Tot de slotfase van de Grand Prix van Emilia-Romagna leek er geen vuiltje aan de lucht voor Max Verstappen. De Nederlander had in de eerste stint op mediums een comfortabele voorsprong opgebouwd ten opzichte van Lando Norris en Charles Leclerc, waarna het een kwestie van uitrijden leek na zijn enige pitstop. Zeven seconden moest toch genoeg zijn.
Dat liep helemaal anders. Norris kwam in de slotfase met rasse schreden dichterbij en zou uiteindelijk slechts zeven tienden verwijderd blijven van zijn tweede zege op rij. Verstappen worstelde enorm met de harde banden en kon het tempo in de verste verte niet bijbenen. Het doorslaggevende moment vond alleen al eerder plaats...
Goed, we beginnen bij de start. Verstappen en Norris starten allebei op de mediums, waarna de eerstgenoemde coureur vrij simpel wegrijdt. De 26-jarige Verstappen bouwt een voorsprong van ongeveer zeven seconden op ten opzichte van Norris, die op zijn beurt ietsje sneller is dan Charles Leclerc op P3. Een bedreiging voor Verstappen is Norris echter geen moment, wat ook te zien is aan de rondetijden van de eerste stint. Verstappen is constant een paar tienden sneller, waarna Norris al vrij vroeg stopt. McLaren wil een undercut van Leclerc voorkomen.
Bekijk hieronder de rondetijden tot en met de eerste pitstop van Norris. De tekst gaat daarna verder.
Rondetijden Verstappen versus Norris op mediums
Ronde | VER | NOR |
---|---|---|
3. | 1:20.872 | 1:20.884 |
4. | 1:20.671 | 1:21.205 |
5. | 1:20.734 | 1:21.046 |
6. | 1:20.868 | 1:20.909 |
7. | 1:20.868 | 1:20.923 |
8. | 1:20.762 | 1:20.997 |
9. | 1:20.543 | 1:21.052 |
10. | 1:21.093 | 1:21.272 |
11. | 1:20.885 | 1:21.201 |
12. | 1:21.287 | 1:21.438 |
13. | 1:21.073 | 1:21.735 |
14. | 1:20.982 | 1:21.716 |
15. | 1:21.323 | 1:21.666 |
16. | 1:21.362 | 1:21.523 |
17. | 1:21.328 | 1:21.565 |
18. | 1:21.411 | 1:21.617 |
19. | 1:21.517 | 1:21.793 |
20. | 1:21.550 | 1:21.883 |
21. | 1:21.608 | 1:21.855 |
Sergio Perez
Achteraf is de pitstop van Norris een ongelofelijk belangrijk moment in de race. De Brit kwam namelijk vlak achter de worstelende Sergio Perez naar buiten, waardoor zijn outlap veel te langzaam was. Norris haalt Perez een rondje later in, maar laat een seconde liggen ten opzichte van Verstappen. De rondetijd van Norris, tijdens zijn outlap, was 1:44.6, Verstappen deed dit in 1:43.6.
Oké, Verstappen maakte zijn pitstop vier rondjes later, waardoor een seconde wellicht een beetje vertekenend is, maar feit is wel dat Norris heel wat tijd verloor en de overwinning uiteindelijk door zijn vingers glipte. De McLaren-coureur kwam op de streep zeven tienden tekort én kreeg toen pas voor het eerst DRS. Moet je je toch eens voorstellen dat hij zijn outlap in vrije lucht had kunnen afwerken? Dan had het nóg spannender kunnen worden.
Maar wat gebeurde er met Verstappen op de harde band? Marko legde het uit na de race. "Toen we naar de harde banden wisselden, waren de eerste twee tot drie ronden oké, maar we merkten daarna dat de temperatuur te veel zakte. De aanpassingen om in de kwalificatie de banden beter op te warmen, leken minder goed te werken voor de harde banden."
Het gevolg? Bandenslijtage en weinig grip. In de data is ook te zien dat, zoals Marko ook aangaf, Verstappen de eerste rondjes het tempo van Norris nog kan matchen op de harde band, maar hij een versnelling niet meer kan pareren. Het kantelpunt ligt rond de 43e ronde, met Norris die sneller en sneller gaat rijden en over betere banden beschikt.
