Het was voor Red Bull een weekend om snel te vergeten in Monaco nadat het weekend volgde op enkele races waarin het woord 'dominantie' sowieso niet meer van toepassing was. Red Bull lijkt niet meer het team van ruwweg een jaar geleden. Dat valt ook voormalig F1-coureur en Sky-verslaggever Martin Brundle op.
"Ferrari en McLaren zijn bezig met een hele goede run, waarbij zowel de teams als de coureurs gestructureerd en gefocust overkomen. Dat betekent dat Red Bull in de achteruitkijkspiegels moet gaan kijken wat de coureurs- en constructeurstitel betreft. Met nog zoveel races te gaan is het nu echt game on", zo schrijft hij in zijn column.
Brundle sluit niet uit dat het team ook buiten de baan eens goed in de spiegel moet kijken als hij een gooi doet naar het hoe en waarom van het ogenschijnlijke verval van Red Bull: "Het lijdt voor mij absoluut geen twijfel dat de interne gebeurtenissen (interne machtsstrijd en beschuldigingen aan het het adres van Horner, red.) een negatieve invloed hebben gehad op de recente prestaties."
"Red Bull zal er wanhopig op gebrand zijn om tijdens de volgende raceafspraak in Montreal (de Formule 1 Grand Prix van Canada, red.) weer op het oude niveau te presteren", zo besluit Brundle zijn segment over Red Bull.
Ook interessant:
Wat scheelt eraan bij Red Bull? Moeten fans zich zorgen gaan maken na de Grand Prix van Monaco? Moet Max Verstappen zich wellicht zorgen gaan maken? Joris Mosterdijk, Tom Coronel en Ruud Dimmers vellen hun oordeel in een kakelverse podcast van RacingNews365!
Bekijk de podcast liever op Youtube? Dat kan hier natuurlijk ook!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
JosVerstappen
ik ben het niet altijd met Brundle eens maar nu zeker wel. Er moet inderdaad eens goed in de spiegel gekeken worden en de zaken heel snel op orde brengen bij RB. Dat maakt het lonken van Mercedes naar Max misschien wel eens een stuk makkelijker.
turbohenkie
Zolang Max nog in de spiegels moet kijken ,betekend dat ze nog steeds achter hem zitten 😂
Archer
Ik weet het nog niet of dit nu een oorzaak van strijd. Vergeet niet de penalty’s die RB heeft gekregen omdat de kampioen zijn en later in de periode het model op zijn eind zit. Je zag het zelfde bij Mercedes. Dit is alleen maar beter voor de sport.
Martin Mortel
Precies dat. Niemand vraagt zich af hoe RBR nu gepresteerd had als de zaak Horner helemaal niet gespeeld had. Ze hebben echt niet zonder reden de RB19 toch nog hier en daar aangepast om de concurentie voor te blijven. Het zou onzin zijn om te veronderstellen dat RBR het altijd juist heeft en nooit er (een beetje ) naast zit. Kijk alleen maar naar alle vrijdagtrainingen van de afgelopen jaren.
Alonsofan79
Inderdaad, maar het is makkelijker om Horner of Red Bull de schuld te geven dan met een nuchtere blik naar de omstandigheden te kijken. Ferrari en McLaren zetten nu grote stappen, maar het zal voor hun ook steeds moeilijker worden om performance te vinden. Daarnaast ben ik vooral bij McLaren benieuwd hoeveel budget ze nog over hebben na de mega update in Miami. Ook kan Red Bull natuurlijk een oplossing vinden voor hun problemen op stratencircuits en dan weer als de brandweer gaan. Time will tell......
jan hofland
Als je 5 van de 8 races wint lijkt mij dat een beetje prematuur. De laatste 3 races gingen moeizaam maar hadden ook duidelijke oorzaken. Het zou onzin zijn om te verwachten dat 1 rijder weer bijna alle races zou winnen. Door competitie wordt iedereen sterker en alerter.
Martin Mortel
Is Canada niet ook erg hobbelig met hoge kerbs? Dan gaat RBR het denk ik weer moeilijk krijgen.
