De voormalig Caterham-coureur had een geldig contract met Sauber na een jaar als test- en reservecoureur bij dat team. Eén probleem: Felipe Nasr en Marcus Ericsson hadden dat ook, en naar verluidt Adrian Sutil ook. Sauber stelde Nasr en Ericsson op dus spendeerde Van der Garde last minute de nodige uren in de Australische rechtbank.
Op de vrijdag verscheen hij na gelijk te hebben gekregen van de rechter nota bene met een overall van Ericsson in de paddock, maar Sauber besloot de eerste vrije training over te slaan. In de tweede oefensessie verschenen Nasr en Ericsson op de baan, terwijl Van der Garde geen gebruik maakte van het recht om te racen. Dat was in eerste instantie voor één race, maar na een schikking met Sauber ging er een streep door het gehele avontuur.
RacingNews365 sprak uitgebreid met Van de Garde, die aankondigde te stoppen met racen, over dat bijzondere Sauber-jaar. Die overall, met wie is die eigenlijk mee naar huis gegaan? Met Van der Garde misschien?
"Ik krijg 'm nog van Sauber", zo geeft Van der Garde aan met een lach. "Hij ligt voor me klaar en ik ga hem ook ophalen op de fabriek. De grootste boosdoener was teambaas Monisha Kaltenborn (en die is al lang weg, red.), maar al die gasten die er nu nog zitten, zijn goede vrienden van mij."
Ik heb er normaal niks mee, maar hier zit toch wel een verhaal achter
"We hebben afgesproken dat ik naar de fabriek ga, dat ik nog een rondleiding krijg en dat we dan samen lunchen. Dat pak... al die helmen en pakken van vroeger doen me niet zoveel, maar hier zit natuurlijk wel een uniek verhaal achter."
Waarom Van der Garde uiteindelijk zijn pogingen om koste wat het kost in die auto te stappen staakte? "Die werkrelatie was zó verstoord en dat is dan toch niet fijn als je met 340 km per uur constateert dat iets toch niet helemaal goed vast zit. En dan wordt je afgekocht en zit je opeens thuis."
Nu kan hij er met een glimlach op terugkijken, maar dat was in de maanden nadat duidelijk werd dat hij niet op de Formule 1-grid stond wel anders. "Ik ben wel een jaar van kaart geweest", zo geeft Van der Garde toe. "Ik heb het zwarte gat echt gezien en het duurde wel driekwart jaar om daar uit te komen."
Daarbij kreeg hij hulp van de mensen om hem heen en in het bijzonder van zijn schoonvader: "Men was realistisch en gaf duidelijk aan 'tot hier en niet verder'. Ik was volop aan het feestvieren en gek aan het doen. Ik was meer aan het weglopen van mijn problemen. Ik nam een mental coach in de arm, maar ik ging ook aan de slag in het bedrijf van mijn schoonvader."
"Die gaf aan 'ik doe dit alleen met mijn dochters, maar voor jou maak ik een uitzondering. Jij wordt mijn rechterhand en als zodanig ben je overal bij betrokken'. Dat was een mooie levensles en toen kwam ik erachter dat het bedrijfsleven mij ook wel ligt en trekt."
Hij verdween niet helemaal het bedrijfsleven in, want hij keerde succesvol terug in de autosport en wel in de endurance-racerij: "Hij kwam er toen achter hoezeer ik het racen gemist had en ik was er klaar voor om ook in andere klassen te laten zien wat ik waard was."
Met de wereldtitel in de LMP2 Pro-Am klasse met Racing Team Nederland in 2021 als hoogtepunt, heeft hij dat laatste meer dan laten zien.
Anderen bekeken ook:
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Interviews RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!