Wel is ook mooi te zien dat de rondetijden van Verstappen ook flink naar beneden gaan. Waar hij eerst nog rondetijden van 1:20.8 rijdt, zit er in de absolute slotfase zelfs een tijd van 1:20.3 tussen. Toch is Norris haast iedere ronde sneller en maakt hij er een echte titanenstrijd van.
Al met al kan wel gesteld worden dat Verstappen heel goed weg kwam in Imola. De Nederlander was verreweg de snelste coureur op mediums en levert knap werk door hard te pushen in de slotfase, maar zonder slechte outlap van Norris had het heel anders af kunnen lopen. Als telt alleen niet in de Formule 1, dus deze zege zal zoet smaken voor Verstappen.
Bekijk hieronder de rondetijden vanaf het kantelpunt in ronde 43!
Rondetijden Verstappen versus Norris vanaf ronde 43
Ronde | VER | NOR |
---|---|---|
43. | 1:20.757 | 1:20.838 |
44. | 1:20.834 | 1:20.708 |
45. | 1:21.364 | 1:20.339 |
46. | 1:20.700 | 1:20.546 |
47. | 1:20.909 | 1:20.816 |
48. | 1:20.923 | 1:20.803 |
49. | 1:20.823 | 1:20.485 |
50. | 1:20.817 | 1:20.039 |
51. | 1:20.736 | 1:20.367 |
52. | 1:20.556 | 1:20.582 |
53. | 1:20.638 | 1:20.141 |
54. | 1:20.918 | 1:19.994 |
55. | 1:20.962 | 1:20.182 |
56. | 1:20.490 | 1:20.168 |
57. | 1:20.511 | 1:20.105 |
58. | 1:20.513 | 1:20.555 |
59. | 1:20.367 | 1:20.489 |
60. | 1:20.637 | 1:20.239 |
61. | 1:20.698 | 1:20.502 |
62. | 1:20.753 | 1:20.564 |
63. | 1:21.035 | 1:20.743 |
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Shadow771
Dus Checo heeft toch wel soort van Max geholpen aan z'n overwinning. Maar er mist iets in deze artikel. Voor de pitstops van Max en Lando maakte checo een fout bij de laatste 2 bochten, dat hem initieel 5 seconden kosten en z'n harde band was daarna waarschijnlijk aangetast. Wat als Checo niet die fout had gemaakt. Dan had Norris zo'n 5 sec achter checo gezeten en zou hij waarschijnlijk langer dan 1 ronde in z'n vieze lucht rijden. Maarja, als als ...
ULTRA RADIO EU
Data of niet het was de Max die de wedstrijd won na een hele slordige vrijdag en zaterdagochtend en Max deed wat ik dacht alle mee gebrachte updates er af en wat bleek de wagen had in eens een betere wegligging en roteerde beter echter het gat van neer dan tien seconden is er niet meer en wordt smullen dit jaar en max voelde ook dat de motor minder vermogen had dan normaal, als Max zo diep nu moet gaan krijgen we verder een fantastisch seizoen
Monic Armiento-Hissink
Volgens mij hadden ze de updates er gewoon op laten zitten. Dat zei hij tenminste bij Viaplay. Ze zouden vrijdagavond beslissen om de vloer te veranderen of niet maar hebben hem toch erop gelaten.
Kopp
Even een tip voor de redactie: je zou ook even snel 2 grafiekjes kunnen maken, dan is het allemaal veel duidelijker.
MaYoR81
Wat mij vooral opvalt in de bovenstaande data is dat Norris vooral veel tijd goed maakt in ronde 50 tot 60 ongeveer. De laatste 3, 4 rondes vroeg Norris teveel van de banden waardoor hij een paar kleine foutjes maakte die hem een paar tienden koste.
RobW84
Denk dat de verdienste van het team van RBR enorm zijn kijkende naar de vrije trainingen. Om dan nog de pole en de racewinst te pakken is een enorme prestatie. Hoop dat het team snel weer alles op orde heeft, want gaat de laatste tijd een stuk minder dan we gewend zijn.