Lewis Hamilton en Charles Leclerc kwamen in Austin als tweede en zesde over de finish. In de Nederlandse nacht werden ze alsnog uit de uitslag geschrapt na een controle van de FIA. De vloerplanken van de wagens van beide coureurs waren te veel gesleten en dunner dan de minimaal verplichte negen millimeters.
De diskwalificatie van de Mercedes-coureur en de Ferrari-rijder zorgde voor flink wat ophef, vooral over de schijnbare willekeur van de controle door de FIA. Naast deze wagens werden ook die van Max Verstappen en Lando Norris aan een keuring onderworpen. Dat maar vier wagens werden gecontroleerd en dat de helft daarvan niet voldeed was voer voor discussie. In aanloop naar de GP van Mexcio komt de FIA nu met verdere uitleg.
"Elk weekend wordt een reeks willekeurige controles uitgevoerd op verschillende onderdelen van de auto's. Dit proces bestaat al tientallen jaren en is bedoeld om naleving van de reglementen te garanderen, omdat de teams vóór de race niet weten welke specifieke onderdelen van welke auto's mogelijk worden onderzocht, naast de standaardcontroles die elk weekend op elke auto worden uitgevoerd", laat de FIA weten.
"Dit betekent dat, vanuit het perspectief van de teams, elk onderdeel van de auto op elk moment kan worden gecontroleerd en dat de gevolgen van niet-naleving van het Technisch Reglement ernstig kunnen zijn."
Anderen bekeken ook:
Willekeurig selecteren is waardevol
"Het technische F1-team van de FIA beschikt over een schat aan ervaring en gegevens die helpen bij het nemen van beslissingen over welke aspecten van de wagen kunnen worden gecontroleerd. In de overgrote meerderheid van de gevallen worden alle auto's conform de regels bevonden. Maar, zoals in Austin, worden er af en toe overtredingen van de regels geconstateerd en aan de stewards gerapporteerd."
Waarom dan niet alle wagens controleren na de ontdekking van een overtreding? Dat is vooral tijdgebrek, meldt de FIA. "Bij het uitvoeren van deze tests komt enorm veel kijken in de beperkte tijd die beschikbaar is nadat een Grand Prix is afgelopen en voordat de auto's terug moeten naar hun teams voor demontage en transport naar de volgende race. Maar ook al wordt er een breed scala aan controles uitgevoerd, het is onmogelijk om elke parameter van elke auto te controleren in de korte tijd die beschikbaar is. Dit geldt met name voor back-to-back raceweekenden wanneer er ook rekening moet worden gehouden met deadlines voor vrachtvervoer", zoals nu dus het geval is met de GP van Mexico die direct het weekend na Austin is.
"Daarom is het proces van het willekeurig selecteren van een aantal auto's zo waardevol. Elk team is zich ervan bewust dat selectie mogelijk is en begrijpt dat de kans groot is dat een gebrek aan het licht komt."
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Verenigde Staten 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!