Max Verstappen en Lando Norris zorgden voor hét spektakelstuk van de Grand Prix van de Verenigde Staten. De twee concurrenten in de strijd om de wereldtitel waren lange tijd met elkaar in gevecht. Uiteindelijk wist Norris Verstappen in te halen, maar aangezien hij dat buiten de baan deed, kreeg hij daar een straf van vijf seconden voor. Hij viel zo uiteindelijk alsnog terug achter Verstappen en eindigde de race uiteindelijk als vierde.
Hoe kijkt Ralf Schumacher aan tegen de straf voor de McLaren-coureur? "Verstappen stak zijn auto in de bocht en er was op dat moment geen ruimte voor Norris. Natuurlijk had hij liever een betere lijn genomen, maar ik vind het jammer. Voor mij was het racen. Max probeerde alles, Norris probeerde alles. De straf was vanuit mijn oogpunt niet helemaal noodzakelijk", zo legt Schumacher uit bij Sky DE.
"Je kunt zeggen: maar waar moet hij heen? Dan moet hij afremmen, op de een of andere manier er weer achter zien te komen en het de volgende ronde opnieuw proberen. Zo kun je het zien. Maar hij ligt op kop en en dan rijdt Max gewoon naar binnen en naar buiten. Max haalt de bocht ook niet. Vanuit dat oogpunt vind ik het niet eerlijk."
De Duitser vervolgt zijn verhaal: "Ik had liever gezien dat die twee met rust waren gelaten en dat de FIA zich erbuiten had gehouden. Het was spannend om naar te kijken en uiteindelijk was Lando sneller. Dat was het geval. Al was het (de straf voor Norris, red.) natuurlijk een goede beslissing voor Red Bull", zo sluit Schumacher af.
Ook interessant:
De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Richard Welling
Wat een bs verhaal. Regels zijn er niet voor niets.
raindust
klopt.. maar vraag is of de regels toereikend zijn. Max mistte z'n apex compleet of remde veeels te laat waardoor hij net voor lando zat maar wel met 4 banden buiten de baan belandde. Vraag is dan of dat de Apex regel wel volstaat.
MdGL
Of de regels toereikend zijn ligt er maar net aan wat je wilt zien. De niet Verstappen fans zullen altijd zeggen dat het Verstappen zijn schuld is. Alleen het feit blijft staan dat Verstappen voor de Apex ervoor zat, te laat geremd of niet. Norris bleef aan de buitenkant zitten en ging via de buitenkant vd baan er langs. Ook al had Verstappen meer ruimte gelaten, had Norris nooit die bocht kunnen halen met een Verstappen aan de binnenzijde. Wat verwachten mensen dat coureurs zich zomaar voorbij laten rijden? Norris had slimmer moeten zijn en die positie direct moeten geven. Maar arrogant dat ze zijn bij Mclaren dachten ze dat ze er wel mee wegkamen. En dan zijn ze nog gematst met de tracklimits.
Valheru87
Maar in dezelfde bocht als Norris zélf buiten de baan moet om niet voorbij, maar naast Max te blijven, dan had Norris zelf de bocht ook niet gehaald. Hij zat namelijk in de apex gewoon achter Verstappen. Het is dan wel makkelijk om te zeggen dat Max de bocht niet haalt en daardoor Lando er af drukt, maar Lando had zelf de bocht ook niet gehaald zonder meer te moeten remmen en in principe achter Max te blijven. Het blijft een beetje een gekke regel en of het terecht is of niet... de straf is te geven, ook al was het mij om het even geweest als hij niet gegeven was. En voor AG, hoezo is het selectieve verontwaardiging? Max is ook eerder gestraft voor hetzelfde incident in het verleden. Geen straf was me ook prima geweest. Uiteindelijk bepalen de stewards. Wat mij betreft moeten ze de apex regel aanpassen dat de andere auto óók de bocht moet halen. Anders is het inderdaad een fout en druk je iemand (onbedoeld of niet) buiten de baan. Maar volgens de huidige regels is de straf te 'rechtvaardigen'.
