorgen dat die werkt."
Bewijs
Daarbij speelt ook een verandering in de samenleving mee. "Ik denk dat de maatschappij over het algemeen dingen later boekt. Ik heb met andere promotors gesproken en die zeiden hetzelfde. Mensen zijn tegenwoordig gewend aan onmiddellijke bevrediging: ik wil dit doen, dus ik ga het nu boeken. Ze denken er niet over na om dingen een jaar van tevoren te boeken."
Pringle vervolgt: "We zijn een promotor. We moeten mensen stimuleren om geld uit te geven en we hebben geld nodig in de business. We moeten weten dat we onze rekeningen kunnen betalen. Dus ik heb er geen enkel probleem mee om mensen te stimuleren en te belonen voor vroeg boeken. Als je een late beslissing neemt om te komen, dan doe je dat in de wetenschap dat je weet wat het gaat kosten. Ze hebben een keuze of ze wel of niet willen komen voor die prijs."
"Je kunt vandaag de dag nog steeds een driedaags weekendticket kopen voor £359, inclusief de vrijdagavond met bijvoorbeeld Stormzy, Pete Tong en Rudimental en een zitplaats op de tribune in het weekend. Het kost £100 om één voetbalwedstrijd te bekijken. De waarde is er dus. En het bewijs is dat de 488.000 mensen die vorig jaar een bezoek brachten, dat ook vonden. Dus ik denk dat het werkt", zo sluit hij positief af.
Ook interessant:
Verstappen en Red Bull zullen orde op zaken stellen in Spanje
Is Red Bull In Spanje als vanouds weer de gedoodverfde favoriet of zijn de problemen substantiëler van aard? Heeft Mercedes definitief de aansluiting gevonden? Het zijn vragen waarover de heren Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk zich buigen in onze kakelverse nieuwe Formule 1-podcast. Als je de podcast liever bekijkt op Youtube, klik dan hier.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Paul_Pazition
Dit probleem is vooralsnog niet aanwezig in Zandvoort of Spa, zo gaan die dingen. Toen Lewis veel won was er minder animo op andere circuits. Ik denk dat Max de F1 als geheel heeft doen opleven na de saaie jaren van Mercedes. Als promotor heb je vette en magere jaren met McLaren en Lando ziet het er volgend jaar weer goed uit voor Silverstone.
luc-bertels#21931
De prijzen zijn gigantisch gestegen. Daar zit het probleem met name in. Kaartjes die 2 jaar geleden 400 pond waren zijn inmiddels 800 pond. Het goedkoopste kaartje voor alleen zondag is 309 pond. Dat is echt veel te veel. Het is goedkoper voor een gezin uit de uk om naar Oostenrijk of België te gaan.
monic-armiento-hissink#31530
Beginnen ze hier nu ook al de schuld op een iemand af te schuiven? Lekker makkelijk in plaats van naar je eigen te kijken. De reden dat de kaarten niet verkocht worden heeft niks met Max te maken maar met de prijsstijgingen. Inmiddels is de Uber dominantie van Max al niet meer van toepassing en je zou toch denken dat Norris op dit moment juist fans zou moeten motiveren om te gaan kijken. Dat dit niet het geval is zegt toch heel iets anders. Maar net als in het gewone leven is het veel makkelijker om elke verandering en gebeurtenis op klimaat verandering te gooien dan te kijken wat er nog meer de oorzaak kan zijn. ook hier wordt de makkelijkste weg gekozen en de schuld gelegd bij 1 persoon gelegd in plaats van naar de meest logische verklaring te kijken, de enorme prijsstijgingen van de toch al niet zo goedkope tickets. Vele moesten al flink sparen om een race te bezoeken en dat is nu nog erger geworden. Ook de incidenten die de laatste tijd zich hebben voorgedaan waarbij fans werden weggestuurd zoals in Vegas en recent in Canada doen de F1 geen goed .
Ik Jij
Zeer goed beargumenteerd en ik denk dat je de spijker op de kop slaat. Binnen het narratief wordt xe ware reden 'van zorg' niet genoemd, maar leggen een 'verdacht'neer, waarbij zij de meeste kans van slagen zien. Dus dikke onzin' het verdacht' bij Max te leggen.
roel-de-lange#61430
De echte diehards blijven komen, het probleem is dat een groot deel van het publiek komt voor een deelnemer aan een wedstrijd en niet voor de sport.
Dutchoutlaw
Ik denk dat het komt omdat de circuits zoveel geld moeten neerleggen om een race in f1 te krijgen. Hockenheim in Duitsland heeft, mede daarom, ook al afgehaakt, zelfs toen ze het aanbod, in het coranajaar, kregen om de race in China over te nemen.
Dit bericht is aangepast op: