Zeer groot nieuws uit het kamp van Audi deze dinsdagmiddag. Het Duitse automerk, dat in 2026 met een eigen team uit zal komen in de Formule 1, heeft bekendgemaakt dat Mattia Binotto vanaf 1 augustus tot het project toe zal treden. Daarbij maakt Audi ook gelijk bekend dat Oliver Hoffmann en Andreas Seidl, het project zullen verlaten.
"Ik ben erg blij dat we Mattia Binotto hebben kunnen aantrekken voor ons ambitieuze Formule 1-project", zegt Gernot Döllner, CEO van Audi AG. "Met zijn uitgebreide ervaring van meer dan 25 jaar in de Formule 1 zal hij ongetwijfeld een beslissende bijdrage kunnen leveren voor Audi." Binotto werkte eerder voor Ferrari en zal aan de slag gaan als Chief Operating en Chief Technical Officer.
Hij zal daarbij deel uit gaan maken van het managementteam van Sauber Motorsport AG met verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het operationele management en het sportieve succes van het raceteam. Hij zal daarbij aan de Raad van Bestuur rapporteren. De komst van Binotto maakt deel uit van de herinrichting van de structuur van het toekomstige Audi-team. Döllner zal in de toekomst de voorzitter van de Raad van Bestuur van Sauber Motorsport AG worden.
Tegenover de komst van Binotto staat het vertrek van Andreas Seidl, CEO van Sauber, en Oliver Hoffmann, Chief Representative bij het Formule 1-project van Audi. "Ik wil Oliver en Andreas bedanken voor hun belangrijke werk bij het opzetten van onze entree in de Formule 1 en hun inzet bij de voorbereidingen ervan", aldus Döllner.
Ook interessant:
De Grand Prix van Hongarije zorgde voor flinke opschudding in de Formule 1. Een woedende Max Verstappen op de boordradio, twee McLaren-coureurs die vraagtekens hadden bij de teamorders en een touché tussen Verstappen en Lewis Hamilton. Joris Mosterdijk bespreekt alle gebeurtenissen met Ruud Dimmers en speciale gast Rudy van Buren in een gloednieuwe podcast van RacingNews365!
Bekijk je de podcast liever op YouTube? Klik dan hier.
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
OngeveerPrecies
Jaaaaaa, de terugkeer van Binokkio! Interessant of Sainz hierdoor alsnog juist wél of nu zéér zeker niet voor Audi zal kiezen?
F1F
Ik denk dat het op geen enkele manier invloed heeft op Sainz en als het die wel heeft zal het een positieve invloed zijn. Binotto was simpelweg geen teambaas, maar was zeer goed in zijn werk op technisch vlak. Nu hij weer terug is in een technische rol, ben er van overtuigt dat hij hier ook weer een van de toppers in de Formule zal zijn. Mijn inziens nog steeds een verlies voor het Ferrari team.
helu
Verrassend deze keuze. Binotto kwam bij Ferrari als teammanager niet geheel uit de verf, ik denk dat deze rol hem beter past.
Mr.IDgafos
Binotto is een technische man en als bij Chief Technical Officer zat hij goed bij Ferrari, maar het is inderdaad geen teambaas. Ik vind het apart dat ze Seidl laten gaan, ik vond hem wel op zijn plek als team principel. Seidl is geen domme gast en heeft een berg ervaring.
Sam45
Was wat logischer geweest als ze hem op de afdeling motoren hadden gezet
F1F
Waar denk je dat de afdeling krachtbron onder valt en wat een Chief Technical Officer precies doet binnen een F1 team?
Karrenmaar
Dom om hem niet naast Seidl te laten opereren.
jvv75
Op andere sites valt te lezen dat Mike Krack hem gaat vergezellen
Sissy10.
Oei, daar gaat mijn mercedes insteek haha, zal Max naar Audi gaan? Oei oei ,,welke kant gaat het allemaal op? ;)
Deanso
Yes! Nu nog Steiner ernaast zetten en het feest is compleet! Goed nieuws!