Het was een daverende entree. Fernando Alonso maakte eind 2022 de overstap van Alpine naar Aston Martin en zou die transfer opluisteren met geweldige prestaties. Het team uit Silverstone fabriceerde een sterke bolide, die in de handen van Alonso voor zes podiumplaatsen in acht races zorgde. Aston Martin zou wat verder wegzakken naarmate het seizoen vorderde, maar Alonso eindigde alsnog als vierde in de rijdersstand. Een prestatie die niemand echt aan zag komen.
Bijna op hetzelfde moment trad een andere Spanjaard toe tot Aston Martin. Pedro de la Rosa, die zelf voor Jordan, Arrows, Jaguar, McLaren, Sauber en HRT actief was in de Formule 1, werd in november 2022 aangesteld als ambassadeur en ging zich ook bezig houden met het Driver Development Programme van het team. De 52-jarige De la Rosa reed nog tegen Alonso gedurende zijn F1-tijd en looft de voortdurende professionaliteit van zijn landgenoot, zo vertelt hij in een exclusief interview met RacingNews365.
"Het is fantastisch dat Fernando voor ons team rijdt", vertelt de goedlachse De la Rosa. "Hij is een veeleisende coureur en ik denk dat hij elke afdeling pusht. Dat kan gaan over de technische kant, maar ook over marketing of PR. Hij is altijd extreem professioneel en als hij zich ergens op richt, levert hij 100%. Als Fernando tegen je zegt dat hij de volgende ochtend om half acht ergens kan zijn, is hij er ook. Het maakt dan niet uit of er iets met het weer of het verkeer aan de hand is. Hij is aanwezig."
Anderen bekeken ook:
"Ik zie Fernando's komst alleen maar positief in"
De la Rosa is van mening dat de professionaliteit van Alonso heeft geholpen in de opmars van Aston Martin. "Ik denk dat hij ons heeft geholpen om ons niveau te verhogen. Ik zie zijn komst alleen maar positief in. Vanaf het moment dat hij arriveerde, werkt hij ontzettend hard. Het signaal dat we van hem krijgen, is dat hij hier is om kampioenschappen te winnen, niet om zijn tijd tot zijn afscheid uit te zitten. En dat geeft ons veel sterke energie."
Wanneer De la Rosa en Alonso elkaar leerden kennen? "Ik ken Fernando al heel lang. Toen hij in de karts actief was, werd er al veel over hem gesproken. Hij zou de nieuwe wereldkampioen worden en daar kreeg iedereen gelijk in. We raceten uiteindelijk tegen elkaar in de Formule 1, waarna we ook samen gingen werken. En nu zijn we hier, al functioneer ik wel vanuit een andere rol. Ik ben niet betrokken bij de ontwikkeling, de technische kant en de tests. Desondanks vind ik het mooi om te zien hoe hij zichzelf heeft ontwikkeld en volwassen is geworden. Ik heb een geweldige tijd."
"Als ik samenwerk met Fernando, dan leer ik op mijn leeftijd nog steeds", legt De la Rosa uit. "Dat houdt me in leven. Mensen vragen zich soms af waarom ik weer in de Formule 1 ben teruggekeerd en of ik mijn nieuwe rol leuk vind. Ik reageer door te stellen dat ik van iedere seconde geniet, omdat ik nog steeds leer. Je leert in de Formule 1 als je met bijzondere mensen samenwerkt en bij Aston Martin hebben we er veel. Het gaat niet alleen om Fernando, begrijp me niet verkeerd. Er werken veel ongelofelijke mensen, die ik ook uit mijn tijd ken. Ik werkte in 1998 bijvoorbeeld al samen met Andy Stevenson (de Sporting Director van Aston Martin red.)."
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De la Rosa zag het potentieel van Aston Martin
Of het De la Rosa verraste dat Aston Martin zo goed aan het nieuwe seizoen begon? "Eerlijk gezegd was ik op het juiste moment op de juiste plaats. Het is ook eerlijk om te zeggen dat ik niet was toegetreden als ik geen potentieel zag, maar toch had ik wat geluk. Wel wist ik waar ik naartoe zou gaan. Toen ik arriveerde, had het team al vertrouwen na de doorgemaakte ontwikkeling in 2022. Voor het publiek was de start van 2023 misschien een verrassing, maar het team begreep de auto vrij goed en zette een jaar eerder veel stappen. Tijdens de winterbreak was het alleen zaak om het momentum van die ontwikkeling door te zetten."
Volgens de Spanjaard was de gehele auto beter. "Het zijn kleine details. Natuurlijk speelt de aerodynamica een grote rol, maar ik denk dat het oneerlijk is om te stellen dat het alleen een aerodynamische upgrade betrof. Het hele chassis, de ophanging, de stuurbekrachtiging, alle details waren anders. Over het algemeen was het een mooie stap ten opzichte van de vorige auto. Je zet echter nooit een grote stap op één vakgebied, je moet je focussen op alle onderdelen."
Wie daar een belangrijke rol in speelden? Lance Stroll en Sebastian Vettel, stelt De la Rosa. "Ik denk dat de feedback van Lance en Sebastian belangrijk was en het werd voortgezet met de komst van Fernando. Maar toch denk ik dat Lance een zeer belangrijke rol speelde, want hij was de enige coureur die bij het team bleef. Hij leverde zijn bijdrage tijdens de winterperiode en was de consistente link in het proces. Dat wierp ook zijn vruchten af in de simulator."
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!