Yuki Tsunoda stond bij aankomst in Mexico-Stad al met 1-0 achter. Al op de donderdag maakte AlphaTauri bekend dat de Japanner de Mexicaanse Grand Prix vanaf één van de laatste plaatsen aan moest vangen, wegens een gridstraf die hij kreeg voor een motorwissel.
Ondanks een stroeve start in Mexico was Tsunoda het hele weekend snel en daarnaast toonde hij zich een goede teamspeler, door teamgenoot Daniel Ricciardo een slipstream te geven gedurende de kwalificatie.
Op de zondag klom Tsunoda knap op naar de achtste plek, waarna hij achter de McLaren van Oscar Piastri kwam te zitten. Een optimistische actie in de eerste bocht zorgde voor een touché waarbij Tsunoda aan het kortste eind trok: de botsing leidde tot een spin. Piastri kon zijn race vervolgen op de zevende positie; voor de AlphaTauri-coureur was het uithuilen en opnieuw beginnen. Hij kwam uiteindelijk als twaalfde over de eindstreep. En dat terwijl Ricciardo een dijk van een race reed en het team zes punten bezorgde door als zevende te finishen.
Anderen bekeken ook:
"Zo, die verknalde een partij dure punten"
Dankzij zijn spin vergooide Tsunoda vier heel kostbare punten, iets wat écht niet mag gebeuren gezien de matige vorm waarin AlphaTauri verkeert, stellen autocoureur Tom Coronel en Formule 1-kenner Ruud Dimmers in de RacingNews35 Formule 1-podcast.
"Ik dacht echt: wat ga jij nou doen?!", zegt Dimmers. "Zo, die verknalde een partij dure punten", vult Coronel aan.
"Het is een strijd die gaat om miljoenen", vervolgt Dimmers, waarmee hij doelt op het feit dat AlphaTauri, Williams, Haas en Alfa Romeo in gevecht zijn om de zevende plaats onder de constructeurs. "Je weet dat die kans (om Piastri in te halen, red.) vanzelf wel komt. Ik denk dan, jongen toch. En dat is ook precies waarom Yuki Tsunoda nooit een topcoureur zal worden in de Formule 1. Het gaat altijd zo en hij zal altijd de ander de schuld geven. Ik denk dat Franz Tost hem niet met 'dank je wel' heeft verwelkomd toen hij terugkeerde in de pitstraat."
"Nee, zeker niet", zegt Coronel. "Toen Yuki de media te woord stond merkte je het ook weer. Toen Viaplay hem vroeg hoe zijn race was, antwoordde hij met: 'daar wil ik het niet over hebben.' Dan zie je gewoon dat de frustratie er nog steeds in zit. En dat vijftien racerondes later. Dat betekent dat je het gewoon echt niet begrijpt en dat je niet wil groeien. Hij kan zijn eigen fouten niet toegeven."
Bekijk hieronder de video van het incident. Tekst gaat verder onder de video.
"Als teambaas wil je iemand die wel genoeg zuurstof in de helm heeft"
Coronel vervolgt: "Het frustratie-level wint dus. Dat betekent dat je nooit een topper kan worden. Helemaal never nooit niet. Ricciardo daarentegen weet wel gewoon net even handig en slim te zijn en niet de frustratie de overhand te laten nemen."
"Dit is precies waarom het met Yuki nooit, maar dan ook echt helemaal nooit iets gaat worden. Dit is het bewijs. Ja, hij is snel. Top, maar daar win je geen races mee. Als teambaas wil je iemand die wel genoeg zuurstof in de helm heeft, want die zorgt voor punten. Daar heb je wat aan. Helden zijn er genoeg, maar je hebt iemand nodig die eindresultaat brengt."
Ook interessant:
Verstappen en Perez geven Red Bull ieder op eigen wijze vleugels
De Grand Prix van Mexico was er weer één waar genoeg in zat. Blunders, verrassingen, crashes... Genoeg om over na te praten dus in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Mexico 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!