Was de straf van Fernando Alonso terecht of moet de FIA zich er minder mee bemoeien? Het blijft een vraag die menig autosportliefhebber bezighoudt. Voor voormalig wereldkampioen Damon Hill is het duidelijk.
In de podcast F1 Nation laat Hill zijn licht schijnen op de situatie tussen Alonso en Russell: "Wat moet Alonso dan doen in de laatste ronde van de race? Dit is een dunne scheidingslijn tussen racen en vieze spelletjes. We moeten er van uitgaan dat de FIA alleen mensen bestraft die potentieel iets gevaarlijks doen."
"Dan blijft de vraag, wat is gevaarlijk? Motorsport is in het algemeen gevaarlijk. Dus moet je voorzichtig zijn als je iemand wilt aanvallen," vervolgt de wereldkampioen van 1996.
Volgens Damon Hill ligt de schuld van de crash dan ook grotendeels bij George Russell zelf: "Wanneer je dichter bij een andere auto komt, moet je voorbereid zijn dat je tegenstander alles uit de kast gaat trekken. Ik ben van mening dat dat bij de sport hoort, weten waar je tegenstander toe in staat is vanwege slimmigheidjes of wat dan ook."
Hill is ook van mening dat de FIA minder hard moet straffen in deze situaties. "Het idee dat je coureurs op deze manier aanpakt omdat ze iets onverwachts, dat is geen racen," zo sluit de voormalig wereldkampioen af.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
DeBeer
Het is heel eenvoudig met Jonny Herbert een Engelsman in de jury heeft een Engelsman een streepje voor. Alonso heeft eens in een interview gezegd dat hij begrijpt wat Max door maakte omdat hij dat op had gehad en dat je in het nadeel bent als je een andere nationaliteit hebt. Nou Russell en Herbert dan weet je het en die was Alonso de pisang.
Stumpertje
Racen is een spel en daar horen dit soort kunstjes ook bij vind ik persoonlijk. Als ik treintjes wil zien rijden ga ik wel naast het spoor van de NS staan
GaryGearbox7
Precies, straks moeten ze vooraf nog een raceplan indienen bij de FIA, het moet niet gekker worden. Mooi dat er uit een Engelsman wat tegengas komt.
Neem_mij_niet_al_te_serieus.
t is niet dat Alonso Russell een brake test gaf, hij verminderde zijn vaart op een plek waar Russell 't niet verwachtte, tevens was er ruimte genoeg van Russell om te reageren want ze raakte elkaar bij lange na niet. Voor mij valt dit onder de noemer ''hard maar fair''. Helemaal met Stumpertje eens hier. Behalve dan dat het spoor van Prorail is, en dat de treinen van NS hier gebruik van mogen maken ;)
raindust
Damon hill is ook een engelsman en die neemt het op voor Alonso.
Wilard
Bill gaat volkomen voorbij aan het feit dat ALO op het rechte stuk 'remde' en daarna weer gas gaf. Ook het feit dat hij zei dat hij problemen had die hij later moest intrekken omdat de data niets liet zien. Zelfs het team kon niets vinden in de data. In het gewone leven zou dit een artikel 5 zijn, 'roekeloos' rijden zonder dat er een aanleiding toe is. DRS is er juist voor uitgevonden dat men kan inhalen, niet om spelletjes te spelen met een andere coureur..
Hamil_Ton
@Wilard, "DRS is er juist voor uitgevonden dat men kan inhalen, niet om spelletjes te spelen met een andere coureur.." In 2022 haalde Charles Leclerc een aantal drs trucjes uit tegen Max Verstappen en iedereen heeft toen van die strijd genoten. Het probleem van George Russell is dat hij geen ruimtelijk inzicht heeft en dat werd eens te meer duidelijk., En al zelfs Hill het er niet mee eens is zegt dat genoeg
Wilard
@Ijsje En hoe was de reactie van Damon Hill toen hem een kunstje g*fl*kt werd door ene Michael Schumacher en hij zijn WK-titel mis liep?
DoejzPoohdini
Alonso is in deze situatie een beetje een boefje geweest en er wordt wel vaker richting een bocht eerder of later extra geremd. En snap wel degelijk wat hij aangeeft. Max maakte hetzelfde mee als hij. Echter zou het bekijken van de data in meerdere gevallen moet resulteren in een straf of hogere straf. Inconsequent is de FIA, lees ‘Fout Inzicht Achteraf’ al jaren!!