Dit bericht is aangepast op:
TheRocketman
@Valheru87 Het is wel zeker selectieve verontwaardiging, leg de reacties van de (Nederlandse) Max fans naast elkaar van respectievelijk Austin ‘17 (waarbij Kimi niet eens Max wijd dwong) de vele vergelijkbare acties in het recente verleden van Lewis t.o.v. Max waarbij Lewis hem buiten het asfalt dwong door het opzettelijk missen van de apex en dan nú Austin ‘24 Die reacties staan echt haaks op elkaar! Zelfs de reactie van Max is ( om begrijpelijke redenen) 180 graden om…. ‘24 Max zegt regels zijn regels en hij haalde mij buitenom in, dus terecht bestraft. quote van Max in ‘17 . “We had a great race, but with these stupid decisions you really kill the sport,” volgende quote: "It's one idiot steward up there, which always makes decisions against me.“ 🤔zoek de 10 verschillen lijkt me geen moeilijke opgave. Oh ja, dit vond Horner ervan… Christian Horner was also angry and pointed out that Verstappen's bold final corner overtake on the last lap of the race was a thrilling example of the best of F1 racing, but that the decision would leave the American audience baffled.
Dit bericht is aangepast op:
Marcel Beckers
Er wordt altijd gewezen naar de stewards dat ze zich niet aan de reglementen houden. Nu doen ze het wel en dan is het nog niet goed. Max lag duidelijk voor Norris bij de apex en de reglementen zeggen dat de bocht dan voor Max is. Ook wordt er gezegt dat Max buiten ee baan was, maar ook dat is niet waar. Want de Fia had aangegeven dat de blauwe lijn het einde van de baan was en niet de witte lijn en Max zat met twee wielen op de blauwe lijn waaronder ook de detectie punten lager.
raindust
@Marcel Beckers . google even op "Verstappen and Norris duel in Austin" en pak dan de video van de F1. Scroll naar 00:58 en je ziet dat max zelfs helemaal op het groene gedeelte zit met zijn linker banden. tussen de blauw lijn en het groene gedeelte zitten nog de curbstones.. Max zit ongeveer een meter buiten de blauwe lijn. ik zal wel weer minnetjes krijgen maar de beelden liegen hier niet. Max remde veels te laat en waardoor hij voor kwam te liggen op norris maar m wel buiten de baan drukte.. sluw? ja, maar m.i niet supernetjes.
FormerFormula1Engineer
Het maakt helemaal niet uit of MV wel of niet buiten de baan reed. Feit blijft dat LN buiten de baan inhaalde. Als je dit niet bestraft of laat gaan dan is het hek van de dam. Dan krijg je in de volgende races acties te zien waarbij buiten de baan in het gebied waar track limits gelden, inhaalacties krijgt omdat het nu ook was toegestaan. LN werd niet verweten dat hij voor de 4e keer een situatie met een track limit had. Dus de stewards zijn (terecht) ook coulant geweest. voor LN.
MdGL
Niet supernetjes is Norris ook niet vreemd.
raindust
@FormerFormula1Engineer. ik zeg ook niet dat de straf voor Lando onterecht is. Buiten de baan inhalen is buiten de baan inhalen en dat mag niet. echter dit neigde ook weer naar forcing another off the track.
FormerFormula1Engineer
@raindust Ja dat zou je kunnen zeggen echter is dit niet van toepassing tijdens een inhaalpoging die buitenom plaats vindt. Dan zeggen de regels dat LN het risico neemt om deze inhaalpoging te doen; LN had ook 30 meter eerder kunnen remmen en een zogenaamde switchback kunnen uitvoeren. Als MV zo dicht aan de binnenkant van de bocht zit, had hij nooit de bocht op de racelijn kunnen nemen. Bovendien liet MV bij het ingaan van de bocht meer dan een wagenbreedte over. LN heeft zelf nog mogelijkheden gehad om de situatie op te lossen. Iemand van de baan duwen geldt alleen als hij geen kant op kon voor en tijdens de actie.
Dit bericht is aangepast op:
Stephan K
Degene die in zulke situaties voordeel heeft word bestraft is de regel. Druk je iemand naar buiten om er voor te kunnen blijven krijg jij straf omdat je forcing another driver of the track. Als die ander je dan alsnog buiten de baan inhaalt terwijl je ook nog eens de apex had in de bocht, krijgt de ander de straf. In dit geval Norris, hij pakte het voordeel in deze situatie. De regels zijn simpel, Schumacher moet dit weten en hoort hier geen onrust te geven over de beslissingen van de wedstrijdleiding die alleen maar in goede orde de regels opvolgen.
MdGL
@FormerFormula1Engineer: Had Norris niet uiteindelijk 5x een tracklimit?
