Na een strenge selectieprocedure voor mogelijke nieuwe teams kreeg alleen Andretti Formula Racing groen licht van de FIA om toe te treden tot de Formule 1. Met ambitieuze plannen, een gerenommeerde naam in de autosport en voldoende (financiële) middelen is de weg vrij voor een elfde team op de grid.
Alleen de derde fase van het toetredingsproces moet nog worden voltooid, dit betreft commerciële discussies met de Formule 1-bazen (Formula One Management, FOM). Als dit proces ook klaar is, dan is de toetreding definitief. De voorbereidingen zijn echter al in volle gang. Wat we tot nu toe weten van Andretti en de plannen, dat lees je hieronder.
Achtergrond: Andretti zeer bekend in autosportwereld
Andretti Formula Racing is geen nieuw team dat zomaar uit de lucht komt vallen. Integendeel: in de Verenigde Staten is het team van de Andretti's actief in de IndyCar Series, waar ze al sinds 1993 een bekende naam zijn en vandaag de dag onder meer in actie komt met talent Colton Herta. Daarover straks meer, want de Amerikaan zien we mogelijk zelfs in de Formule 1 terug, als het aan Andretti ligt.
De naam Andretti staat ook in de geschiedenisboeken der F1. Mario Andretti wordt nog altijd gezien als een van de succesvolste Amerikaanse coureurs aller tijden: hij werd in 1978 F1-wereldkampioen voor Lotus. De nu 83-jarige ex-coureur heeft 131 races achter naam staan, waarvan hij er twaalf won. Zoon Michael Andretti, nu bezig met het teammanagement van Andretti Autosport, kwam ook in actie in de Formule 1.
Een bekende naam en bekende gezichten dus, wat ongetwijfeld heeft meegeholpen in het proces om goedgekeurd te worden door de FIA. De rest van de ambitieuze plannen liegen er ook niet om.
Anderen bekeken ook:
Andretti en Cadillac slaan handen ineen
Eerder werd al aangekondigd dat Andretti en General Motors, de grootste automaker van de Verenigde Staten, samen zullen werken richting de Formule 1. GM, waar onder andere Cadillac en Chevrolet onder vallen, wil onder de naam 'Andretti Cadillac' de koningsklasse betreden.
Dit betekent overigens niet dat Cadillac (of GM) de motoren gaat leveren. Met een toetreding in 2025 of 2026 is er geen tijd voor een volledig nieuw motorproject. De keuze zal dus vallen op een van de bestaande motoren. Eerder werd Renault, motorleverancier van Alpine, al genoemd als leverancier. Niet gek ook: op dit moment levert de Franse motormaker maar aan één team.
Regeltechnisch zouden zij zelfs verplicht zijn om aan Andretti motoren te leveren als de Amerikaanse formatie geen deal kan sluiten. De F1-regels schrijven namelijk voor dat de motorleverancier met de minste klantenteams garant moet staan voor motoren van een elfde team of als een team onverhoopt zonder motoren komt te zitten.
Andretti: wie worden de F1-coureurs?
Voor velen zal het geen verrassing zijn dat Andretti een Amerikaanse coureur wil in de Formule 1. Daar hebben ze meerdere opties voor, maar één kandidaat is al naar voren geschoven voor het F1-project: IndyCar-talent Colton Herta. De coureur rijdt nu al voor het Amerikaanse team in de Amerikaanse klasse, maar kan binnenkort dus mogelijk de overstap maken naar de koningsklasse.
"Die kans zou dan 99% zijn", zei Mario Andretti vorig jaar. "Hij heeft echter wel een ervaren coureur naast zich nodig." Wie dat zou kunnen zijn? "Een coureur als Alonso zou geweldig zijn voor ons. Daar gaan we dus naar kijken. Hij rijdt de sterren van de hemel."
"Samen met Herta zou hij het team helemaal compleet maken en als onderdeel van ons plan zijn dat discussies die gaande zijn. Het belangrijkste doel zou zijn om een zeer ervaren coureur naast een talent te hebben, met minstens één Amerikaanse coureur in het team."
Overigens kan niet zomaar elke Amerikaanse coureur naar voren worden geschoven door Andretti. De coureur moet wel een Superlicentie in bezit hebben. Als men een coureur uit de IndyCar over zou willen laten varen naar F1, moet hij wel goed hebben gepresteerd in de Amerikaanse klasse om in aanmerking te komen voor een Superlicentie.
De thuisbasis van Andretti
In 2022 is Andretti begonnen met het bouwen van een gloednieuwe fabriek/campus in Indiana, in de buurt van Indianapolis waar veel IndyCar-teams zijn gevestigd. Hier zal het Amerikaanse merk een thuisbasis neerzetten voor alle race-activiteiten, waarvoor een campus wordt gemaakt van maar liefst 68 American Football-velden groot.
IndyCar, Indy Lights, IMSA, Formula E, Extreme E en ook 'toekomstige activiteiten', dus ook F1-gerelateerde business zullen hier een plek in de fabriek krijgen. De kosten? Zo'n 200 miljoen dollar, omgerekend zo'n 190 miljoen euro.
De kans is zeer aannemelijk dat er ook een Europese thuisbasis komt voor Andretti. Met de vele races in Europa en omstreken is dit geen overbodige luxe en dus hebben alle andere teams al een fabriek in de buurt. Vrijwel iedereen zit in Groot-Brittannië, waar ook Andretti een fabriek wil openen. Waar precies en of hier ook de productie van de onderdelen gedaan zal worden, dat is nog niet bekend.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Inflatable
Ik ben benieuwd.. Ik hoop dat ze eruit komen met de FOM..
