Toyota keert na vijftien jaar terug in de F1 en gaat 'ontwerp-, technische en productiediensten' leveren aan Haas. Het logo van het gigantische Japanse merk prijkt volgende week in Austin al op de VF24. Echter Haas werkt al intensief samen met een andere grote speler, namelijk Ferrari. Het team van Gene Haas koopt veel onderdelen van de Italianen en rijdt ook met een Ferrari-krachtbron. Voor het de samenwerking met Toyota kon binnen halen, moest het dus eerst met Ferrari wat zaken bespreken.
"We werken al sinds dag één samen met Ferrari, dus we begrijpen elkaar heel goed. En ik heb ook vanaf het allereerste begin met Fred (Vasseur, teambaas van Ferrari red.) gesproken over deze samenwerking. De relatie tussen Ferrari en Haas vormt de basis, dus ik wilde er zeker van zijn dat ze dit echt zouden begrijpen", zo vertelt teambaas Ayao Komatsu tegenover onder meer RacingNews365. "Als zij het gevoel zouden hebben dat deze Toyota-Haas alliantie een bedreiging voor hen zou vormen, dan gaat dat niet werken. Dus ik heb ervoor gezorgd dat dat niet het geval is. En via de projectmanager van Toyota Gazoo Racing, Masaya Kaji, was Toyota vanaf de eerste dag volledig aan boord en duidelijk."
"Eerlijk gezegd is het belangrijk om vanaf de eerste dag transparant en duidelijk te zijn over de betrokkenheid en de perimeter, zodat alle partijen op de hoogte zijn. En natuurlijk stelde Ferrari bepaalde eisen, waarbij ik ze dit en dit en dit moest garanderen. Dat gingen we sowieso doen, dus het was vrij eenvoudig en van alle kanten was er sprake van een goede samenwerking," aldus de Japanse teambaas.
Toyota- én Ferrari-fabriek
Ook Kaji was aanwezig bij het persmoment. Hij kan bevestigen dat de samenwerking géén voorbode is van een terugkeer van Toyota naar de F1 als leverancier van power units. Ook een terugkeer als eigen team is uitgesloten. In plaats daarvan zal TGR Haas voorzien van 'meer middelen en hardware', zoals directe toegang tot de fabriek in Keulen. Dit gaat hand in hand met het feit dat coureurs van TGR óók gebruik kunnen maken van de F1-technieken van Haas.
Ondanks het feit dat Haas vanaf heden ook de Toyota-fabriek in Keulen kan gebruiken voor de ontwikkeling van de F1-bolides, zal het Amerikaanse team ook gebruik blijven maken van de faciliteiten van Ferrari in Maranello. Volgens Komatsu zal de Scuderia ook de versnellingsbak blijven produceren 'zolang de technische reglementen dat toelaten'. Haas behoudt ook zijn chassis-partnerschap met Dallara.
Komatsu is er stellig van overtuigd dat de samenwerking met TGR 'niet bedoeld is om Ferrari te vervangen': "De samenwerking tussen Ferrari en Haas is de basis, en dat zal altijd zo blijven. Deze samenwerking is niet bedoeld om daar iets aan af te doen, maar om die fundamentele samenwerking met Ferrari te versterken. Wat we met Ferrari hebben, wat we van Ferrari krijgen, is geweldig. Dat is de basis van het Haas F1-team."
"Maar de gebieden waarop TGR ons kan helpen, liggen daarbuiten. Nogmaals, we zijn natuurlijk vanaf het begin van deze besprekingen volledig transparant geweest tegenover het management van Ferrari. We hebben dus allebei een duidelijk beeld van de verplichtingen die we hebben, en op welke gebieden, met TGR, en hoe we de intellectuele eigendomsrechten van elk bedrijf moeten beschermen, dus dat is hoe we het gaan doen", zo sluit Komatsu af.
Wint Max Verstappen of een andere favoriet in Abu Dhabi? Dan betaalt Unibet maar liefst 50 keer jouw inzet uit.
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!