FormerFormula1Engineer
@MdGL 4 keer volgens het bulletin hier uitgeven na de race. De 4e keer werd hem niet aangerekend tijdens de inhaalpoging met MV. Wel werd bekend dat er ook gekeken werd naar de actie in bocht 1 waarbij LN bewoog in de remzone. Conclusie niet voldoende bewijs omdat MV anticipeerde op een manier waarbij hij de auto onder controle hield. Had MV met blokkerende remmen de situatie moeten redden, had LN er een volgend probleem bij. Nu niet dus.
raindust
@FormerFormula1Engineer . dank voor de uitleg. mooi, kunnen de we discussie, over hoevaak de tracklimits zijn overschreden, ook afsluiten. :)
MdGL
@FormerFormula1Engineer: Dank voor je uitleg. Ook mbt bocht 1, een issue wat mij betreft onderbelicht is geraakt door de uiteindelijke straf van Norris. Persoonlijk vond ik dat een behoorlijke lompe actie, waarbij het echt verkeerd had kunnen aflopen. (Overigens een gemis dat men hier niet normaal onder elkaar kan antwoorden).
Scoot
Je mag nu eenmaal niet buiten de baan inhalen, dan kan je net zo goed de belijning verwijderen.
S800S2000nsx
Daarom heeft Norris maar 5 ipv 10 s gekregen....
F1rst
De oplossing ligt bij een aanpassing van de regels. Niet de apex maar een punt eerder vóór de bocht laten gelden als meetpunt en dan hanteren dat de beide auto's naast elkaar rijden elkaar ruimte moeten laten in de bocht. Haalt de binnenste rijder dit niet doordat hij al op de buitenste witte lijn rijdt dan is het zijn schuld. Is er wel ruimte gelaten en de buitenste rijder komt buiten de baan is er sprake van track limits en inhalen buiten de baan. Naast elkaar is dan wanneer de voorwielen van de achterste auto tenminste naast de achterwielen van de voorste auto zijn. Dan krijg je vanzelf dat men ruimte laat en moet laten om voor positie te strijden. Binnen de huidige regels vond ik het deze keer correct toegepast, ondanks de aanwezigheid van Connelly bij de stewards. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Daarentegen werd bewegen onder remmen voor bocht 1 daarna weer niet bestraft.
bert-nelissen#81141
En zo maak jij je eigen regels net als onzinamazing girl en er was geen moving onder breaking
F1rst
Dus jij vindt de huidige regels prima zo. Ik zie alleen een hoop gezeur van alle kanten over de huidige regels. Spreek eens een duidelijke regel hiervoor af en beëindig de discussie. Niet dat mijn voorstel de absolute oplossing is, maar het lijkt me beter dan nu. Vooral omdat men elkaar meer ruimte geeft om te racen. Crashes in de race ,zonder verwondingen, zijn leuk om te kijken, maar nog mooier wanneer er goede inhaalacties gemaakt kunnen worden.
Natronic
Was het andersom geweest dan had iedereen geroepen dat het terecht was.
MJVerstappen70
Bahrein 2021 vergeten? Toen werd Verstappen gestraft voor het buiten de baan inhalen van Hamilton en gaf nog tijdens de race de plaats terug. Ook de GP van de Verenigde Staten in 2017 vergeten toen Verstappen werd gestraft voor het inhalen van Räikkönen buiten de baan? Dezelfde straf nu dus voor Norris, terechte straf dus. 1. Blijvend voordeel houden door buiten de baan te rijden: 5 seconden. 2. Bocht 1 na de inhaalactie, zijdelings bewegen onder het remmen: 5 seconden. 3. Meer dan 3x keren buiten de baan rijden: 5 seconden. Als dit allemaal bestraft was dan was Norris vijfde geworden.
JWZ
Wat is dat nou voor een B/S verhaal geen touw aan vast te knopen. Het mooie aan racen is dat als je sneller kunt zijn maar eerst maar eens moet inhalen om dat te "bewijzen". Daarbij heeft Max gwn meer ervaring en zelf vaak in dezelfde situatie gezeten als Lando en in die situaties toen altijd verloren, lees plek terug moeten geven. Lando moet beter voorbereidt zijn, Max maximaliseert binnen de grenzen van de regels. Daar kan iedereen veel van vinden maar de FIA bedenkt de regels. BTW Max heeft ook een straf gehad voor het rijden buiten de baan op dat punt. De FIA en FOM moeten samen zitten en betere circuits kiezen of circuits aanpassen. Had daar grind gelegen of een muur gestaan of iets anders dan had Max zijn verdedigende actie kunnen en Lando had dan sws niet buiten om kunnen inhalen. Maw dan was deze discussie er nooit geweest. De baan nodigt uit, de rijders maken er gebruik van. De FIA stelt de regels. FIA deelt straffen en teams klagen.