Vince78
Heelmaal mee eens. Een goede Amerikaanse coureur zoals Hertha, geeft veel aantrekkingskracht. Leuk dat er nu een Amerikaan bij Williams rijdt. Maar met alle respect, die zou geen superlicentie mogen hebben. En als die allemaal rond komt, zo lang vader Andretti nog leeft, zou mooi zijn. Een F1 met betere wortels in Amerika, levert een hoop extra exposure en geld op voor de gehele raceklasse. Dus dat gezeur over misgelopen inkomsten etc moeten ze ook eens mee stoppen.
Dit bericht is aangepast op:
John Van Den Elshout
Misschien dat SAR nog beter is dan Hertha, het is afwachten, maar degene die indycar rijden, én dan zeker degene die niet constant vooraan meedoen, zijn eerder veldvulling in de F1!
Dit bericht is aangepast op:
RobW84
Alleen al om de keus voor de omhoog gevallen Herta zouden ze Andretti al moeten tegenhouden, wat een naar mannetje is dat zeg met zijn opmerkingen over het niveau verschil tussen de Indycar en de F1. Zou absoluut geen prettige samenwerking zijn met de huidige F1 coureurs.
Ursus
Of eigenlijk juist wel een goed idee.... laat meneer Herta zich maar bewijzen op F1 circuits. Wat ik van hem gelezen heb zou hij dan met gemak 1e kunnen worden, zo veel beter als de Indycar is..... kijken of hij er na 5 races nog steeds hetzelfde over denkt 😂
Competitive -Car
Precies, laat hij zijn praatjes dan maar zien in de praktijk.
Hennie-1965
Dat niet alleen, het is ook een brokkenmaker en bij de Indycars zijn veel coureurs blij als Herta daar verdwijnt. Verder vind ik persoonlijk het een vervelend figuur die totaal geen rekening houd met anderen op de baan en dat leid weer naar ontevreden F1 coureurs, en als ik eerlijk ben vind ik hem totaal geen F1 waardige coureur, op de ovals kan ie best uit de voeten maar op de "street circuits" of bv het F1 circuit ( ben even de naam kwijt ) haalt hij vaker niet de finish dan wel. Ik volg al jaren Indy én Nascar en er zijn veel betere opties. Hij is net zo'n type als Grosjean ( welke ook niet erg geliefd is bij de Indy coureurs )
RobW84
Voorlopig heeft die geen SuperLicentie dus ze kunnen veel willen maar laat hem eerst maar aan die licentie komen.
raindust
@RobW84 en dat weet je allemaal op basis van 1 statement wat je via via ergens hebt gelezen? zonder context o.i.d? knap hoor.
Dit bericht is aangepast op:
raindust
@bruintjebeer. wat is mijn mening dan? dat ik het knap vind? nou nou. poe poe.
Yggdrasil
@RobW84 Vandaag, 13:02 ...# [..Alleen al om de keus voor de omhoog gevallen Herta zouden ze Andretti al moeten tegenhouden, wat een naar mannetje is dat zeg ..] *** Tjonge, jonge..en dat meen je serieus? Nee toch zeker?
RobW84
Meen ik zeker serieus: RB heeft toen gepolst bij Herta en dat is niet doorgegaan, meneer voelde zich nogal gekrenkt en doet sindsdien niets anders dan de F1 afvallen en benoemen hoeveel beter de Indycar wel niet is, denk dat dat niet de juiste manier is zoals overigens vele Indycar mensen roepen.
Competitive -Car
Michael Andretti heeft zelf ook als rijder in de F1 geraced, ik dacht bij McLaren. Maar dat was nog niet zo'n succes. Hopelijk lukt het hem als teambaas wel. Renault motoren zijn momenteel niet bepaald de snelste, afwachten dus.
Dit bericht is aangepast op:
RobW84
Renault? Volgens mij wil die met GM instappen dat zou betekenen Cadillac of Chevrolet.
Competitive -Car
Ja om een auto (chassis neem ik aan) te ontwikkelen, voor het ontwikkelen van een compleet nieuwe motor is de tijd te kort, volgens het artikel.
Dit bericht is aangepast op:
RobW84
@Competitive -Car als we Andretti mogen geloven zijn ze al jaren bezig met het F1 project, dus die zullen niet vanaf 0 hoeven te starten. Dit hebben ze als het goed is ook overlegt al in de 1e 2 gesprekken met de FIA, en het aantrekken van een extra motor fabrikant was voor de FIA 1 van de redenen om Andretti goed te keuren.
Competitive -Car
Zou kunnen, dan staat het niet helemaal goed in het artikel.
eddy-van-den-broek#27575
Voor 2026 is al bekend gemaakt dat Ferrari, Mercedes, Red Bull Ford, Audi en Alpine de motoren leveren, dus het kan in ieder geval nooit Cadillac of Chevrolet worden.
RobW84
Alpine levert niks, dat is Renault. Maar dat zou in Andretti zijn geval betekenen dat GM/Cadillac puur naamgevend is en niet leverend. Overigens is er een regel binnen de F1 dat de motorenleverancier die de minste motoren levert de 1e is die moet leveren aan een nieuwe, dat zou dus Renault of Audi moeten gaan worden aangezien RBPT gaat leveren aan AT en RB zelf en volgens mij had McLaren interesse.
raindust
@RobW84 : lees het artikel nou even.. daar staat alles in.
GoAzBox
Kom maar op met dat elfde team. Zal een aanwinst voor de F1 zijn!