Hennie-1965
Ik las ergens anders dat Canada opnieuw geasfalteerd is, waarschijnlijk zijn de hobbels verdwenen buiten de curbs dan. In de komende 2 weken heeft Red Bull wel een hoop werk te doen zodat de wagen weer wat beter word anders is het mogelijk geen kampioenschap voor het team, zowieso moeten ze Perez even goed toespreken anders is de constructeurs titel onmogelijk.
MAU
Brundle heeft een punt en daarbij RedBull is geen OEM producent. De andere renstallen (uitgezonderd Visa) hebben een directe connectie met het maken van onderdelen (motoren e.d.) ook dat nekt misschien op termijn de resultaten.
Vince78
Dankjewel namens RedHull Brundle, zonder jouw waarschuwing hadden we gewoon gedaan alsof er niets was gebeurt. Maar nu gaan we echt de schouders er onder zetten....
Harry Akkerboom
Redbull heeft wel het momentum verloren,Max maakt ook meer fouten nu de druk hoger word en de Redbull minder presteerd, de volgende races zullen meer duidelijkheid geven.
Karrenmaar
Horner plaatst zichzelf boven het team, dat is het probleem. Laat hem lekker opstappen en Wheatley de tent runnen. Ik word een beetje moe van de narcistische trekjes van Horner. Hou de eer aan jezelf, stap op. Iedereen weet dat dit niet de goede kant op zal gaan en op een gegeven moment ben je Verstappen kwijt en zit je met een chagerijnig team dat leegloopt en Checo opgescheept.
Dit bericht is aangepast op:
Alonsofan79
Ik vind het nogal naiëf om te denken dat Horner eigenhandig het team om zeep helpt. Op dat niveau speel je het spel niet alleen. Daarnaast is bij een machtstrijd ook nog een andere partij betrokken en het lijkt erop dat die net zulke narcistische trekken heeft als Horner. Want wie heeft de klacht over Horner gelekt en heeft daarbij de onrust + reputatieschade voor lief genomen? En met de leegloop lijkt het op dit moment nog wel mee te vallen. Waché en Monaghan hebben net hun contract verlengt.
Karrenmaar
Je kunt de klokkenluider nooit de schuld geven
Curiously
Ik vind nog steeds dat Horner heel goed kan verwoorden wat hij denkt. Snelle denker met goede teksten. Mogelijk narcistisch, maar dat geldt volgens mij voor velen...
Alonsofan79
@Karrenmaar als een werkneemster vindt dat er grensoverschrijdend gedrag heeft plaatsgevonden dan is het niet meer dan logisch dat ze een klacht indient. Deze wordt dan intern behandeld, maar mocht men er niet uitkomen dan kan de werkneemster altijd nog een strafrechtelijke of civiele rechtzaak aanspannen. Maar het is en blijft in eerste instantie een interne zaak van Red Bull. Dus er is geen klokkenluider en lekken naar de media nodig. Mijns inziens is de werkneemster ook niet degene geweest die naar de media gelekt heeft. Maar heeft de andere partij deze klacht gebruikt als een stok om Horner mee te slaan om zo de machtstrijd te beslechten. Met daarop onrust en repuatatieschade op de koop toenemend.
Gerben.t.Z
Och, wat wil iedereen toch graag dat Max en RBR uit vorm zijn/raken. Max die onder druk foutjes zou gaan maken, een auto die in eens niet meer wil. Logisch dat er in de superdominantie wat kan wijzigen, maar RBR is echt niet ineens minder. Ff deze **** op orde, kan RBR als geen ander, en iedereen mag weer aansluiten achter Max💪🏻.
Dit bericht is aangepast door de redactie.
Omacis1961
Kijk nou eens, hij zegt ook wat ik al tijden zeg. Krijgt hij nu ook minnetjes? Het is dus echt niet alleen onzin gebazel wat ik verkondig. En ik verkondig nog steeds: Max gaat naar Mercedes.
Ducky
Zit er een mol bij red Bull. Die brundle àlles verteld