Na een lange soapserie over het al dan niet toetreden van nieuwe Formule 1-teams is nu eindelijk officieel naar buiten gebracht dat er van de FIA een team mag toetreden tot de koningsklasse van de autosport. De FIA heeft goedkeuring gegeven aan Andretti Formula Racing. Dit betekent dat de andere (drie) teams die zich gemeld hadden, officieel geen groen licht hebben gekregen.
Volgens het persbericht is Andretti het enige team dat 'voldeed aan de strenge criteria'. Het team mag daarom door naar fase 3 van het applicatieproces, waarin commerciële discussies centraal staan. Dit zal worden afgehandeld door de Formule 1-bazen.
Voor nu krijgt Andretti in ieder geval de steun van de FIA en de president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem.
"Andretti Formula Racing LLC was de enige entiteit die in alle materiële opzichten voldeed aan de gestelde selectiecriteria. Ik feliciteer Michael Andretti en zijn team met hun grondige inzending. Ik wil ook alle kandidaat-teams bedanken voor hun interesse en deelname", aldus FIA-president Mohammed Ben Sulayem.
Formula 1/FOM liet in een reactie te weten zich nu zelf over het vraagstuk te gaan buigen: "We nemen nota van de conclusies van de FIA met betrekking tot de eerste en tweede fase van hun proces en zullen nu onze eigen beoordeling maken van de toegevoegde waarde van de resterende aanvraag."
Ondanks dat Andretti Formula Racing vandaag een stap dichterbij toetreding in de Formule 1 is gekomen, is het nog altijd niet zeker dat het Amerikaanse team ook daadwerkelijk op de F1-grid zal komen te staan. Daarnaast is het op dit moment ook nog niet duidelijk of men vanaf 2025 of 2026 mag toetreden. Het 'nieuwe' team lijkt er zelf van overtuigd te zijn dat men in 2025 al alles gereed kan hebben.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Ton1971
Goed om door te ontwikkelen met nieuwe teams. Ik hoop dat deze grote naam in de racerij zijn waarde weet toe te voegen en dat ze snel aansluiting vinden bij de rest.
HerrieSnel
Gaaf! Een team dat volledig op zichzelf staat en een eigen motor gaat bouwen met GM. Ben heel benieuwd of ze in 2025 al gaan rijden zoals ze zelf al eerder over gesproken hadden of vanaf 2026. Mijn zegen hebben ze
NeverSettle
Tijdje terug ging het nog over Alpine motoren rebadgen als Cadillac (merk van GM).
Jos Jaspers
“ naar buiten gebracht dat er twee teams toetreden”… Welk team dan nog meer naast Andretti?
RonaldvS
Audi groep dacht ik
WLO
Ondertussen al gecorrigeerd zonder dat de redactie even een 'dankjewel' of een melding dat ze het hebben gecorrigeerd. Beetje jammer....
C_R_V
@ WLO : Ze brachten de kwalificatie van Japan uit met daarin onder andere namen als Vettel, Latifi en Ricciardo. Toen over die vergissing opmerkingen verschenen werden die gewoon verwijderd zonder enig commentaar. Tja... de stiefmoeder van sneeuwwitje vond zichzelf ook de mooiste. Maar de spiegel wist beter :-).
Dit bericht is aangepast op:
Kopp
Tsja, jullie hoeven hier niet te komen...
TacoF1Fan13
Jos Jaspers Hitech Grand Prix, LKY SUNZ en Rodin Carlin
Hugh Nique
Het is nog maar zeer de vraag of we "spoedig kunnen genieten van elf teams". De commerciële belangen is het grootste struikelblok en tot nu toe heeft geen enkel team aangegeven geld te willen inleveren om een 11de team toe te laten, wie het ook is.
Roland de Kok
Idd maar Andretti staat sterk ze willen anders naar het Europees hof stappen. Andrettie wilde niet voor niets voor 2026 instappen want het concorde agreement loopt binnenkort af en ze zijn bang dat de teams het deze keer zo willen opstellen dat toetreden bijna onmogelijk word.
