Als Pirelli de diverse strategieën voor de Formule 1 Grand Prix van Nederland uittekent, zien we een mix van één- en tweestopstrategieën. De allersnelste strategie zou echter een tweestopper zijn, waarbij het zachtst mogelijke rubber wordt aangesproken. Een korte eerste stint op zachte banden geeft je veel performance bij de start, maar het pitstopwindow is daarna vrij nauw. Een wissel naar medium banden om later weer terug te wisselen naar zachte banden, zou op papier sneller zijn dan de snelste éénstopper (medium-hard), zoals het overzicht hieronder laat zien.
Wat kan Verstappen?
Welke opties heeft Max Verstappen? Welnu, alle uitgetekende opties zijn mogelijk voor de Nederlander, waarbij hij steeds een beroep kan doen op vers rubber (zie overzicht hieronder). Door de regenachtige aard van met name de zaterdag hebben alle coureurs immers de nodige droogweerbanden uitgespaard. En daarmee is meteen het thema 'regen' weer aangestipt. Als de regen valt en de regenbanden op enig moment worden aangesproken, is al het bovenstaande nauwelijks nog van toepassing. Ook hoeft men dan niet meer verplicht twee verschillende droogweercompounds aan te spreken.
Meest gelezen