Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein

Bahrein

Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België GP België

Start race
03 d 22:28:20
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Yuki Tsunoda

"Tsunoda wordt nooit een topcoureur in de F1"

Yuki Tsunoda is bezig aan zijn derde Formule 1-seizoen en heeft daarmee meer dan genoeg tijd gehad om zich te bewijzen. En dat is niet echt gelukt, oordeelt het RacingNews-podcastpanel nadat de jonge Japanner in Mexico weer een race vergooide.

Tsunoda Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Yuki Tsunoda stond bij aankomst in Mexico-Stad al met 1-0 achter. Al op de donderdag maakte AlphaTauri bekend dat de Japanner de Mexicaanse Grand Prix vanaf één van de laatste plaatsen aan moest vangen, wegens een gridstraf die hij kreeg voor een motorwissel.

Ondanks een stroeve start in Mexico was Tsunoda het hele weekend snel en daarnaast toonde hij zich een goede teamspeler, door teamgenoot Daniel Ricciardo een slipstream te geven gedurende de kwalificatie.

Op de zondag klom Tsunoda knap op naar de achtste plek, waarna hij achter de McLaren van Oscar Piastri kwam te zitten. Een optimistische actie in de eerste bocht zorgde voor een touché waarbij Tsunoda aan het kortste eind trok: de botsing leidde tot een spin. Piastri kon zijn race vervolgen op de zevende positie; voor de AlphaTauri-coureur was het uithuilen en opnieuw beginnen. Hij kwam uiteindelijk als twaalfde over de eindstreep. En dat terwijl Ricciardo een dijk van een race reed en het team zes punten bezorgde door als zevende te finishen.

"Zo, die verknalde een partij dure punten"

Dankzij zijn spin vergooide Tsunoda vier heel kostbare punten, iets wat écht niet mag gebeuren gezien de matige vorm waarin AlphaTauri verkeert, stellen autocoureur Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers in de RacingNews35 Formule 1-podcast.

"Ik dacht echt: wat ga jij nou doen?!", zegt Dimmers. "Zo, die verknalde een partij dure punten", vult Coronel aan.

"Het is een strijd die gaat om miljoenen", vervolgt Dimmers, waarmee hij doelt op het feit dat AlphaTauri, Williams, Haas en Alfa Romeo in gevecht zijn om de zevende plaats onder de constructeurs. "Je weet dat die kans (om Piastri in te halen, red.) vanzelf wel komt. Ik denk dan, jongen toch. En dat is ook precies waarom Yuki Tsunoda nooit een topcoureur zal worden in de Formule 1. Het gaat altijd zo en hij zal altijd de ander de schuld geven. Ik denk dat Franz Tost hem niet met 'dank je wel' heeft verwelkomd toen hij terugkeerde in de pitstraat."

"Nee, zeker niet", zegt Coronel. "Toen Yuki de media te woord stond merkte je het ook weer. Toen Viaplay hem vroeg hoe zijn race was, antwoordde hij met: 'daar wil ik het niet over hebben.' Dan zie je gewoon dat de frustratie er nog steeds in zit. En dat vijftien racerondes later. Dat betekent dat je het gewoon echt niet begrijpt en dat je niet wil groeien. Hij kan zijn eigen fouten niet toegeven."

Bekijk hieronder de video van het incident. Tekst gaat verder onder de video.

"Als teambaas wil je iemand die wel genoeg zuurstof in de helm heeft"

Coronel vervolgt: "Het frustratie-level wint dus. Dat betekent dat je nooit een topper kan worden. Helemaal never nooit niet. Ricciardo daarentegen weet wel gewoon net even handig en slim te zijn en niet de frustratie de overhand te laten nemen."

"Dit is precies waarom het met Yuki nooit, maar dan ook echt helemaal nooit iets gaat worden. Dit is het bewijs. Ja, hij is snel. Top, maar daar win je geen races mee. Als teambaas wil je iemand die wel genoeg zuurstof in de helm heeft, want die zorgt voor punten. Daar heb je wat aan. Helden zijn er genoeg, maar je hebt iemand nodig die eindresultaat brengt."

Ook interessant:

Verstappen en Perez geven Red Bull ieder op eigen wijze vleugels

De Grand Prix van Mexico was er weer één waar genoeg in zat. Blunders, verrassingen, crashes... Genoeg om over na te praten dus in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.

Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Chiu

    Nee inderdaad. Een pleister op de wonden voor hem is dat hij niet de enige is. Er zijn er vele die daar alleen maar van kunnen dromen. Alleen de coureur die compleet is en alle facetten van de sport beheerst kan mogelijk wereldkampioen worden. En tevens moet er ook een heel goed team achter zo een coureur staan .want alleen redt een coureur het ook niet …..

    Dit bericht is aangepast op:

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_yt.png

    S800S2000nsx

    Vind hem zeker niet slechter dan een ocon, bottas, magnussen, perez, sargeant.... dus waar gaat dit dan over..... en snel is hij wel, af en toe sneller dan perez in kwali. Hamilton mag wel een top 3 plaats weggooien met al zijn ervaring ? No risk no fun, colonel, marko......

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      FranskE64

      Dat zijn dus ook geen van allen potentiële kampioenen. Ja, ze zijn bij tijd en wijle erg snel, maar missen de consistentie. Te vaak vergooien ze zelf een goeie race, de kans op dure punten. In het geval van Tsunoda, en Pérez, maar al te vaak wegens wat Tom Coronel altijd zo mooi 'zuurstoftekort in de helm' noemt.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Hennie-1965

      Tsunoda had 2 dingen kunnen doen, achter Piastri blijven rijden en die punten pakken of er voorbij proberen te gaan en meer punten pakken. Hij ging voor meer punten en dat ging jammer genoeg mis, maar als het wel gelukt was had de halve wereld geroepen over zijn race. Hij zag een gat en ging ervoor, helaas ging dat fout, maar dat is toch wat men verwacht van een coureur ? Want als je er niet voor gaat ben je geen racer zeggen ze toch altijd.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    CvM

    Yuki was helaas weer ongelooflijk ondoordacht bezig. Ik denk dat hij de wind wel van voren heeft gekregen na afloop. Toch maar Liam in de AT zetten?

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Berry1981

    Hoezo: "de jonge Japanner" Yuki is net zo oud als Norris en een jaar ouder als Piastri. Tevens is het zijn 3de seizoen F1. Als je dan ziet hoe hij met deze situatie omging, dat was niet slim. Waarschijnlijk frustratie na het hele weekend waarin hij zichzelf wegcijferde voor RIC, terwijl hij zelf ook in Q3 had kunnen komen. Maar juist die momenten maken de coureur. Het is niet zozeer de actie die fout ging, vele anderen hebben dezelfde fout weleens gemaakt, maar het moment waarop. Yuki is echt wel een goede rijder, maar die knikker in zijn hoofd rolt te vaak rond.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_ls.png

      Seicilindri

      Ik denk dat er ook nog wat anders speelt. Ricciardo is weer binnengehaald als de heilige verlosser. Daarvan ben ik overigens nog niet helemaal overtuigd, maar dat is een andere discussie. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat die een voorkeursbehandeling krijgt t.o.v. Yuki. In Zijn hoofd zal dat m.i. ook zeker meespelen. Hij wil zich bewijzen en laten zien dat hij Riciardo de baas kan blijven. Die druk, gecombineerd met zijn felle karakter heeft hiertoe geleid.

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Maurits Mutsaars

    Niet zo lang geleden werd hij bewierookt toen hij de Vries op een zijspoor zette,toen was de Vries de gebeten hond.Het kan verkeren.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    F16

    Yuki zijn races worden altijd verpest door een ongelooflijk slechte bandenstrategie. Hij is het daar ook nooit mee eens, maar er wordt niet naar hem geluisterd. Afgelopen zondag kreeg hij blijkbaar ook geen hulp en advies van zijn race engineer waar hij wel wat aan had. Nu moet hij ook nog opboksen tegen Ricciardo die als Jezus binnengehaald is. Met de juiste begeleiding en strategie is Yuki absoluut beter dan Ricciardo.

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Broodkogel

    Ja een tob-coureur, en toch vind ik hem erg grappig vooral als hij boos is. Moet er gewoon bij blijven

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      maggen-roy#52930

      Hij maakt de sfeer in dts op netflix altijd 1 episode over hem waar hij altijd zijn team grotendeels verrot scheld kan je zeggen kort lontje zijn radios zijn wel goud :’D

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_vb.png

    Competitive -Car

    Hij is qua lichaamslengte klein van stuk, hij komt nauwelijks boven de cockpit uit. Het lijkt soms alsof hij de helft niet ziet. Een oplossing zou zijn dat er een kleinere auto voor hem wordt gemaakt, alles 10 of 20% kleiner.

    Dit bericht is aangepast op:

x
Verstappen Red Bull-coureur wijdt eerste woorden aan nieuwe Red Bull-teambaas