Hugh Nique
Geen team zal accepteren dat het gedwongen word om geld in te leveren omdat een nieuw team moet worden toegelaten. En een nieuw Concorde-agreement komt er simpelweg nooit als niet alle teams het er mee eens zijn. Daar heeft Bernie Ecclestone destijds wel voor gezorgd. Ergo: Als Andretti er inderdaad bij komt, zullen de FOM en de FIA dat moeten betalen.
Dit bericht is aangepast op:
Roland de Kok
Zoals het concorde agreement er nu ligt voldoet Andretti aan alle eisen en zijn dus bereid om naar de rechter te stappen. Theoretisch staan de overige tien team niet sterk maar ja makkelijk zal het zo ie zo niet worden.
Rubbererobbie
Leuke verandering op komst. Ben erg benieuwd of er nog regels aangepast gaan worden of dat er nieuwe regels toegevoegd gaan worden. Met 22 auto's op de baan nieuwe uitdaging voor teams en coureurs.
maurits-mutsaars#26250
Ze hebben een voorsprong op andere teams omdat ze zich kunnen voorbereiden op het bouwen van een motor die in 2026 gebruikt gaat worden waar andere teams momenteel ook de sores hebben van de huidige auto.
Ans G
En maar vanalles opperen en regelen om minder banden te gaan gebruiken in een weekend, vanwege het milieu!!!! Maar wel een extra team aanstellen met net zoveel mensen en spullen die de hele wereld over gevlogen moeten worden . Dit ga ik dus niet snappen.... Maar dat ligt waarschijnlijk geheel aan mij🤨😔
Formula1fan
Zolang er avondraces worden verreden waarbij enorm veel verlichting gebruikt wordt, neem ik dat hele milieu argument met een flinke korrel zout.
Redroy69
Het hele milieu gewauwel is een moetje. Ik zie het in mijn eigen werk iedere dag. Wij verplaatsen onze voetprint gewoon naar andere locaties. . Puur marketing. De groene industry is 50 met 12 nullen waard. En als we kijken wat het oplevert gaan we huilen want geen enkele doelstelling zal worden gehaald maar we gaan wel een hoop nieuwe miljonairs verwelkomen met een enorme Carbon Footprint. Maar daar gaat dit artikel niet over. Mooi dat er een nieuw team op de grid komt. Zal alleen tijdens de VT en Quali nog meer chaos veroorzaken op sommige circuits
Robert Brouwer 2
Hoe eerder hoe beter, denk ik voor dit team, ook al zijn de auto's in 2026 volkomen anders, lijkt het mij niet verkeerd om dan in ieder geval alvast een jaartje F1 ervaring in de tas te hebben.
NetgeenverstandvanF1
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van al dat Amerikaanse gedoe (teams, circuits, netflix docu's) in de F1. Blijf voor mij toch op e.o.a. manier een Europese sport.
RobW84
Geloof best dat GM een goeie motor kan bouwen en dat Andretti er thuis hoort binnen de F1 maar ik ben vooral benieuwd wat dit gaat betekenen voor de vele circuits, zullen best wat circuits aangepast moeten gaan worden voor een extra team. Daarnaast ben ik ook heel benieuwd hoe die 2 extra auto's zich gaan verhouden t.o.v. de nu al drukke starts en daarmee komende schades. Het is zeker een leuke ontwikkeling, ben benieuwd welke coureurs daar onder contract staan voor de F1, het geeft i.i.g. meer coureurs een kans om toe te treden tot de F1. Hoop alleen niet dat dit een team wordt waarbij alleen maar die omhooggevallen Indycar coureurs komen te zitten.
Broodkogel
Super dit! Zou voor doorstroming vanuit de Indy Car naar Formule1 heel goed zijn maar ook visa versa. Coureurs die net te kort komen een jaar of twee jaar laten racen in die klasse. Weet niet of dat mogelijk is maar ik juich het wel toe!!
Dit bericht is aangepast op: